Strona główna > Uchwały > 2008 |
Uchwała nr 115/08Rady Miejskiej w Świeciuz dnia 24 stycznia 2008w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków.Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.[1]) oraz art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.[2]),
Uchwała nr 115/08
Rady Miejskiej w Świeciu
z dnia 24 stycznia 2008
w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.[1]) oraz art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.[2]),
uchwala się, co następuje:
§ 1. 1. Osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna, będąca właścicielem, posiadaczem lub posiadająca zabytek w trwałym zarządzie wpisany do rejestru zabytków, może ubiegać się o udzielenie dotacji celowej z budżetu gminy na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku.
2.Celem dotacji jest wspieranie i uzupełnianie działań właścicieli i zarządców zabytków
dla zapewnienia ochrony i konserwacji wartościowym elementem substancji zabytkowej.
§ 2. Dotacja może być udzielona na dofinansowanie nakładów koniecznych na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku, ustalonych
na podstawie kosztorysu.
§ 3. Dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane może obejmować nakłady konieczne na:
1) sporządzenie ekspertyz technicznych i konserwatorskich;
2) przeprowadzenie badań konserwatorskich, architektonicznych lub archeologicznych;
3) wykonanie dokumentacji konserwatorskiej;
4) opracowanie programu prac konserwatorskich i restauratorskich;
5) sporządzenie projektu odtworzenia kompozycji wnętrz;
6) zabezpieczenie, zachowanie i utrwalenie substancji zabytku;
7) stabilizację konstrukcyjną części składowych zabytku lub ich odtworzenie w zakresie niezbędnym dla zachowania tego zabytku;
8) odnowienie lub uzupełnienie tynków i okładzin architektonicznych albo ich całkowite odtworzenie, z uwzględnieniem charakterystycznej dla tego zabytku kolorystyki;
9) odtworzenie zniszczonej przynależności zabytku, jeżeli odtworzenie to nie przekracza 50 % oryginalnej substancji tej przynależności;
10) odnowienie lub całkowite odtworzenie okien, w tym ościeżnic i okiennic, drzwi, więźby dachowej, pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych;
11) modernizację instalacji elektrycznej w zabytkach drewnianych lub w zabytkach, które posiadają oryginalne, wykonane z drewna części składowe i przynależności;
12) wykonanie izolacji przeciwwilgociowej;
13) działania zmierzające do wyeksponowania istniejących, oryginalnych elementów zabytkowego układu parku lub ogrodu;
14) zakup materiałów konserwatorskich i budowlanych, niezbędnych do wykonania prac i robót przy zabytku wpisanym do rejestru, o których mowa w pkt 7 – 14;
15) zakup i montaż instalacji przeciwwłamaniowej oraz przeciwpożarowej
i odgromowej.
§ 4. Dotacja może być udzielona w wysokości do 50 % nakładów koniecznych na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym
do rejestru.
§ 5. Łączna kwota dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku udzielonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, wojewódzkiego konserwatora zabytków bądź uzyskana z innych środków publicznych nie może przekraczać wysokości 100% nakładów koniecznych na wykonanie tych prac lub robót.
§ 6. Udzielenie dotacji może nastąpić po złożeniu przez właściciela zarządzającego
lub posiadacza zabytku wniosku w tej sprawie w Biurze Wydziału BAGIGG.
1. Wnioski o udzielenie dotacji składa się do dnia 30 września roku poprzedzającego rok,
w którym dotacja ma być udzielona.
§ 7. 1. Wniosek powinien zawierać:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres wnioskodawcy lub nazwę, siedzibę
i adres jednostki organizacyjnej, będącej wnioskodawcą;
2) wskazanie zabytku, z uwzględnieniem miejsca jego położenia;
3) wskazanie tytułu prawnego wnioskodawcy do zabytku;
4) określenie prac, na które ma być udzielona dotacja, i termin ich wykonania;
5) określenie wysokości dotacji, o którą ubiega się wnioskodawca;
6) informację wnioskodawcy o dotychczas uzyskanych środkach publicznych;
7) fotograficzną dokumentację stanu zachowania zabytku.
2. Do wniosku o udzielenie dotacji dołącza się:
1) dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego
do zabytku;
2) decyzję o wpisie zabytku do rejestru zabytków;
3) pozwolenie konserwatora na prowadzenie prac, które mają być przedmiotem dotacji;
4) pozwolenie na budowę, jeżeli prace wymagają uzyskania takiego pozwolenia
5) kosztorys ofertowy prac, z uwzględnieniem cen zakupu materiałów niezbędnych
do ich przeprowadzenia.
§ 8.1.Wysokość środków przeznaczonych na dotacje ustalana jest corocznie w budżecie miasta.
Burmistrz Świecia w ciągu 60 dni od obowiązywania uchwały budżetowej na dany rok przedkłada Radzie Miejskiej w Świeciu propozycję przyznania dotacji.
Dotację przyznaje Rada Miejska w Świeciu w uchwale określającej: - nazwę podmiotu otrzymującego dotację;
- zakres prac objętych dotacją;
- kwotę dotacji.
W przypadku nierozdzielenia wszystkich środków przeznaczonych na dotacje
w danym roku, można dodatkowo składać wnioski o udzielenie dotacji do dnia 31 lipca i przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 9. Burmistrz zawiera umowę o udzielenie dotacji określającą w szczególności:
1) zakres planowanych prac i termin ich realizacji;
2) wysokość udzielonej dotacji oraz termin jej przekazywania, które mogą zostać uzależnione od wartości zadania i kontroli postępu prac oraz rozliczenia tych wydatków;
3) tryb kontroli wykonania umowy;
4) sposób rozliczenia dotacji;
5) warunki i sposób zwrotu niewykorzystanej dotacji albo dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem.
§ 10. Kontrola, o której mowa § 9, jest przeprowadzana przez osoby upoważnione przez Burmistrza i polega na:
1) sprawdzaniu rzeczywistego przebiegu realizacji celów zakładanych w zakresie dotowanego zadania pod kątem zgodności z przepisami prawa i zawartą umową (kontrola formalno-merytoryczna);
2) sprawdzaniu dokumentów związanych z realizacją dotowanego zadania
(w szczególności znajdujących się w siedzibie podmiotu oryginałów dokumentów finansowych) pod kątem ich zgodności z przepisami prawa, umową i zasadami rachunkowości (kontrola formalno-rachunkowa).
§ 11. 1.W celu rozliczenia dotacji beneficjent w sposób i w terminach określonych w umowie składa Burmistrzowi sprawozdania z wykonania prac lub robót budowlanych.
2. Sprawozdanie określa :
1) całkowity koszt zadania w okresie sprawozdawczym, w tym nakłady pokryte z innych środków publicznych;
2) zestawienie rachunków dołączanych do sprawozdania w celu rozliczenia dotacji
– ze wskazaniem numeru księgowego, numeru pozycji kosztorysu, datę wystawienia rachunku, nazwy wydatku oraz jego kwoty wraz z określeniem wysokości środków
z dotacji finansujących dany rachunek.
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Świecia.
§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Jerzy Wójcik
Uzasadnienie
Dotacje celowe na ochronę zabytków wpisanych do rejestru, w tym przeprowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich i budowlanych, mogą być udzielone po podjęciu przez organ stanowiący uchwały o zasadach dofinansowania, trybie postępowania, sposobie rozliczenia dotacji oraz rodzajach dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku
o dotację. Uchwała powinna również wskazywać, jakie postanowienia ma zawierać umowa
o udzielenie dotacji, a także sposób gromadzenia informacji o udzielonych dotacjach.
Dotacja na zabytki wpisane do rejestru może być udzielona przez Radę Miejską w Świeciu
na podstawie wykazu przygotowanego przez Burmistrza do kwoty zaplanowanej w Budżecie na dany rok.
[1] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568,
Dz. U. z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Dz. U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, Dz. U. z 2006 r., Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, Dz. U. oraz z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974
i Nr 173, poz. 1218
[2] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 238, poz. 2390 oraz
Dz. U. z 2006 Nr 50, poz. 362 i Nr 126, poz. 875.
metryczka
Opublikował: Katarzyna Kustosz (administrator) (1 lutego 2008, 13:08:09)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1358