Protokół nr IV/07
Protokół Nr IV/07
z IV Sesji Rady Miejskiej w Świeciu odbytej w dniu 18 stycznia 2007 r.
od godz. 13.00 – 17.30
Otwierając obrady IV Sesji Rady Miejskiej w Świeciu
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik stwierdził, że na ogólną liczbę 21 radnych obecnych jest 21 radnych, czyli quorum a Rada może kontynuować obrady i podejmować prawomocne uchwały.
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
Udział w sesji wzięli:
- Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda,
- Zastępca Burmistrza p. Zbigniew Podgórski,
- Skarbnik p. Marzenna Rzymek,
- Sekretarz p. Krystyna Radtke,
- Radca Prawny p. Wojciech Górski,
- Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski,
- Kierownik Wydz. WPRGiPG p. Janusz Sobolewski,
- Kierownik Wydz. ROŚiGK p. Edyta Kliczykowska,
- Kierownik OOiW p. Waldemar Fura,
- Kierownik OPS p. Lidia Lemańska,
- Kierownik USC p. Leszek Żurek,
- Kierownik OC p. Roman Witt,
- Kierownik Wydz. KGPPiPA p. Justyna Roszczynialska,
- Kierownik Wydz. Inwestycyjnego p. Ryszard Sadowski,
- Kierownik Wydz. PS p. J. Eichler
- Dyrektor M-G Przychodni Zdrowia p. Barbara Porankiewicz - Dybowska,
- Dyrektor Cechu Rzemieślniczego p. Maksymilian Rostankowski,
- Prezes ZGM p. Paweł Bednarski,
- Kierownik Miejskiej Biblioteki Publicznej p. Beata Szymańska,
- Kierownik OKSiR p. Romuald Dworakowski,
- przedstawiciele lokalnych mediów.
Zaproszeni goście:
- Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski.
Na początek sesji wystąpił w swoim corocznym świątecznym repertuarze Klub Seniora „Kociewiacy”.
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3. Informacja Przewodniczącego o działaniach Rady w okresie międzysesyjnym.
4. Sprawozdanie Burmistrza o działalności międzysesyjnej.
5. Informacja o aktualnej sytuacji w Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji spółka z o.o.
w Świeciu.
6. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) uchwalenia budżetu Gminy Świecie na rok 2007,
b) ustalenia planu pracy Rady Miejskiej w Świeciu na 2007 rok,
c) przyjęcia regulaminu wynagradzania oraz dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli na rok 2007,
d) zatwierdzenia i określenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków,
e) odwołania Sekretarza Gminy,
f) powołania Sekretarza Gminy,
g) przyjęcia Programu współpracy Gminy Świecie z organizacjami pozarządowymi na rok 2007.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Zakończenie
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik zaproponował by pkt 6 g został omówiony przed
pkt 6e.
Nikt z radnych nie wniósł uwag do propozycji przewodniczącego.
Do pkt 2
Rada jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji.
Do pkt 3
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik przedstawił informację o działaniach Rady w okresie międzysesyjnym. Ponadto przypomniał o konieczności złożenia oświadczeń majątkowych wraz z kopią PIT-u do końca kwietnia.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Do pkt 4
Sprawozdanie o działalności międzysesyjnej złożył Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda.
Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.
Do pkt 5
Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski przedstawił informację o aktualnej sytuacji w Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji spółka z o.o. w Świeciu.
Radny p. Leszek Piotrowski - zapytał, czy nie możnaby zwiększyć ciśnienia wody podawanej na osiedlu Kościuszki, gdyż większość mieszkań posiada junkersy, które przy niskim ciśnieniu mają problem z załączaniem się?
Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski - odpowiedział, iż wszystko jest możliwe, ale zależne od nakładu środków finansowych. Stwierdził, że wydaje się, iż ciśnienie podawane na stacji w Morsku jest wystarczające a problem stanowią sieci wewnętrzne, które budowane były często wiele lat temu i wymagają czyszczenia bądź wymiany.
Radny p. Paweł Knapik - stwierdził, iż w minionym roku ZWiK wystawiał swoim odbiorcom faktury, na których była nowa pozycja zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej, czyli opłata rozliczeniowa za podlicznik. O ile przypadek taki, że odczyt podlicznika dokonywany był przez pracownika ZWiK, wystawienie faktury z tą pozycją było jak najbardziej wskazane, ale powszechnym była też sytuacja tego typu, że opłatą obarczano odbiorców, którzy sami podawali stan licznika, bądź stan naliczany był na podstawie średniej z ostatnich trzech miesięcy. Chciałby się dowiedzieć, na jakiej podstawie te dwa ostatnie przypadki były stosowane?
Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski - odpowiedział, że jeżeli chodzi o opłatę, która została wprowadzona w zeszłym roku za odczyt i rozliczenie podlicznika, tak jak sama nazwa mówi - jest to opłata za odczyt i rozliczenie. ZWiK odczytuje wszystkie podliczniki, chyba, że osoba odczytująca nie mogła się dostać do danego lokalu, wówczas właściciel podawał stan licznika telefonicznie lub osobiście w siedzibie zakładu. Nie miało tu miejsca samo odczytanie, odczytywacz był na miejscu i chciał podlicznik odczytać, ale niestety nie mógł. Druga sprawa to rozliczanie podliczników, to nie tylko wystawienie rachunków, ale również wystawienie rachunków wynikających z różnic z podlicznika głównego i jest to zgodne z ustawą.
Radny p. Paweł Knapik - w uchwale ubiegłorocznej nie ma mowy o rozliczeniu podlicznika mówi się wyłącznie o opłacie za odczyt podlicznika. Należy uznać, że sam proces legislacyjny był niewłaściwy a Pan próbuje ten zapis rozszerzyć?
Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski - w ustawie i rozporządzeniu jest mowa o rozliczeniu
i tak też było zapisane we wniosku, który kierowaliśmy do rady. Tutaj faktycznie jest sprawa złego nazwania tej opłaty.
Radny p. Paweł Knapik - czyli, rozumie że zmiana zapisu, którą będziemy dzisiaj przyjmować wynika z doświadczeń minionego roku.
Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski - tak, wynika z potrzeby uściślenia tego zapisu.
Radny p. Adam Cieślak - stwierdził, iż z informacji wynika potrzeba corocznych przeglądów hydrantów, gdyż aż 10% wymagało naprawy, dziwi natomiast termin tego przeglądu, czyli listopad. Czy nie lepiej byłoby dokonać takich przeglądów na wiosnę, by były one sprawne na lato, wówczas można by uniknąć sytuacji takiej, z jaką mieliśmy do czynienia np przy pożarze na ul. Słowackiego. Druga sprawa to, ta którą poruszył p. Knapik - w zeszłym roku wprowadzona została dodatkowa opłata, o której odbiorcy dowiedzieli się dopiero z rachunku i czy to jest aż tak duży wydatek, by powiadomić odbiorców indywidualnych oraz zarządców o takich zmianach?
Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski - w zeszłym roku przeglądu hydrantów w miesiącu marcu i kwietniu nie mogliśmy dokonać, ponieważ wtedy były jeszcze mrozy. ZWiK rozpoczął przeglądy w czerwcu a w listopadzie przeglądu dokonywała Straż Pożarna, której protokół trafił na ręce Burmistrza jako właściciela Zakładu. Druga sprawa - zgodnie z tym co przewiduje prawo - musimy w sposób zwyczajowo przyjęty poinformować mieszkańców na 10 dni przed wejściem w życie opłaty i tak też zrobiliśmy umieszczając ogłoszenie w prasie. Ponadto duzi odbiorcy jak np Spółdzielnia Mieszkaniowa informowani są odrębnym pismem.
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - dodał, że chciałby zwrócić uwagę, że w wymienionych inwestycjach mówi się o sieci wodociągowej przy ul. Matejki. Proponował by zmienić zapis na - sieć wodociągowa przy cegielni, gdyż nazwę Matejki nadaliśmy w zeszłym roku innej ulicy w mieście.
Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski - tak jak Pan Przewodniczący zauważył, jest to nazwa zwyczajowo przyjęta i stąd błąd.
Do pkt 6a
Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Świecie na rok 2007. Ponadto zgłosił poprawkę o zamianie stawek w wydatkach OOiW, gdyż wkradł się błąd polegający na odwrotnym podaniu stawek za telefonię stacjonarną i komórkową.
Kluby Radnych: Nasze Świecie, OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały, natomiast PiS wyrażą swoje stanowisko po dyskusji a PO i Centroprawica będą głosowali indywidualnie.
Komisja Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej, Komisja Prawa, Porządku Publicznego
i Spraw Obywatelskich, Komisja Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska, Komisja Sportu, Turystyki i Rekreacji, Komisja Rolnictwa, Komisja Oświaty i Kultury oraz Komisja Polityki Gospodarczej i Finansowej wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały. Ponadto
Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich zgłosiła wniosek by w części opisowej rozdziału 75405 - Komendy Powiatowe Policji w tekście na str. 26 po słowach „z przeznaczeniem na dofinansowanie zadań z zakresu bezpieczeństwa" dodać słowa „w tym patroli pieszych".
Skarbnik p. Marzenna Rzymek - przedstawił opinię RIO, która jest pozytywna z dwiema uwagami dotyczącymi uchwały budżetowej:
- wydatki na obsługę długu Gminy- w projekcie zapisano 600 tys. a powinno być 670 tys.;
- należy wykreślić w § 14 trzecią ·, gdyż środki na spłatę pożyczek i kredytów będą finansowane z wolnych środków.
Radna p. Gabriela Chmiel - stwierdziła, że źle się stało, że nie znalazły się środki dla naszej biblioteki, która boryka się z poważnymi problemami lokalowymi. Ministerstwo Kultury
i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło 12 programów operacyjnych właśnie związanych z przedsięwzięciami kulturowymi - jest to kwota rzędu 300 mln. W zeszłym roku Miejska Biblioteka otrzymała na swoje zadanie 120 tys. zł, z czego gmina finansowała tylko 30 tys., więc może warto zainteresować się tymi programami a wnioski można składać w kwietniu oraz we wrześniu i jest to priorytetowa sprawa dla naszej gminy.
Druga sprawa to: kanalizacja na Starym Mieście - wielokrotnie zarówno my jak i mieszkańcy składaliśmy wnioski o budowę kanalizacji. Dotarła do materiałów z 2002 r. - była opracowana strategia mieszkaniowa Gminy Świecie, w której silny nacisk kładziony był na rewitalizację Starego Miasta i w jednym z punktów była mowa o wprowadzeniu funkcji mieszkaniowej o wyższym standardzie - budowa kanalizacja podniosła by bardzo standard mieszkań. To samo dotyczy objazdu na targowisku - wiele osób mówi nam o tym, że ten objazd jest niezbędny do ułatwienia pracy ludziom handlującym na tym targowisku.
Ponadto w kwestii budowy budynku socjalnego w Terespolu stwierdziła, że aby uniknąć budowania getta w Terespolu powinny powstawać budynki socjalno - komunalne, gdyż wymieszanie mieszkańców byłoby pozytywne dla całej społeczności.
W planie dochodów gospodarki mieszkaniowej jest pozycja - wpływ ze sprzedaży wyrobów - poprosiła o wyjaśnienie tej pozycji, ponieważ w zeszłym roku była ta sama pozycja,
ale nazwane: wpływ ze sprzedaży składników majątkowych.
Spadły bardzo nakłady na kulturę fizyczną i sport, w porównaniu w rokiem 2006, budżet na 2007 r. wynosi 83,4% .
Radny p. Paweł Knapik - zapytał o:
- w administracji publicznej w UM w zadaniach bieżących mamy usługi prawnicze, komunalne, introligatorskie i prasowe - w tej pozycji w porównaniu do ubiegłego roku mamy 50% wzrost - poprosił o wyjaśnienie tej sytuacji;
- w OKSiR w funduszu płac pracowników kultury fizycznej i turystyki mamy zaplanowane na wydatki 140 tys. zł, w ubiegłym roku było 136 tys. zł z tym, że ubiegły rok był rokiem skokowym w stosunku do roku 2004 r. co tłumaczone było odejściem na emeryturę jednego z pracowników. W tym roku po rzekomym odejściu na emeryturę wzrasta fundusz płac
o kolejne 6 tys. zł - czym to jest podyktowane?
Radny p. Leszek Piotrowski - zapytał o rozliczenie rozmów w OOiW - na posiedzeniu komisji PGiF zadałem to samo pytanie p. Skarbik i wówczas otrzymałem inną odpowiedź, iż nie są to zmiany w paragrafach tylko, że w związku z remontami dyrektorzy więcej dzwonią. Czy istnieje rozliczenie rozmów prywatnych i służbowych w UM?
Radna p. Helena Ratka - Fejtko - w planie OPS jest rozdział dotyczący domów pomocy społecznej, w ramach tego rozdziału gmina zabezpiecza środki na dofinansowanie pobytu osobom wymagającym całodobowej opieki. W ubiegłym roku była zabezpieczona kwota w wysokości 154 tys. zł w tym roku jest to kwota zaplanowana na 350 tys. zł - z czego tak pokaźna różnica wynika?
Radny p. Bogdan Tarach - ma pytanie odnośnie opracowania projektu infrastruktury technicznej w celu wykorzystania środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i tu mamy projekt ścieżek rowerowych od ul Laskowickiej do Sulnowa, Sulnówka przez Kozłowo do Świecia. Na licznych spotkaniach z mieszkańcami wsi w ubiegłym roku mieliśmy różne głosy, iż mieszkańcy nie tylko tych miejscowości oczekują takich inwestycji, ale całej naszej gminy, tym bardziej, że w planie wieloletnim mamy budowę ścieżek rowerowych. Jeżeli chcemy wykorzystać fundusz unijny powinniśmy opracować w całości projekt ścieżek rowerowych dla całej gminy, taki projekt miałby większe szanse pozyskania środków. Bardzo wysoką oceną cieszył się projekt p. Janusza Czaplewskiego wykorzystujący korony wałów przeciwpowodziowych, ponadto powinniśmy uwzględnić również miejsca tzw. małe zabytki jak np. most w Kozłowie.
Druga sprawa - to problem bocznicy kolejowej przy ul. Kolejowej - można by pomyśleć
o wykorzystaniu bocznicy kolejowej w Terespolu.
Wnioskował o przebudowę dróg - budowę drogi tzw. gospodarczej: Sulnowo - Morsk, która odciążyłaby Świecie i umożliwiłaby rozwój działalności gospodarczej.
Chciałby zapytać jak jesteśmy przygotowani, aby mieszkańcy wsi mogli wykorzystać środki unijne na rozwój wsi, tworzenie nowych miejsc pracy z działalności poza rolniczej?
Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda - odpowiedział na kolejne pytania:
- ratowanie biblioteki - w ostatnim czasie podjęte zostały poważne decyzje dla biblioteki, chociażby powstanie oddziału na osiedlu Marianki. Widzi potrzeby biblioteki w przyszłości, ale nie jest to tak ważnym priorytetem. Odpowiadając nie tylko na to pytanie, stwierdził, iż przygotowując się do realizacji różnych przedsięwzięć z udziałem środków unijnych na lata 2007 - 2013, Zarząd Woj. Kujawsko - Pomorskiego wystąpił do wszystkich gmin i powiatów o przedstawienie, które projekty chcą realizować. My przygotowaliśmy projekty na łączną sumę 100 mln zł, więc jeżeli nasz udział własny byłby 15% to ze środków unijnych powinno pochodzić 85 mln. Jeżeli ktoś policzy, że nasze województwo dostanie niecały 1 mld euro na najbliższe 7 lat, licząc na mieszkańca to tyle byśmy nie dostali. Jest tych pieniędzy bardzo dużo, ale trzeba widzieć pewną gradację, dlatego p. Marszałek prosi o przygotowanie tych projektów, które są najważniejsze, aby nie produkować projektów na półkę. Ilość projektów powinna być dostosowana do możliwości ich zrealizowania;
- kanalizacja Starego Miasta - jest ona ujęta w tym wielkim projekcie na lata 2007 - 2013, ale pierwszym etapem jest modernizacja Zamku, na to zadanie już przeznaczyliśmy pieniądze
i mamy nadzieję, że w czerwcu będziemy mieli już projekt. Nie ma mowy o rozbudowie budownictwa mieszkaniowego w tej części miasta, gdyż jest to teren zalewowy. Mamy tereny położone w dużo bezpieczniejszym terenie;
- objazd na targowisku - stwierdził, że nie wpłynął żaden wniosek ani nawet telefon o budowę objazdu, będziemy mieli to na względzie, ale handel na targowiskach jest coraz mniejszy
i wpływy z tego tytułu również maleją;
- budynek socjalny w Terespolu - potrzeby osób kwalifikujących się do mieszkań socjalnych są z roku na rok coraz wyższe. Ponadto na gminie ciąży obowiązek, jeżeli jest taka decyzja sądu, zabezpieczenia lokalu zastępczego, socjalnego. Te lokale muszą się różnić standardem od lokalu komunalnego by inspirować tych ludzi, by w przyszłości chcieli sami zadbać
o swoje zaplecze mieszkalne. Niski standard lokali socjalnych polega tylko na zmniejszeniu powierzchni lokalu a wyposażenie jest takie samo jak w lokalach pełnowartościowych.
- wzrost wydatków UM - wynika to przede wszystkim z wyższych kosztów obsługi prawnej, gdyż w zeszłym roku wygasła poprzednia umowa, która była niewiarygodnie niska, bo około 1tys. zł miesięcznie.
- koszty usług telekomunikacyjnych w OOiW - na komisji odpowiedzi udzielał Burmistrz nie p. Skarbnik i wówczas wydawało mu się, że kwoty zapisane są prawidłowo i że udziela właściwych wyjaśnień, gdyż dla niego ma znaczenie całość kosztów telekomunikacyjnych, które są z roku na rok mniejsze ze względu na rosnącą konkurencję na rynku telekomunikacyjnym. Nie zwracał uwagi czy są to koszty z rozmów stacjonarnych, czy komórkowych - wie, że często potrzebna jest interwencja dyrektora, który musi się skontaktować z rodzicami i wówczas na komisji sądził, że to jest przyczyna wyższych kosztów rozmów komórkowych, w rzeczywistości było inaczej - odwrotnie zapisano koszty.
- domy społeczne - osoby umieszczane do tej pory w domach opieki były finansowane z budżetu państwa, obecnie jest to w gestii gminy.
- ścieżki rowerowe - w latach 2007 - 2013 wie, co będzie możliwe do zrealizowania i jak wcześniej wyjaśniał nie chcemy produkować projektów na pułki. Jutro będą na spotkaniu u Starosty wraz ze wszystkimi wójtami i ten temat będą omawiać i jeśli uda nam się uzyskać wszystkie te pieniądze, które planujemy to będzie nasz wielki sukces. Ścieżki rowerowe będą w naszych planach dalekosiężnych.
- bocznica kolejowa - w tej chwili prowadzimy negocjacje ze spółkami, które funkcjonują na kolei o możliwości uzyskania terenu od Przechowa do Świecia by zbudować dodatkowa drogę, równoległą do ul. Wojska Polskiego, również ze środków unijnych w latach 2007 - 2013. Oczywiście w zadaniu tym również mieści się modernizacja bocznicy kolejowej w Przechowie, ponieważ kolej taki warunek postawi, że ten, kto to przejmie będzie musiał coś na tej bocznicy wykonać by ułatwić życie tamtejszym mieszkańcom.
- obszary wiejskie - mieliśmy przygotowanych 9 projektów. W roku 2006 zostało zrealizowanych 6, 3 będą realizowane w latach następnych i jest pewne, że tym, który będzie realizowane jest świetlica w Terespolu. Planuje zatrudnić w urzędzie osobę, która będzie pomagała zarówno rolnikom jak i przedsiębiorcom pozyskiwać fundusze unijne. Jeżeli chodzi o plany zagospodarowania przestrzennego, to nie ma żadnej obawy, że osoba, która będzie chciała zrealizować swój projekt niezwiązany z działalnością rolniczą na terenach wiejskich, decyzja o warunkach zabudowy będzie mu pozwalała na prowadzenie takiej działalności.
Skarbnik p. Marzenna Rzymek - faktycznie jest błąd w nazewnictwie - powinno być składników majątku. Jeśli chodzi o rozliczanie rozmów telefonicznych - płacony jest tylko abonament za telefony komórkowe a różnicę, którą wydzwania pracownik jest obciążany miesięcznie. Tak samo prowadzone jest rozliczenie telefonów stacjonarnych za rozmowy prywatne - koszty są zwracane do refundacji i czuwa nad tym p. Sekretarz.
Kierownik OKSiR p. Romuald Dworakowski- odpowiedział, że faktycznie w ubiegłym roku na emeryturę odeszła księgowa, ale w chwili obecnej jest ona zatrudniona na pół etatu, by przysposobić do nowego stanowiska pracownika, który do tej pory zajmował etat w kasie. W momencie, gdy nowa księgowa będzie już przygotowana do pracy wówczas rozwiążemy umowę z panią, która zatrudniona jest na pół etatu. Ponadto chcemy zatrudnić na pół etatu nową osobę do pracy w kasie. Jest błąd w obliczaniu księgowej, która nie umieściła funduszu nagród, który jest przeznaczony na rozliczanie trzynastek.
Skarbnik p. Marzenna Rzymek - w budżecie na 2006 r. na halę była zaplanowana kwota
5,8 mln zł a kwota na zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu 925 tys. z tym, że w tym roku na sport jest kwota 897.500 zł z tym, że części wydatków (60 tys.) została przeniesiona do promocji - chodzi tu o drużynę Polaku, gdyż przekształcił się w spółkę SA i nie może dostawać dofinansowania z budżetu gminy i dlatego finansowany będzie jako promocja gminy.
Radna p. Gabriela Chmiel - chciała tylko wrócić do starego Miasta - nawet nie wspominała o budowie nowych mieszkań na tym terenie, ale swoją wypowiedź oparła na dokumencie Strategia Mieszkaniowa Gminy Świecie, gdzie jest położony duży nacisk na rewitalizację Starego Miasta i tutaj napisano o opracowaniu dokumentacji projektowej na uzbrojenie terenów pod budownictwo mieszkaniowe w rejonie Starego Miasta. Uważa, że jest to ciekawy dokument, w którym warto było by się zapoznać a jeżeli są zadania, których nie jesteśmy w tej chwili w stanie wykonać, albo nie są one rzekomo najważniejsze to warto byłoby to pozmieniać, bo z tego, co wyczytała, to co roku powinno być przygotowane sprawozdanie i zmiany nanoszone co roku.
Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski - jeśli chodzi o strategię mieszkaniową to my to realizujemy poprzez rewitalizację terenów powojskowych, mamy w planie zagospodarowania przestrzennego zarówno budownictwo wielo- jak i jednorodzinne, jest to teren częściowo już uzbrojony. Będziemy się starali pozyskać ze środków unijnych na dalszy etap środki i na pewno o tym nie zapominamy.
Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda - dodał, że Stare Miasto to osiedle Kościuszki oraz część miasta przy rynku a nie dorzecze Wdy i Wisły. O zabudowie między wałami nie ma mowy.
Radny p. Andrzej Komasiński - chciał potwierdzić, to co powiedział Burmistrz, że nie chodziło tu o historyczne Stare Miasto.
Rada jednogłośnie przyjęła wniosek Komisji PPPiSO o dopisanie na str. 26 części opisowej po słowach „z przeznaczeniem na dofinansowanie zadań z zakresu bezpieczeństwa" słów „w tym patroli pieszych".
Rada większością głosów (17 za, 4 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 36/07
w przedmiotowej sprawie.
Radny p. Adam Cieślak - przypomniał, że w tym przypadku powinno odbyć się glosowanie imienne.
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - podziękował p. Cieślakowi jako Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej, że czuwa nad poprawnością głosowania.
Rada przystąpiła do głosowania imiennego w wyniku, którego Rada większością głosów ( 17 za, 4 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 36/07 w przedmiotowej sprawie.
Wyniki głosowania imiennego stanowią załącznik do protokołu.
Do pkt 6b
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia planu pracy Rady Miejskiej w Świeciu na 2007 rok.
Kluby Radnych: Nasze Świecie, PiS, PO i Centroprawica, OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Komisja Polityki Gospodarczej i Finansowej, Komisja Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisja Oświaty i Kultury wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.
Radna p. Helena Ratka - Fejtko - zaproponowała by:
- w lutym dopisać „z uwzględnieniem bezpieczeństwa w szkołach”.
- w październiku dodać punkt - „Świadczenia rodzinne i ich realizacja oraz ich wpływ na sytuację rodzin w Naszej Gminie”.
- w marcu dodać punkt - „Sytuacja na rynku pracy w kontekście bezrobocia w Naszej Gminie”.
Radny p. Adam Cieślak - zauważył, iż w miesiącu kwietniu jest przewidziany pkt dotyczący sprawozdania Komisji Rewizyjnej za miniony rok i w związku z tym czy rada nie będzie miała zastrzeżeń, jeśli nowo wybrana komisja przedstawi sprawozdanie za cały poprzedni rok mino, że wówczas jeszcze nie funkcjonowała, opierając się na dokumentacji ubiegłorocznej?
Radni nie zgłosili uwag do sprawozdania Komisji Rewizyjnej.
Rada jednogłośnie przyjęła wnioski zgłoszone przez radna p. Helenę Ratka - Fejtko.
Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 37/07 w przedmiotowej sprawie.
Do pkt 6c
Kierownik OOiW p. Waldemar Fura przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu wynagradzania oraz dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli na rok 2007.
Kluby Radnych: Nasze Świecie, PiS, PO i Centroprawica, OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Komisja Oświaty i Kultury wyraziła opinię pozytywną do projektu uchwały.
Radny p. Leszek Piotrowski - poinformował, iż rozmawiał wcześniej z p. Furą na temat ilości godzin przepracowywanych przez dyrektorów szkół, by było przestrzegane, aby nie mieli oni w planie więcej godzin niż przewiduje to karta nauczyciela, gdyż pełniąc dodatkową funkcję nie mają odpowiedniej ilości czasu by właściwie poświęcić się pracy nauczyciela na tych dodatkowych godzinach lekcyjnych.
Kierownik OOiW p. Waldemar Fura - odpowiedział, iż sprawa nie dotyczy projektu uchwały, ale przepisy te są przestrzegane i kontrolowane przez nadzór pedagogiczny, gdyż jest to niezgodne z prawem.
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - ponieważ, to nie jest wniosek potraktujemy to jako apel rady.
Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 38/07 w przedmiotowej sprawie.
Do pkt 6d
Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia
i określenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.
Kluby Radnych: Nasze Świecie, PO i Centroprawica, OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały, natomiast Klub Radnych PiS będzie głosował przeciw projektowi uchwały.
Komisja Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska, Komisja Polityki Gospodarczej
i Finansowej, Komisja Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Komisja Rolnictwa wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.
Radny p. Bogdan Tarach - podwyżka dotyka naszych mieszkańców, głównie mieszkańców wsi, emerytów i rencistów. Mówi się, że jest nieznaczna, ale co mają powiedzieć rolnicy, którzy przeżyli klęskę suszy a dochody są coraz mniejsze. Na komisjach padło stwierdzenie, że nastąpił wzrost kosztów energii, ale to nie prawda: cena energii spadała, wzrósł koszt abonamentowy o 6 gr.- to jest niewiele bo w ciągu roku za jeden punkt płacimy około 5 zł, więc na jakiej podstawie wzrasta cena wody. Wspominano, że wzrosła cena gazu- jakie jest zapotrzebowanie na gaz ZWiK-u? Koszty paliwa też się zmniejszyły. Nie ma podwyżek emerytur i rent, a właśnie emeryci i renciści są najlepszymi płatnikami. Dlatego właśnie wnioskuję o utrzymywanie stawek wody i ścieków.
Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski - faktycznie spotkaliśmy się na trzech komisjach a gaz podawałem jako przykład wzrostu cen nośników energii bo jeśli chodziło o ZWiK to gazu nie zużywamy dużo i nie jest to element, który wpływa na podwyżkę wody. Jeśli chodzi o energię to troszkę inaczej przedstawia się to dla odbiorców indywidualnych a inaczej w przedsiębiorstwach. Od początku 2006 r. zakład energetyki wprowadził dodatkowe opłaty za przyłącze drugostronne, za które płaci się około 600 zł. Następnym elementem są przepompownie ścieków na terenach wiejskich, które przejmujemy a do których bardzo mało osób się przyłącza. Jeśli chodzi o paliwo to cena na początku 2006 r. była bardzo wysoka
i faktycznie później spadła, ale nikt nie jest w stanie nam zagwarantować, że cena się utrzyma.
Radny p. Paweł Knapik - stwierdził, że z tego co wie to ustawa przewiduje tylko dwie możliwości albo przyjęcie projektu uchwały, albo odrzucenie tych stawek i pokrycie powstałej różnicy przez Gminę - w związku z tym, jaka byłaby różnica, gdybyśmy przyjęli wniosek p. Taracha?
Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski - różnica roczna wyniosła by około 167 tys. zł.
Radny p. Bogdan Tarach - my jako radni zostaliśmy postawieni pod murem, gdyż na jednej sesji przyjmujemy uchwałę budżetową oraz podwyżkę wody, czyli nie przyjmując taryfy musielibyśmy uwzględnić tę różnicę w budżecie, który już przyjęliśmy. Jak mamy się w tej sytuacji zachować?
Radny p. Andrzej Komasiński - stwierdził, że nikt z nas nie lubi podwyżek, ale po przedstawieniu sytuacji spółki, która jest w stanie się utrzymać na pograniczu zysku, nie widzi sensu by dodatkowo dokładać do niej z budżetu, bo od tego się zaczyna i nie po to stworzyliśmy spółkę by do niej dokładać. Zaczyna się od 167 tys. zł, ale z kolejnymi latami ta kwota będzie rosła i prosi by w ten sposób nie wnioskować.
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - deficyt jest na takim poziomie, że jeśli tak rada zadecyduje to go zwiększymy i nie można tak mówić, że zostaliśmy postawieni pod murem.
Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda- poprosił, by traktować to w sposób niezależny, gdyż wie, w jaki sposób postępować. Jęli państwo podejmą taką decyzję to na następnej sesji przedstawiony zostanie projekt uchwały zmieniający budżet i nie można tu mówić o jakimkolwiek stawianiu pod murem. Zawsze takiej zmiany można dokonać, ale czy ona jest sensowna? Czy jeżeli będziemy dokładać do wszystkich czy są biedni, czy bogaci - czy to będzie sprawiedliwe? Jest to niepotrzebne, gdyż każdy mieszkaniec, który się kwalifikuje otrzymuje dodatek mieszkaniowy i nawet za to jesteśmy premiowani subwencją. I taki sposób finansowania jest sprawiedliwy zarówno dla osób, które są w stanie dokonywać opłat oraz dla tych, którzy popadli w jakieś kłopoty finansowe.
Radny p. Bogdan Tarach - chciałby poruszyć jeszcze kwestie odbioru ścieków przez spółkę Mondi. Spółka nie wprowadziła podwyżki, więc czy i my nie możemy tego zaoszczędzić naszym mieszkańcom?
Radny p. Gabriela Chmiel - zapytała o opinię związków zawodowych?
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - odpowiedział, że poproszono o opinię 5 związków, ale tylko dwa odpowiedziały: NSZZ Solidarność oraz Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych i obie odpowiedzi były negatywne.
Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski - odpowiedział, że jeśli chodzi o opłatę za ścieki uiszczaną Modni to nie zmieniła się stawka podstawowa, ale zmieniają się opłaty dodatkowe od przekroczonych wskaźników.
Rada większością głosów (18 za, 3 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 39/07
w przedmiotowej sprawie.
Do pkt 6g
Sekretarz p. Krystyna Radtke przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Świecie z organizacjami pozarządowymi na rok 2007 oraz zgłosiła poprawkę, by w podstawie prawnej zmienić datę na 24 kwietnia 2003 r. oraz dopisanie w samym programie w pkt 2 dopisać: „8) działania wspomagające rozwój przedsiębiorczości.”
Kluby Radnych: Nasze Świecie, PiS, PO i Centroprawica, OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Komisja Oświaty i Kultury wyraziła opinię pozytywną do projektu uchwały.
Radny p. Józef Pawłowski - stwierdził, że należałoby również usunąć słowo „kultury” z pkt 2 4), ponieważ się powtarza.
Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 40/07 w przedmiotowej sprawie wraz
z poprawkami.
Do pkt 6e
Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie odwołania Sekretarza Gminy oraz złożył podziękowanie za współpracę.
Radny p. Adam Cieślak - przypomniał ponownie o głosowaniu imiennym.
Rada w wyniku głosowania imiennego jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 41/07
w przedmiotowej sprawie.
Wyniki głosowania imiennego stanowią załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - podziękował za wieloletnią współpracę oraz życzył powodzenia w realizacji dalszych planów już nie zawodowych, lecz prywatnych.
Sekretarz p. Krystyna Radtke - podziękowała wszystkich za owocną współpracę w ciągu minionych 9 lat.
Radna p. Helena Ratka - Fejtko - zacytowała słowa ks. Jana Twardowskiego na pożegnanie p. Sekretarz oraz złożyła słowa podziękowania.
Do życzeń przyłączyli się również przewodniczący Klubów:
- Radna p. Gabriela Chmiel w imieniu Klubu Radnych PiS,
- Radny p. Paweł Knapik w imieniu Klubu Radnych PO i Centroprawica,
- Radny p. Józef Pawłowski w imieniu Klubu Nasze Świecie,
- Radny p. Andrzej Komasiński w imieniu Klubu Radnych OPS.
Wszyscy życzyli szczęścia i powodzenia oraz podziękowali za owocną współpracę.
Do pkt 6f Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Sekretarza Gminy.
Rada w wyniku głosowania imiennego jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 42/07
w przedmiotowej sprawie.
Wyniki głosowania imiennego stanowią załącznik do protokołu.
P. Leszek Żurek jako nowo powołany Sekretarz zobowiązał się do rzetelnego i sumiennego pełnienie obowiązków.
Do pkt 7
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - stwierdził, iż wpłynęła jedna interpelacja od Radnego p. Bogdana Taracha.
Do pkt 8
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik zamknął obrady IV Sesji Rady Miejskiej.
Protokolant:
Magdalena Jażdżewska – Wydz. Organizacyjny UM
Przewodniczący
Rady Miejskiej
Jerzy Wójcik
metryczka
Wytworzył: Rada Miejska w Świeciu (21 lutego 2007)
Opublikował: Magdalena Jażdżewska (Biuro Rady Miejskiej) (5 marca 2007, 10:21:00)
Ostatnia zmiana: Krystyna Sopońska (Biuro Rady Miejskiej) (3 grudnia 2014, 13:06:57)
Zmieniono: przeniesienie do katalogu archiwum
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 2155