Protokół Nr VI/07

Protokół Nr VI/07  
z VI Sesji Rady Miejskiej w Świeciu odbytej w dniu 29 marca 2007 r.
od godz. 13.00 – 16.00


                                                Otwierając obrady VI Sesji Rady Miejskiej w Świeciu 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik stwierdził, że na ogólną liczbę 21 radnych obecnych jest 20 radnych, czyli quorum a Rada może kontynuować obrady i podejmować prawomocne uchwały.
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
Nieobecny na sesji, ale usprawiedliwiony był p. Waldemar Wysocki.

Udział w sesji wzięli:
-         Burmistrz Świecia  p. Tadeusz Pogoda,
-         Zastępca Burmistrza p. Zbigniew Podgórski,
-         Skarbnik p. Marzenna Rzymek,
-         Sekretarz p. Leszek Żurek,
-         Radca Prawny p. Wojciech Górski,
-         Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski,
-         Kierownik Wydz. WPRGiPG p. Janusz Sobolewski,
-         Kierownik Wydz. ROŚiGK p. Edyta Kliczykowska,
-         Kierownik OOiW p. Waldemar Fura,
-         Kierownik OPS p. Lidia Lemańska,
-         Kierownik OC p. Roman Witt,
-         Kierownik Wydz. Inwestycyjnego p. Ryszard Sadowski,
-         Kierownik Wydz. PS p. J. Eichler,
-         Prezes ZGM p. Paweł Bednarski,
-         Kierownik Miejskiej Biblioteki Publicznej p. Beata Szymańska,
-         Kierownik OKSiR p. Romuald Dworakowski,
-         Kierownik KiS p. Ireneusz Landowski,
-         Komendant SM p. Janusz Dzięcioł,
-         przedstawiciele lokalnych mediów.

Zaproszeni goście:
- Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy p. Adam Ruciński.
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- poprosił p. Józefa Pawłowskiego o pomoc w prowadzeniu sesji w związku z nieobecnością p. Waldemara Wysockiego Wiceprzewodniczącego Rady.
Nikt z radnych nie zgłosił sprzeciwu.

Porządek obrad:

1.      Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2.      Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3.      Informacja Przewodniczącego o działaniach Rady w okresie międzysesyjnym.
4.      Sprawozdanie Burmistrza o działalności międzysesyjnej.
5.      Informacja prezesa Zarządu M-GM OSP po odbytych zebraniach sprawozdawczych.
6.      Sytuacja na rynku pracy w kontekście bezrobocia w Naszej Gminie.
7.      Podjęcie uchwał w sprawie:
a)      wyrażenia zgody na ustanowienie specjalnej strefy ekonomicznej,
b)      zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców na terenie gminy Świecie,
c)      zasad udzielania zwolnień i ulg w podatku od nieruchomości, w których prowadzona jest działalność gospodarcza na terenie Gminy Świecie w ramach pomocy de minimis, udzielanej zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej Nr 1998/2006,
d)      ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Świecia.
8.      Apel w sprawie budowy drogi szybkiego ruchu S5.
9.      Interpelacje i zapytania radnych.
10.  Zakończenie
(Sesję opuścił radny p. Piotr Ciemny.)
 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- poinformował, iż wpłynęło pismo od Burmistrza p. Tadeusz Pogody dotyczące zdjęcia z dzisiejszych obrad pkt 7 b i 7 c.
Pismo stanowi załącznik do protokołu.
 
W wyniku głosowania imiennego nad zmianą porządku posiedzenia Rada jednogłośnie wyraziła opinię pozytywną do proponowanych zmian.
 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- zaproponował wprowadzenie do porządku obrad jako pkt:
- 7b projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Miejskiej do wykonania obowiązków nałożonych ustawą o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 – 1990 oraz treści tych dokumentów,
- 7c projekt uchwały w sprawie poinformowania Radę Miejską przez Przewodniczącego o wykonaniu obowiązków nałożonych ustawą o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 – 1990 oraz treści tych dokumentów.
 
W wyniku głosowania imiennego nad zmianą porządku posiedzenia Rada jednogłośnie wyraziła opinię pozytywną do proponowanych zmian.
 
Do pkt 2
Rada jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji.
 
Do pkt 3
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik przedstawił informację o działaniach Rady w okresie międzysesyjnym.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.
 
Do pkt 4
Sprawozdanie o działalności międzysesyjnej złożył Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda.
Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.
 
Do pkt 5
Prezes Zarządu M-GM OSP Sekretarz p. Leszek Żurek przedstawił informację po odbytych zebraniach sprawozdawczych.
 
Radny p. Zbigniew Rydziel - zapytał o zaplanowana modernizację podłogi w remizie w Dzikach.
 
Kierownik OC p. Roman Witt - wyjaśnił, iż prace zostały już wykonane.
 
Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda - dodał, że w miarę możliwości uczestniczył w zebraniach sprawozdawczych, podczas których padły sugestie pomocy OSP przez gminę. Straż Pożarna podejmuje wiele działań społecznych, szczególnie ważnych na terenach wiejskich. Potrzeby Straży Pożarnej są nam znane i na przyszłą sesję przygotuje uchwałę o zaciągnięciu preferencyjnego kredytu z GFOŚr i GW, który może zostać w sporej części umorzony. Ponadto będziemy szukać różnych źródeł wsparcia, w tym również unijnych.
 
Do pkt 6
Informację na temat sytuacji na rynku pracy w kontekście bezrobocia w Naszej Gminie przedstawili kolejno: Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy p. Adam Ruciński, Kierownik KiS p. Ireneusz Landowski, Kierownik OPS p. Lidia Lemańska oraz Prezes Inkubatora Przedsiębiorczości p. Zdzisław Plewa.
 
Radna p. Helena Ratka - Fejtko - stwierdziła, że termin „beneficjent ostateczny” używany w przedstawionej informacji przez Kierownika KiS p. Ireneusza Landowskiego powinien zostać zastąpiony czymś bardziej humanitarnym. Ponadto dodała, że smucą dane statystyczne dotyczące długotrwale bezrobotnych kobiet, często samotnie wychowujących matek, których jest znacznie więcej niż mężczyzn. Czy podejmowane są jakieś działania ku polepszeniu tej sytuacji? W informacji nie poruszono również tematu osób niepełnosprawnych pozostających bez pracy- jaka jest obecnie szansa tych osób na znalezienie pracy?
 
Radna p. Halina Szolginia - stwierdziła, że dane, które usłyszeli radni są bardzo optymistyczne, gdyż ogólna liczba bezrobotnych znacznie się zmniejszyła, w tym również liczba bezrobotnych kobiet, tylko procentowo ich ilość do bezrobotnych mężczyzna wygląda tak źle.
 
Radny p. Leszek Piotrowski - stwierdził, że mówi się tu tak, jakby nie było problemu bezrobocia, bo szkolimy bezrobotnych, ale nic nie wspomina się o ilości stworzonych nowych miejsc pracy. Poza tym zapytał, w jaki sposób kontroluje się wydawanie pieniędzy przez rodziny, które otrzymują wsparcie z OPS-u. Sam zna przypadek rodziny niewykorzystującej przyznanych środków we właściwy sposób. Pracownik Opieki Społecznej odwiedza rodzinę przed przyznaniem jej środków a potem już nie jest to kontrolowane.
Czemu na sesję nie zaproszono przedstawiciela Cechu Rzemieślniczego, który głównie  zajmuje się zatrudnieniem i tworzeniem miejsc pracy w Naszej Gminie.
 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - odpowiedział, że przedstawiciele Cechu są każdorazowo zapraszani na sesje, ale na tej sesji wyjątkowo nikt się nie pojawił.
 
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy p. Adam Ruciński - odpowiedział, że faktem jest, iż bezrobotnych kobiet zarejestrowanych w urzędzie jest praktycznie większość i dlatego staramy się je w różny sposób aktywizować, ale ostateczna decyzja o zatrudnieniu zawsze należy do pracodawcy.
Osób niepełnosprawnych bezrobotnych nie ma aż tak dużo, w większości są to osoby z umiarkowanym i lekkim stopniem niepełnosprawności. Staramy się oddziaływać również na tę grupę.  
Jeśli chodzi o tworzenie nowych miejsc pracy to już wcześniej wspomniał o konkursie dla pracodawców na tworzenie nowych miejsc pracy a ponadto wspieramy osoby chcące otworzyć własną działalność gospodarczą poprzez udzielane pożyczki, które w części mogą zostać umorzone.
Działanie poprzez szkolenia jest bardzo istotne, gdyż są one prowadzone indywidualnie i dostosowane do potrzeb rynku pracy. Efektem szkolenia jest zatrudnienie, taki jest warunek uczestnictwa w szkoleniu.
 
Kierownik KiS p. Ireneusz Landowski - stwierdził, iż przystępując do programu wyraziliśmy pełną jego akceptację również dotyczącą terminologii, w tym określenia „beneficjent ostateczny”. W chwili planowania założeń programowych zakładaliśmy, że będzie to 80% mężczyzn i 20% kobiet, ale nasz program jest na tyle elastyczny, że dostosowujemy go w zależności od zapotrzebowania i dlatego chcemy zmienić te proporcje 75% kobiet i 25% mężczyzn. Zrealizowaliśmy 1/3 działania tj. część polegającą na aktywizacji społecznej a teraz przejdziemy do dalszego etapu aktywizacji zawodowej.
 
Kierownik OPS p. Lidia Lemańska - dodała, że tak duża liczba bezrobotnych kobiet wynika z ogólnych zmian, które nastąpiły na rynku pracy.
Kontrola OPS-u nad wydatkowaniem środków oczywiście jest prowadzona. Pracownik OPS-u kontroluje daną rodzinę przed przyznaniem jej środków pomocowych ponieważ taka jest procedura. Nie jesteśmy w stanie skontrolować wydatkowania wszystkich przyznanych środków, gdyż jest zbyt mało pracowników. Jeśli wiemy o nieprawidłowościach wówczas zmieniamy wydawanie środków z pieniężnych na rzeczowe lub całkowicie wstrzymujemy wypłatę. Jeśli ktoś zna taką sytuacją niewłaściwego spożytkowania środków pieniężnych powinien to do nas zgłosić.
 
Radny p. Paweł Knapik - zwrócił uwagę na jeden aspekt, który w naszych dyskusjach jest prawie zupełnie pomijany. To, że statystyki pokazują spadek bezrobocia to nie tyle tworzenie nowych miejsc pracy a wyjazdy masowe za granicę. W przedziale wiekowym 20-30 lat skala wyjazdów sięga połowy tej populacji. Statystyki statystykami, ale należałoby się zacząć zastanawiać nad tym, w jaki sposób tych ludzi, którzy decydują się na powrót ściągnąć do Świecia. Jeśli wrócą z pieniędzmi, to jeszcze pół biedy, bo można wspomagać ich pomocą przy zakładaniu działalności gospodarczej. Gorzej, jeśli wracają bez niczego i tu jest problem.
 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- dodał, iż właśnie pkt 7a jest wprowadzony pod obrady dzisiejszej sesji by zachęcić Świecia do powrotu z zagranicy.
 
Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda - stwierdził, że mieliście Państwo możliwość wysłuchać sprawozdań różnych instytucji, które podjęły się tego bardzo trudnego działania
i w chwili obecnej jest już inna sytuacja jak 5 lat temu. Położenie nacisku na poziom kształcenia i częstej zmiany swojej profesji to tendencja, która w krajach Europy Zachodniej funkcjonuje od wielu lat. Stąd nie możemy się dziwić, że jest tak dużo inicjatyw związanych ze szkoleniem, ponieważ bez tego nie da się przygotować ludzi do szukania zatrudnienia. Ogłaszaliśmy konkursy na wolne stanowiska w Urzędzie i na pewne stanowiska nie zgłaszały się ludzie bezrobotni, gdyż wymagaliśmy przygotowania technicznego i widać, że przygotowanie do pełnienia pewnych funkcji wcale nie jest najlepsze. To co powinno się w przyszłości zmienić to przygotowanie zawodowe i odpowiedni poziom kształcenia, które powinno odpowiadać potrzebom rynku. Cieszy, że tyle inicjatyw jest podejmowanych poza gminą.
 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- podziękował zaproszonym gościom za to, że robią wszystko by bezrobotnych było jak najmniej.
 
Do pkt 7a
Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie specjalnej strefy ekonomicznej
 
Kluby Radnych: Nasze Świecie, PiS, PO i Centroprawica, OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich, Komisja Polityki Gospodarczej i Finansowej oraz Komisja Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.
 
Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 51/07 w przedmiotowej sprawie.
 
Do pkt 7b
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik przedstawił projekt uchwały w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Miejskiej do wykonania obowiązków nałożonych ustawą o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 – 1990 oraz treści tych dokumentów.
 
Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 52/07 w przedmiotowej sprawie.
 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - zgodnie z podjętą uchwałą poinformował Skarbnika
i Sekretarza Gminy o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjne.
 
Skarbnik p. Marzenna Rzymek oraz Sekretarz p. Leszek Żurek złożyli na ręce Przewodniczącego Rady p. Jerzego Wójcika swoje oświadczenia lustracyjnego.
 
Do pkt 7c
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik przedstawił projekt uchwały w sprawie poinformowania Rady Miejskiej przez Przewodniczącego o wykonaniu obowiązków nałożonych ustawą o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 – 1990 oraz treści tych dokumentów.
 
Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 53/07 w przedmiotowej sprawie.
 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- dodał, że zobowiązuje się do niezwłocznego przesłania odebranych oświadczeń do Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osób składających niniejsze oświadczenia. Ponadto przypomniał Radnym, iż również będą musieli złożyć powyższe oświadczenia do Wojewody, ale najpierw otrzymają bądź już otrzymali zawiadomienie od Wojewody. Natomiast druki tych oświadczeń zostały rozdane.

Do pkt 7d
Przewodniczący Komisji Polityki Gospodarczej i Finansowej p. Janusz Branicki przedstawił projekt uchwały w ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Świecia.
 
Kluby Radnych: Nasze Świecie, PiS, PO i Centroprawica oraz OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Komisja Polityki Gospodarczej i Finansowej wyraziła opinię pozytywną do projektu uchwały.
 
Rada większością głosów (18 za, 1 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 54/07 w przedmiotowej sprawie.
 
Do pkt 8
Zastępca Burmistrza p. Zbigniew Podgórski przedstawił apel w sprawie budowy drogi szybkiego ruchu S5.
 
 Radna p. Sylwia Pankiewicz - zwróciła uwagę, że tak ważny tekst powinien wizualnie dobrze się prezentować i dlatego powinien zostać wyrównany.
 
Radny p. Paweł Knapik - zgłosił następujące poprawki by:
- nie stosować podwójnego nazewnictwa „Prezesa Rady Ministrów Premiera Jarosława Kaczyńskiego” , gdyż Prezes Rady Ministrów to dokładnie Premier i dlatego proponuje usunięcia słowa „Premier”;
- sformułowanie „bez tej inwestycji” zmienić na „brak tej inwestycji”, gdyż w chwili obecnej zdanie jest pozbawione sensu;
- zmienić termin „droga ekspresowa Nr 5” na „droga ekspresowa S5”;
- usunąć błąd z nazwiska Marszałka Województwa.
 
Radca Prawny p. Wojciech Górski - stwierdził, że tytuł „Prezes Rady Ministrów Premier” jest poprawny.
 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - poinformował, że tekst zostanie poprawiony
i wydrukowany na papierze z logo gminy.
 
 
Rada jednogłośnie przyjęła apel w przedmiotowej sprawie.
Następnie wszyscy radni podpisali się pod apelem.
 
Do pkt 9

Radny p. Paweł Knapik - stwierdził, że w tej chwili formalnie nie ma koordynatora Młodzieżowej Rady Gminy, gdyż mandat koordynatora wygasł z momentem oddania mandatu Pani Radnej i dlatego proponuje by zająć się tym na następnej sesji. Dla wyjaśnienia dodał, że nie jest tym zainteresowany, ale chodzi o dopełnienie pewnej formalności.
Zapytał o korespondencję wychodzącą z Urzędu w sprawie naliczania podatku od nieruchomości. Cała korespondencja wysyłana jest za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, natomiast dla osób posiadających kilka tytułów własności ta korespondencja jest wysyłana kilka razy. Czy nie byłoby możliwości wysyłania tego w jednym liście i w ten sposób zaoszczędzono by sporą sumę?
Przy ul. Wodnej, gdzie był kiedyś wjazd do oczyszczalni ścieków, podczas prac jednej z firm odkryto stare cmentarzysko, o którym niektórzy twierdzą, że jest to prastare Świecie. W tej chwili prowadzone są tam kolejne inwestycji i czy miasto to w jakiś sposób to kontroluje?
 
Radna p. Helena Ratka - Fejtko - po ostatnich wyborach spora część radnych została zmieniona a część programów jako gmina kontynuujemy i dobrze by było z nimi zapoznać nowych radnych.
 
Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski- grunty, o których mówił p. Knapik są własnością p. Kaczmarczyka i faktycznie kilka inwestycji tam już powstało. W pierwszej połowie lat 90-tych p. Firyn zgłosił, że podobno firma, która wówczas tam pracowała natrafiła na elementy zabytkowe. Szczerze mówiąc w tamtym czasie nie pracował w Urzędzie i nic na ten temat nie wie, musiałby sobie przypomnieć, ale z tego co pamięta prawdopodobnie strefy ochrony konserwatorskiej ani ochrony archeologicznej tam nie ma. Było to pewnie zgłoszone 87 - 88 r. do Urzędu Konserwatorskiego a konserwator tym się nie interesował i żadna strefa nie został wyznaczona. Jest to taka wiadomość obiegowa, która oficjalnie do Urzędu nie została zgłoszona. W tej chwili nie mamy aktualnego palu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu.
 
Skarbnik p. Marzenna Rzymek - wyjaśniła, że mamy 10 tys. podatników i oczywiście przy drukowaniu tych wszystkich decyzji musi to wychodzić cyklicznie. Staramy się wg nazwisk sortować korespondencje w jedną kopertę, ale może się zdążyć, że jest wysyłana kilka razy, jeśli podatki drukowane są w ciągu kilku dni.
 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik -  stwierdził, że wybór koordynatora MRG będzie wpisany w porządek następnej sesji.
 
Radny p. Paweł Knapik- poprosił  Kierownika Wydz. BAGiGG p. Wiesława Ratkowskiego
o zajęcie się tą kwestią cmentarza i sprawdzeniem w dokumentach, czy są jakieś ślady.
 
Do pkt 10
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik zamknął obrady VI Sesji Rady Miejskiej.
 
Protokolant:
Magdalena Jażdżewska – Wydz. Organizacyjny UM
                                                

Przewodniczący
Rady Miejskiej
 
Jerzy Wójcik

metryczka


Wytworzył: Rada Miejeska w Świeciu (26 kwietnia 2007)
Opublikował: Magdalena Jasińska (Biuro Rady Miejskiej) (7 maja 2007, 09:24:45)

Ostatnia zmiana: Krystyna Sopońska (Biuro Rady Miejskiej) (3 grudnia 2014, 13:06:39)
Zmieniono: przeniesienie do katalogu archiwum

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 2338