Protokół Nr XIII/03

Protokół Nr XIII/03

XII Sesji Rady Miejskiej w Świeciu odbytej w dniu 30 października 2003r
od godz. 1300  -  1930

                     Otwarcia obrad XIII Sesji Rady Miejskiej w Świeciu dokonał Przewodniczący p. Jerzy Wójcik, który stwierdził, że na ogólną liczbę 21 radnych  obecnych jest 20 radnych  - czyli quorum a Rada może kontynuować obrady i podejmować prawomocne uchwały.

Lista obecności radnych stanowi załącznik do protokołu.

Udział w sesji wzięli:
- Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda
- Skarbnik Gminy p. Marzenna Rzymek
- Sekretarz Gminy p. Krystyna Radtke
- Radca Prawny p. Roman Kruszyński
- Kierownik Wydz. Inwestycyjnego p. Ryszard Sadowski,
- Kierownik Wydz. BA G i GG p. Wiesław Ratkowski
- Kierownik Wydz. Rozwoju Gospodarczego i WZ p. Janusz Sobolewski
- Kierownik Wydz. R, OŚ i GK p. Edyta Kliczykowska
- Kierownik Ref. SW i OC p. Leszek Żurek
- Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy: ZGM p. Paweł Bednarski, OPS p. Lidia Lemańska, OO i W p. Waldemar Fura,  SM p. Janusz Dzięcioł
- Przedstawiciele lokalnej prasy i telewizja kablowa.

Zaproszeni:
- Prezes Sądu Rejonowego p. Elżbieta Kulczyk
- Dyrektor  Miejsko - Gminnej Przychodni p. Barbara Porankiewicz Dybowska
 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik stwierdził, że radni otrzymali porządek obrad wraz z projektami uchwał i materiałami informacyjnymi, po czym przedstawił wniosek Burmistrza o zdjęcie z porządku obrad:
a) pkt 13c, który dot. podjęcia uchwały w sprawie zmian w  załączniku Nr 1 do uchwały Nr 191/2000 w sprawie ustalenia miejsc targowych na terenie miasta i gminy Świecie oraz zasad prowadzenia działalności targowiskowej
b) przesunięcie pkt 13a po pkt 11.
Wnioski do porządku obrad złożyli:
a) Radny p. Zbigniew Rydziel  o przyjęcie przez Radę petycji dot. podjęcia działań ze strony Rządu w związku ze spadającymi cenami produktów rolnych,
b) Radna p. Helena Ratka - Fejtko o nie powoływaniu do Komisji Skrutacyjnej radnych, będących członkami Zespołu Opiniującego kandydatów na ławników.
Wnioski stanowią załączniki do protokołu.

Rada jednogłośnie przyjęła wnioski Burmistrza, natomiast przyjęcie apelu nastąpi w pkt 14 - tj. interpelacje i zapytania natomiast wniosek radnej p. Fejtko uwzględniony zostanie w pkt 12 porządku obrad.

Porządek obrad XIII Sesji Rady Miejskiej stanowi załącznik do protokołu.

Do pkt 2
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik powiedział: Sztandar Miasta wprowadzić
po czym stwierdził, że w związku z wygaśnięciem mandatu radnego p. Janusza Branickiego, kolejnym na liście,  który uzyskał największą liczbę głosów jest p. Janusz Królewicz i przedstawił projekt uchwały w sprawie stwierdzenia obsadzenia mandatu radnego.

Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 157/03 w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 3
Następnie Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik stwierdził, że zgodnie z art. 23a  ust. 1 i ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym - p. Janusz Królewicz złoży ślubowanie, po czym odczytał rotę ślubowania:
" Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście  obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców" radny p. Janusz Królewicz odpowiedział słowo : " ślubuję "

Po złożonym ślubowaniu, Przewodniczący Rady  powiedział:  Sztandar Miasta wyprowadzić.
Jednocześnie stwierdził, że Rada obraduje przy pełnym składzie osobowym tj. 21 radnych. 

Do pkt 4
Przewodniczący rady p. Jerzy Wójcie przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w składach osobowych stałych Komisji Rady Miejskiej.
Kluby Radnych uwag nie wniosły.

Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 158/03 w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 5
Rada jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji.

Do pkt 6
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik złożył informację o działaniach Rady w okresie międzysesyjmym.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.

Do pkt 7
Burmistrz p. Tadeusz Pogoda przedstawił sprawozdanie o działalności międzysesyjnej.
Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

Do pkt 8
Sprawozdania z dotychczasowej działalności stałych Komisji złożyli ich przewodniczący.
Sprawozdania 6 stałych Komisji stanowią załączniki do protokołu.

Do pkt 9
Zgodnie z art. 24h ust. 12 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej p. Jerzy Wójcik przedstawił  informacje o złożonych oświadczeniach majątkowych radnych.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.
 
Do pkt 10
Dyrektor Miejsko - Gminnej Przychodni p. Barbara Porankiewicz - Dybowska przedstawiła informację  dot. sytuacji w zakresie lecznictwa i opieki zdrowotnej  ze sprawozdaniem Samodzielnego Publicznego Zakładu M - Gm. Przychodni.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.

Radna p. Helena Ratka - Fejtko  - jak w przyszłym roku przedstawiać się będzie sprawa w zakresie świadczenia usług  medycznych ?

Dyrektor Przychodni - jesteśmy w trakcie przygotowania ofert do konkursu na przyszły rok, wzorem lat ubiegłych nie będzie negocjacji.

Do pkt 11a
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Zdzisław Plewa omówił protokoły z przeprowadzonej kontroli problemowej w zakresie wydatkowania środków finansowych sołectwa Polski Konopat i Kozłowo.

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda nie wniósł uwag do wniosków ujętych w protokołach ,Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 150/03 w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 11b
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Zdzisław Plewa omówił protokół Komisji z przeprowadzonej kontroli kompleksowej Izby Regionalnej.

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda  złożył wyjaśnienie do wniosków końcowych ujętych w protokole określając, iż niektóre z nich to wnioski zbyt daleko idące - Komisja jest dysponentem budżetu Gminy.

Wniosek Nr 3 -  Wykonać 4 gabloty zabezpieczające ornaty i sztandar cechu murarzy w Izbie Regionalnej przed kradzieżą i wpływami otoczenia.
Zdaniem burmistrza nie ma potrzeby wykonania gablot.

Wniosek Nr 5 - Po dokonaniu adaptacji pomieszczeń, przenieść Izbę Regionalną do Zamku
( większa powierzchnia ekspozycyjna, większy parking ).
Burmistrz zaproponował oddalenie tego wniosku, gdyż nikt adaptacji pomieszczeń nie przewidywał.

Wniosek Nr 6 - Zakupić przez OKS i R makiety średniowiecznej  " starego mista " w odpowiedniej skali do makiety  " Zamku krzyżackiego "  z XIVw.
Również w tym przypadku Burmistrz proponował oddalenie wniosku.

Wniosek Nr 7 - Przygotować przez Radę Miejską koncepcji wieloletniego zagospodarowania i wykorzystania pomieszczeń Zamku.
Burmistrz zaproponował nową treść tego wniosku tj: Do dnia 30 czerwca 2004r przygotować koncepcję wieloletniego zagospodarowania i wykorzystania pomieszczeń Zamku.

Wniosek Nr 8 -  Należy dokonać inwentaryzacji stanu biletów wstępu do Izby Regionalnej i Zamku na dzień 31 grudnia każdego roku.

W wyniku głosowania Rada :
1) większością głosów oddaliła wniosek Nr 3   ( 13za, 5 przeciw, 3 wstrzym.)
2) większością głosów oddaliła wniosek Nr 5   ( 13 za, 4 przeciw, 4 wstrzym. )
3) większością głosów oddaliła wniosek Nr 6   ( 13 za, 4 wstrzym., 5 wstrzym. )
4) jednogłośnie przyjęła wniosek Burmistrza  ( dot. wniosku Nr 7)
4) większością głosów przyjęła  poprawkę do wniosku Nr 8  ( 14 za, 2 przeciw, 5 wstrzym. )
Ostatecznie Rada większością głosów  ( 17 za, 2 przeciw, 2 wstrzym. ) podjęła uchwałę Nr 160/03 w sprawie przyjęcia protokołu z kontroli kompleksowej Izby Regionalnej.

Do pkt 13a
Skarbnik Gminy p. Marzenna Rzymek przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w  budżecie Gminy za rok 2003 wraz z autopoprawkami, które dotyczyły:
1) zwiększenia planu dochodów na wypłatę dodatków mieszkaniowych o 100 tys. zł.  ( rozdz. 85316 )  w związku z uzyskaniem dotacji celowej z budżetu państwa jako częściowej refundacji wypłaconych dodatków mieszkaniowych,
2) zwiększenia planu dochodów na wypłatę dodatków mieszkaniowych o kwotę 250 tys. zł  ( rozdz. 85316 ), która sfinansowana jest w wysokości 100 tys. zł. Z dotacji celowej oraz zmniejszenia o 150 tys. zł. z wydatków na potencjalną spłatę udzielonych poręczeń   (  rozdz. 75704 ).

Kluby Radnych uwag nie wniosły,  Komisja Polityki Gospodarczej i Finansowej wyraziła opinie pozytywną.

R a d  a    jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 161/03 w przedmiotowej sprawie ( wraz z autopoprawką )

Do pkt 12a
Przewodniczący Zespołu ds. Opiniowania Kandydatów na Ławników p. Zbigniew Podgórski przedstawił opinię o zgłoszonych kandydatach.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik powiedział, że zgodnie przed przystąpieniem do głosowania,  dot. wyboru ławników należy powołać Komisję Skrutacyjną, ale przed tym przypomniał o wniosku radnej p. Ratka - Fejtko.
Członkami Komisji nie powinni być:
- byli członkowie Zespołu Opiniującego,
- radni kandydujący  na ławników  (  p. Kapuściński Jerzy,  p. Lar Michał ),
- radni, którzy są spokrewnieni z kandydującymi na ławników  ( dot. p. Pawła Knapika i p. Zbigniewa Myrdy ).

Przystąpiono do powołania Komisji Skrutacyjnej:
- Przewodniczący Klubu Radnych SLD p. Jan Grudziński zgłosił radnego p. Janusza  Królewicza,
- Przewodniczący Klubu Radnych p. Tadeusz Zawiasiński zgłosił radnego p. Janusza Rogalę,
- Przewodnicząca Klubu Radnych OPS p. Helena Ratka - Fejtko zgłosiła radnego p.  Zdzisława Plewę.

Proponowani radni wyrazili zgodę - a Rada większością głosów powołała Komisję Skrutacyjną do przeprowadzenia głosowania dot. wyborów na ławników. 

Prezes Sądu Rejonowego p. Elżbieta Kulczyk -  przypomniała, kto może być wybranym na ławnika a dokładnie określa  art. 158 § 1 - tj. kandydat powinien mieć ukończone 30 lat a nie przekroczył 65 lat,  jest nieskazitelnego charakteru, posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich, jest zatrudniony lub zamieszkuje w miejscu kandydowania co najmniej od roku.


Komisja Skrutacyjna przygotowała karty do głosowania, przewodniczący Komisji p. Zdzisław Plewa  zapoznał radnych z techniką głosowania, po czym nastąpiło głosowanie.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik zaproponował, aby kontynuować obrady sesji, w czasie podsumowania wyników głosowania Komisji Skrutacyjnej.

Do pkt 13b
Kierownik Wydz. Rozwoju Gospodarczego i Współpracy Zagranicznej p. Janusz Sobolewski przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia liczby nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówka osobową w roku 2004.

Kluby Radnych uwag nie wniosły, Komisja Gospodarki Przestrzennej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa wyraziła opinie pozytywną.

R a d a  większością głosów (15 za, 2 wstrzym.) podjęła uchwałę w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 13c
Projekt uchwały w sprawie określenia zasad  i trybu  przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Świecie przedstawił w imieniu Klubu Radych Centroprawicy radny p. Paweł Knapik.

Zgodnie z § 49 pkt 5 Statutu Gminy Burmistrz wyraził opinię do przedstawionego projektu uchwały.
Opinia stanowi załącznik do protokołu.

Klub Radnych SLD i Klub Radnych OPS -  wyraziły negatywne stanowisko do przedstawionego projektu uchwały, także Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich  wyraziła opinie negatywną.

Rada większością głosów ( 5 za, 12 przeciw )  oddaliła projekt uchwały w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Świecie przedłożony przez Klub Radnych Centroprawica.

Do pkt 14
Interpelacje na piśmie złożyli:
1. Radny p. Bogdan Tarach  - w sprawie kosztów utrzymania cmentarzy  gminnych,
2. Radny p. Tadeusz Zawiasiński  - w sprawie niewykonania uchwały z dnia 27 maja  2003r o przeprowadzeniu konsultacji społecznej  oraz w sprawie wydania zezwolenia na prowadzenie handlu na terenie przyległym do dworca PKS.

Klub Radnych Centroprawica złożył wniosek do Przewodniczącego Rady o przeproszenie radnych za obraźliwe zachowanie się przewodniczącego Rady w stosunku do  komendanta Straży Miejskiej p. Janusza Dzięcioła - przewodniczący Rady  użył słowa " komediant " .

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik wyjaśnił, że było to zwykłe przejęzyczenie, za co przeprosił Pana Komendanta .

Jednocześnie Przewodniczący Rady poinformował, że na złożone interpelacje Burmistrz p. Tadeusz Pogoda  udzieli odpowiedzi na piśmie.

Radny p. Paweł Knapik :
- wyraził podziękowanie dla kierownika wydz. RG i WZ p. Janusza Sobolewskiego za opublikowaną informację na stronie internetowej dot. KS  " POLPAK" z jednoczesną uwagą na przyszłość, aby ukazywały się szybciej,
- bezpośredni telefon do Straży Miejskiej - kiedy będzie wprowadzony?

Komendant Straży Miejskiej powiedział, że  nie planowano tego zadania na 2004, jeżeli radni przyjmą to będzie.

c.d. pkt 12b
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej p. Zdzisław Plewa przedstawił protokóły z przeprowadzonego głosowania o wyborze ławników do:
- Sądu Okręgowego i Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Bydgoszczy,
- Sądu Rejonowego i Sądu Pracy   w  Świeciu.
Protokoły Komisji Skrutacyjnej z przeprowadzonego głosowania stanowią załącznik do protokołu.

W związku z tym, że na liście ławników do Sądu Pracy Sądu Rejonowego w Świeciu, 2 kandydatów tj. pp. Ewa Kubat i Elżbieta Mrozińska otrzymały taka samą ilość głosów - 11 należy przeprowadzić II turę głosowania.
Komisja Skrutacyjna po przygotowaniu kart do głosowania - nastąpiło rozdanie kart po czym przystąpiono do głosowania.

Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej p. Zdzisław Plewa przedstawił protokół z przeprowadzonej  II tury  głosowania tj. p. Elżbieta Mrozińska otrzymała 15 głosów a p. Ewa Kubat 6 głosów.

Rada jednogłośnie podjęła uchwały :
- Nr 163/03 w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego i Sądu Pracy Sądu Rejonowego w Świeciu,
- Nr 164/03 w sprawie wyboru ławników do Sądu Okręgowego i Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w Bydgoszczy.

Do pkt 15
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcie zamknął obrady XIII Sesji Rady Miejskiej.

Protokolant:
Henryka Głowacka - Wydz. Organizacyjny UM
                                                                                                                  Przewodniczący
                                                                                                            R a d y    M i e j s k i e j
                                                                                                                     Jerzy Wójcik

metryczka


Wytworzył: Sesji rady miejskiej w Świeciu (30 października 2003)
Opublikował: Henryka Głowacka (5 grudnia 2003, 14:00:56)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 3082