Protokół Nr XVI/08
Protokół Nr XVI/08
z XVI Sesji Rady Miejskiej w Świeciu odbytej
w dniu 28 lutego 2008 r. od godz. 1300 do 1700.
Otwierając obrady XVI Sesji Rady Miejskiej w Świeciu
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik stwierdził, że na ogólną liczbę 21 radnych obecnych jest 21 radnych, czyli quorum i Rada może kontynuować obrady oraz podejmować prawomocne uchwały.
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
Udział w sesji wzięli:
- Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda,
- Zastępca Burmistrza p. Zbigniew Podgórski,
- Sekretarz p. Leszek Żurek,
- Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski,
- Kierownik Wydz. Inwestycyjnego p. Ryszard Sadowski,
- Kierownik Wydz. PS p. J. Eichler,
- Dyrektor M-G Przychodni p. Barbara Porankiewicz – Dybowska,
- Kierownik Miejskiej Biblioteki Publicznej p. Beata Szymańska,
- Kierownik OKSiR p. Romuald Dworakowski,
- Kierownik Oliw p. Waldemar Fura,
- Kierownik KiS p. Ireneusz Landowski,
- Komendant SM p. Roman Witt,
- Kierownik Wydz. GRiWZ p. Janusz Sobolewski,
- Kierownik ZGM p. Paweł Bednarski,
- Kierownik Wydz. ROŚiGK p. Edyta Kliczykowska,
- Radca Prawny p. Wojciech Górski,
- Koordynator GPRPA p. Klaudia Subkowska,
- Rzecznik Prasowy p. Katarzyna Kustosz,
- przedstawiciele lokalnych mediów.
Porządek obrad:
1.Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3.Informacja Przewodniczącego o działaniach Rady w okresie międzysesyjnym.
4.Sprawozdanie Burmistrza o działalności międzysesyjnej.
5.Podjęcie uchwał w sprawie:
a) przyjęcia Strategii Rozwoju Gminy Świecie lata 2008 – 2017,
b) przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Świecie,
c) przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Miejskiej w Świeciu na 2008 rok,
d) uznania drzewa za pomnik przyrody,
e) zatwierdzenia Regulaminu działalności Rady Społecznej Miejsko - Gminnej Przychodni w Świeciu,
f) przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008 rok dla Gminy Świecie,
g) przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działek nr 109/2, 110/10 k. m. 6, 110/11 k. m. 5, 110/14, 3341/45, 3341/47 w miejscowości Sulnówko, Gmina Świecie,
h) zmiany uchwały Nr 118/08 Rady Miejskiej w Świeciu z dnia 24 stycznia 2008 r.
w dotyczącej zarządzenia wyborów do Młodzieżowej Rady Gminy w Świeciu.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Zakończenie.
Ad. 2
Rada jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji.
Ad. 3
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik przedstawił informację o działaniach Rady w okresie międzysesyjnym. Ponadto poinformował o wpłynięciu apelu z Niepublicznej Szkoły Muzycznej, o którego przedstawienie poprosił p. Łukasza Porożyńskiego Dyrektora szkoły.
Informacja i apel stanowią załączniki do protokołu.
Radni jednogłośnie poparli apel.
Ad. 4
Sprawozdanie o działalności międzysesyjnej złożył Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda.
Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.
Radna p. Helena Ratka – Fejtko zapytała o zarządzenie z 21 stycznia 2008 r. dotyczące wyboru podmiotów, które uzyskały dotacje na zorganizowanie wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży- dotację uzyskał Związek Harcerstwa w Nowym, ale chodzi o zorganizowanie wypoczynku dla dzieci z naszej gminy?
Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda – „tak”.
Radny p. Leszek Piotrowski - zapytał o zarządzenie z 9 stycznia 2008 r. dotyczące pomniejszenia wysokości dzierżawy- jakie czynniki spowodowały pomniejszenie dzierżawy na działalność handlowo – usługową?
Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski – odpowiedział: osoba, która podpisała umowę o dzierżawę zrezygnowała z części tego gruntu.
Radny p. Leszek Piotrowski – dodał: osoba, która wygrała przetarg na całą działkę powinna płacić całą kwotę za dzierżawę.
Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski – wyjaśnił: przetarg był licytowany za 1m2 i zapłaci za tyle metrów ile faktycznie dzierżawi.
Ad. 5a
Zastępca Burmistrza p. Zbigniew Podgórski przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Gminy Świecie lata 2008 – 2017 wraz z autopoprawką.
Stanowiska Klubów Radnych do projektu uchwały:
- Nasze Świecie – opinia klubu jest pozytywna,
- P i S – opinia klubu jest pozytywna,
- PO i Centroprawica – opinia klubu jest pozytywna,
- OPS – opinia klubu jest pozytywna.
Opinie Komisji do projektu uchwały:
- Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska - wydała opinię pozytywną,
- Oświaty i Kultury – opinia komisji jest pozytywna,
- Polityki Gospodarczej i Finansowej - wydała opinię pozytywną,
- Prawa, Porządku Publicznego i spraw obywatelskich – opinia komisji jest pozytywna,
- Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej –wydała opinię pozytywną,
- Rolnictwa - wydała opinię pozytywną,
- Turystyki, Sportu i Rekreacji- opinia komisji jest pozytywna.
Radna p. Helena Ratka – Fejtko – dodała, że została zgłoszona 1 uwaga do korekty, na str. 72 – doradztwo zawodowe w gimnazjach – wnosi o zaciemnienie całego tego obszaru w ciągu 10 lat.
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik – poprosił o bliższe omówienie tabeli nr 25 na str. 52 dotyczącej bilansu strategicznego.
P. Dariusz Wiza Inwest - Consulting– udzielił niezbędnych wyjaśnień.
Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 119/08 w przedmiotowej sprawie.
Zastępca Burmistrza p. Zbigniew Podgórski – podziękował zespołowi przygotowującemu Strategię oraz Firmie Inwest – Consulting za wkład pracy a przede wszystkim p. Fejtko, która poświęciła bardzo dużo czasu i cierpliwości.
Ad. 5b
Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Świecie.
Stanowiska Klubów Radnych do projektu uchwały:
- Nasze Świecie – opinia klubu jest pozytywna,
- P i S – będą głosować indywidualnie,
- PO i Centroprawica – będą głosować indywidualnie,
- OPS – opinia klubu jest pozytywna.
Opinie Komisji do projektu uchwały:
- Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska - wydała opinię pozytywną,
- Oświaty i Kultury – opinia komisji jest pozytywna,
- Polityki Gospodarczej i Finansowej - wydała opinię pozytywną,
- Prawa, Porządku Publicznego i spraw obywatelskich – opinia komisji jest pozytywna,
- Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej –wydała opinię pozytywną,
- Rolnictwa - wydała opinię pozytywną,
- Turystyki, Sportu i Rekreacji- opinia komisji jest pozytywna.
Radna p. Helena Ratka – Fejtko – zgłosiła następujące poprawki – na str. 27, trzecia linijka pod tabelą – brakuje „mln” oraz ta sama sytuacja ma miejsce na następnej stronie 28 w trzeciej linijce od dołu. Na str. 40 trzecia linijka od góry skreślamy „miasta” dopisujemy „Gminy” i ta sama poprawka w trzeciej linijce od dołu na tej samej stronie. Na str. 40 jest wykres 8 – zapisano „ogółem tytułem” a powinno być „z tytułu”.
Radny p. Leszek Piotrowski – tab. 7 str. 37 zadziwiają stałe sumy z dochodu majątku gminy i tak samo odsetki z rachunku bankowego? Dziwi fakt, że w planie inwestycyjnym – mówiliśmy już bardzo długo o parkingu przy Miejsko – Gminnej Przychodni a jest zaplanowany dopiero na rok 2012 - prosiłby o uwzględnienie tego w roku 2009. Druga sprawa to budowa ulicy łączącej ul. Wojska Polskiego z Cukrowników i Parkowej – mówimy o bezpieczeństwie w gminie a nie dbamy o bezpieczeństwo nas wszystkich na drodze. Prosi o przeanalizowanie i wprowadzenie tego w roku 2009.
Radny p. Bogdan Tarach – zauważył, że z jednej strony cieszy liczba projektów w planie, ale martwi brak odniesienia do terenów wiejskich. Nie będzie możliwości rozwoju działalności pozarolniczej na terenach wiejskich, jeśli brakuje infrastruktury i planów zagospodarowania przestrzennego.
Radny p. Paweł Knapik – poruszył temat krytej pływalni w Świeciu – na stronie Urzędu Miejskiego jest to zadania pozycjonowane przez mieszkańców jako najważniejsze. W związku z tym, że jest to inwestycja planowana w dość odległym czasie chciałby poddać pod wątpliwość sens rewitalizacji obiektu istniejącego, ponieważ jest to basen znajdujący się poza miastem. W kolejnych latach warto byłoby się pochylić po raz kolejny nad tym punktem i zastanowić się nad budową nowego basenu na Mariankach lub w okolicach Hali Widowiskowo – Sportowej. Koszt nie musi być większy, gdyż można skorzystać z partnerstwa publiczno – prywatnego i w tym modelu spróbować sfinansować inwestycję. Planowana jest budowa nowego inkubatora za sporą kwotę 6 mln zł – nie jest przekonany, co do sensu budowy nowych obiektów w sytuacji, gdy podwyższany jest podatek od nieruchomości dla przedsiębiorców, za który budowa ma być realizowana – lepszym rozwiązaniem byłoby utrzymanie niskich stawek podatkowych, gdyż miejsca pracy stworzą Ci, którzy maja już działalności a nie dopiero ją tworzą. Dobrze by było gdyby p. Burmistrz odniósł się do tych dwóch punktów. Kolejna sprawa to na str. 43 błędy matematyczne przy podsumowaniu wierszy 1 i 7.
Radny p. Andrzej Komasiński – poprosił o 15 minut przerwy dla Klubu na ustosunkowanie się do przedstawionych propozycji.
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik – ogłosił 15 minutową przerwę.
Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda – udzielił następujących wyjaśnień: jeśli chodzi o projekt dochodów: są bardzo duże grupy dochodów połączonych i jeśli chodzi o dochody z majątku i odsetki to jest to sugestia konsultanta, który wspomagał nas w przygotowaniu Strategii i WPI by te dochody, które mogą podlegać takim decyzjom, czy możemy coś sprzedać czy nie, by się zbytnio z tymi dochodami nie wiązać i dlatego patrząc jak przedstawiał się taki stabilny dochód z majątku, zaplanowaliśmy stały dochód. Nie ma to decydującego znaczenia i podobnie jest z odsetkami.
Jeżeli chodzi o wydatki i przedsięwzięcia zaplanowane: zaczynając od parkingu – pewnie, że chciałby się móc zrobić wszystko od razu, ale tak się nie da. Ponadto możnaby wymówić dzierżawę ZBDiM ale dopóki sam zakład ostatecznie nie zmieni lokalizacji szkoda by było go zamknąć, tymbardziej, że zatrudnia ludzi i przynosi dochody. Niedaleko jest duży parking przy Lidl, z którego można skorzystać i przejść około 200 m do przychodni. Mieszkańcy wielu miast ceniliby sobie fakt, że mają niecałe 200 m do obiektu docelowego. Plan inwestycyjny nie jest rzeczą święta i najpóźniej za dwa lata będzie modyfikowany. Patrząc na to, jakie decyzje podejmuje kolej być może uda nam się poprzez niewykorzystane tory połączyć z tym parkingiem przy Lidl’u.
Budowa ulicy Wodnej i Wojska Polskiego – najpierw trzeba by uzyskać ten teren od kolei a jak się z nimi rozmawia każdy wie, w tej chwili uchwalamy plan zagospodarowania przestrzennego, który pozwoli nam na skuteczniejsze działania. Druga sprawa to koszt inwestycji - dzisiaj priorytet, z którego możemy korzystać z UE został praktycznie wykorzystany. Ale czy my nie prowadzimy działalności by odciążyć ul. Wojska Polskiego? Budowa Al. Jana Pawła II jest tym elementem, który ma odciążyć miasto.
Tereny wiejskie – trzeba prześledzić dokładnie wszystkie projekty począwszy od Vistuli Park II. Również w Szkole w Grucznie ma powstać boisko wielofunkcyjne, trzy budynki socjalne, porządkowanie gospodarki wodno – ściekowej (10 mln zł). Zleciliśmy spółce Abrys zbadanie opłacalności uporządkowania sytuacji wodno – ściekowej. Jeśli chodzi o dofinansowanie to jest możliwe tylko w sytuacji, gdy na 1 km kanalizacji będzie przypadać 120 mieszkańców – taka sytuacje ma miejsce tylko w Kozłowie w innych przypadkach jest to niemożliwe. Z tego opracowania, które będziemy mieli w I półroczu 2008 r. wyniknie gdzie, jaki system zastosujemy. Trzeba będzie opracować sposób dofinansowania systemu budowy oczyszczalni przyzagrodowych, bo tylko w ten sposób będzie można mieszkańców zmobilizować. Na terenach w okolicy Wisły inwestycja taka będzie niemożliwa.
Chcemy modernizować istniejącą pływalnię, gdyż ten majątek funkcjonuje raptem 20 lat
i nie powinien być likwidowany, ponieważ nie jest w tak złym stanie wymaga jedynie uszlachetnienia, by podnieść atrakcyjność obiektu. W każdej innej sytuacji trzeba będzie go rozebrać, gdyż dwa takie obiekty nie będą funkcjonować. Jeżeli znajdzie się prywatny partner, który będzie chciał sam to wybudować wtedy nie widzimy możliwości by mu w tym przeszkadzać.
Inkubator przedsiębiorczości – takie rozwiązania są stosowane w krajach, które są w rozwoju cywilizacyjnym dalej od Polski. Była taka potrzeba zgłaszana przez osoby składające wnioski i dlatego został uwzględniony, ale odłożony w czasie. Będzie on realizowany z udziałem pozyskanych środków poza budżetowych i jeśli nie uda nam się ich zdobyć wówczas nie będzie wybudowany.
Poprosił, żeby zaakceptować propozycję, która została przedstawiona.
Radny p. Leszek Piotrowski – dodał, że mówił o połączeniu ul. Wojska Polskiego z Wodną poprzez ul. Cukrowników i tu kolej nie ma wpływu na nasze decyzje. Jeśli nie możemy porozumieć się z koleją to w kwestii parkingu trzeba konkretnie rozmawiać z firmą tam istniejącą – nikt nie mówi o likwidacji firmy prężnie działającej.
Radny p. Bogdan Tarach – zapytał ponownie, czy rolnicy będą mogli działać bez planu zagospodarowania przestrzennego, gdyż w tym roku ruszą środki, z których mogliby skorzystać – czy możemy liczyć na wsparcie?
Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda – odpowiedział, że sądził, iż chodzi tu o połączenie ul. Wodnej i Parkowej, pozostałe drogi znajdują się we wspólnej grupie jako pkt 30. Mówimy o wieloletnim planie inwestycyjnym a nie planie zagospodarowania przestrzennego, to zupełnie inny temat, który sukcesywnie będzie realizowany. Nie da się prowadzić takiej działalności, że w każdej miejscowości będziemy tworzyć plany zagospodarowania i pod to tworzyć inwestycje. Jest to niemożliwe z punktu widzenia finansowego. Jeśli chodzi o tereny wiejskie to będą porządkowane drogi i gospodarka ściekowa.
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik – zapytał, czy to są wnioski, czy tylko tematy do przemyślenia?
Radny p. Paweł Knapik – odpowiedział, że wspominał, iż jest to temat pod dyskusje na lata przyszłe.
Radny p. Bogdan tarach – mówił o uwagach, chodziło o dyskusje i wyjaśnienie pewnych spraw.
Rada większością głosów (20 za, 1 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 120/08 w przedmiotowej sprawie.
Ad. 5 c
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy stałych Komisji Rady Miejskiej w Świeciu na 2007 rok przedstawili kolejno:
- Przewodniczący Komisji PPPiSO p. Józef Pawłowski – Rada jednogłośnie przyjęła plan,
- Przewodniczący Komisji GPiOŚ p. Janusz Rogala– Rada jednogłośnie przyjęła plan,
- Przewodnicząca Komisji OiK p. Helena Ratka - Fejtko– Rada jednogłośnie przyjęła plan,
- Przewodniczący Komisji PGiF p. Janusz Branicki– Rada jednogłośnie przyjęła plan,
- Przewodnicząca RZiOS p. Gabriela Chmiel– Rada jednogłośnie przyjęła plan,
- Przewodniczący Komisji Rolnictwa p. Zbigniew Rydziel– Rada jednogłośnie przyjęła plan,
- Przewodniczący Komisji STiR p. Henryk Trochowski – Rada jednogłośnie przyjęła plan,
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Adam Cieślak -…
Radny p. Andrzej Komasiński – dodał, iż nie było go na posiedzeniu Komisji i w związku z tym ma pytanie czy ma sens najpierw przeanalizowanie sprawozdania z wykonania budżetu i udzielenie absolutorium a następnie kontrola realizacji budowy hali widowiskowo – sportowej, skoro ten sam temat zostaje przeanalizowany wraz ze sprawozdaniem a ponadto był omawiany w grudniu, gdy tematem posiedzenia była realizacja inwestycji.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Adam Cieślak – wg rozumowania
p. Komasińskiego, Burmistrz może być kontrolowany tylko w miesiąc styczniu i lutym, z czym się nie zgadza, gdyż zgodnie z tym, co mówią przepisy, Burmistrz jako podmiot kontrolowany może być kontrolowany przez cały rok i to nie ma nic wspólnego z udzieleniem bądź nie udzieleniem absolutorium. Kontrole mają pokazać, jak wydział kierowany przez p. Sobolewskiego i Wydział Inwestycyjny są prowadzone przy największej inwestycji, jaką jest budowa hali. Wynikami pracy Komisji Rewizyjnej będą również wnioski te dobre pokazujące, że wszystkie możliwości, jakie były wykorzystano.
Radna p. Gabriela Chmiel – stwierdziła, że taka dyskusja powinna być przeprowadzona na posiedzeniu komisji.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Adam Cieślak - dodał, że nie będzie wchodził dalej w dyskusję, ponieważ zgadza się z p. Chmiel a ponadto było dość czasu by nawet zwołać dodatkowe posiedzenie.
– Rada jednogłośnie przyjęła plan.
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik – zaproponował przegłosowanie projektu uchwał
i poprawienie treści § 1 o wymienienie poszczególnych komisji zgodnie z propozycja
p. Cieślaka.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Adam Cieślak – stwierdził, że to nie wszystko
i zgłosił trzy uwagi do treści samej uchwały:
- we wstępie do uchwały nie podano właściwej podstawy prawnej, ponieważ podstawą prawną nie jest art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, a powinien być art. 18 ust. 3 i 4 mówiący o Komisji Rewizyjnej bądź art. 21 ust 3 dotyczący planów pracy komisji
i dlatego zaproponowałby wpisać art. 18 ust. 3 i 4 oraz art. 21 ust. 3 ( p. Cieślak zacytował treść tych artykułów);
- w § 1 (rozumie propozycję p. Przewodniczącego) wymienione zostaną jako załączniki wszystkie Komisje,
- w § 2 proponuje wykreślić: Przewodniczącemu Rady Miejskiej, Wiceprzewodniczącemu Rady Miejskiej i Burmistrzowi Świecia a zapisanie Komisjom Rady Miejskiej.
Radca Prawny p. Wojciech Górski – nie zgodził się na proponowana zmianę w podstawie prawnej w formie przedstawionej przez p. Cieślaka a jedynie zastąpienie art. 18 ust. 2 - art. 21 ust. 3, gdyż art. 18 ust. 3 i 4 dotyczy wyłącznie Komisji Rewizyjnej. Nie poparł również zmian dotyczących § 2.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Adam Cieślak – dodał, iż to nie jest jego wymysł, gdyż w ostatnim numerze „Wspólnoty” jest przykład projektu uchwały dotyczącego planu pracy Rady i tam podano zacytowane zmiany.
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik – odpowiedział, że opieramy się również na naszym Statucie a poza tym widział „Wspólnotę” i ona cała jest poświęcona Komisji Rewizyjnej
i jest tam również artykuł mówiący o wyroku sądu dotyczący uchylenia uchwały o nie udzieleniu absolutorium burmistrzowi zwykłą większością i czy to jest w porządku? Gazeta jest dobrym czasopismem, ale nie zawsze możemy ją przekładać na życie. Mamy Mecenasa, który podpisał się pod projektem uchwały. Zgadzam się by w § 1 wymienić wszystkie Komisje, ale § 2 pozostawić taki, jaki jest, ponieważ wszystkie plany pracy Komisji są zgodne z planem pracy Rady Miejskiej i w związku z tym Przewodniczący Rady
i Wiceprzewodniczący ma prawo to kontrolować.
Radca Prawny p. Wojciech Górski – dodał, że posługiwanie się jako argumentem w dyskusji, jakimś rozwiązaniem podanym przez media w żaden sposób się ma do oceny zasadności takiego poglądu. W gazetach można przedstawiać różne poglądy, są to często poglądy autorów tekstu i nie zawsze się to ma do poglądów rzeczywistych, które ma się za poglądy prawne. Wyroki Sądu Administracyjnego są bardzo różne. W Świeciu obowiązuje Statut, w którym są zapisane poszczególne kompetencje Rady i te elementy są zbieżne z planem pracy. Może się zgodzić o poszerzenie podstawy prawnej o art. 21 ust. 3.
Radny p. Józef Pawłowski – odpowiedział, że prawo gazetowe, prawem gazetowym, ale
p. Przewodniczący Komisji sprawdził to w ustawie o samorządzie gminnym i możne powiedzieć, że jest to zgodne. Chciał się zapytać o § 2: Przewodniczący
i Wiceprzewodniczący faktycznie czuwa nad tym, to czy Burmistrz też musi być?
Radca Prawny p. Wojciech Górski – zasadą jest, że Rada działa przy pomocy kierowanego przez Burmistrza Urzędu i w tym zakresie należy rozumieć, że wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi jako organowi wykonawczemu.
Rada większością głosów (18 za, 1 przeciw, 2 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 121/08 w przedmiotowej sprawie.
Ad. 5 d
Burmistrz p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie uznania drzewa za pomnik przyrody.
Stanowiska Klubów Radnych do projektu uchwały:
- Nasze Świecie – opinia klubu jest pozytywna,
- P i S – opinia klubu jest pozytywna,
- PO i Centroprawica – opinia klubu jest pozytywna,
- OPS – opinia klubu jest pozytywna.
Opinie Komisji do projektu uchwały:
- Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska - wydała opinię pozytywną,
- Oświaty i Kultury – opinia komisji jest pozytywna,
- Prawa, Porządku Publicznego i spraw obywatelskich – opinia komisji jest pozytywna,
- Rolnictwa - wydała opinię pozytywną.
Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 122/08 w przedmiotowej sprawie.
Ad. 5 e
Kierownik Oliw p. Waldemar Fura przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Regulaminu działalności Rady Społecznej Miejsko - Gminnej Przychodni w Świeciu
oraz zgłosił następujące poprawki: w podstawie prawnej dopisanie po słowie „oraz” słowa „art.”; w regulaminie w § 1 brakuje „w” a w § 3 pkt 3 zdanie 2 powinno brzmieć „ wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Rady”.
Stanowiska Klubów Radnych do projektu uchwały:
- Nasze Świecie – opinia klubu jest pozytywna,
- P i S – opinia klubu jest pozytywna,
- PO i Centroprawica – opinia klubu jest pozytywna,
- OPS – opinia klubu jest pozytywna.
Opinie Komisji do projektu uchwały:
- Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej –wydała opinię pozytywną.
Radny p. Paweł Knapik – zapytał, która data jest właściwa 17 stycznia czy 20 stycznie, gdyż inna jest w uzasadnieniu i inna w Regulaminie.
Radny p. Adam Cieślak – odpowiedział, że 17 stycznia jest datą poprawną.
Radny p. Paweł Knapik – zaproponował by w Regulaminie w § 2 ust 2d dopisać „przestępstwie umyślnym”, gdyż kategoria umyślności jest kategorią, którą się stosuje w tego typu zapisach.
Rada jednogłośnie przyjęła wniosek p. Knapika.
Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 123/08 w przedmiotowej sprawie.
Ad. 5 f
Koordynator GPRPA p. Klaudia Subkowska przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008 rok dla Gminy Świecie.
Stanowiska Klubów Radnych do projektu uchwały:
- Nasze Świecie – opinia klubu jest pozytywna,
- P i S – opinia klubu jest pozytywna,
- PO i Centroprawica – opinia klubu jest pozytywna,
- OPS – będziemy głosowali za przyjęciem projektu.
Opinie Komisji do projektu uchwały:
- Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej – opinia komisji jest pozytywna.
Radna p. Helena Ratka – Fejtko – czy Komisja gwarantuje pełną poufność osobie, która się zgłasza osobę, by Komisja się nią zajęła. Droga od zgłoszenia do leczenia stacjonarnego jest bardzo długa i czy Komisja myśli nad tym by tę drogę skrócić dla ratowania człowieka
i jego rodziny.
Radny p. Józef Pawłowski – zgłosił uwagę by poprawić w zadaniu pierwszym „od alkoholowym” na „od alkoholu”.
Radna p. Sylwia Papkiewicz – zwróciła uwagę, iż nazwa Programu powinna zawsze być pełna i pisana dużymi literami, gdyż jest to dokument.
Koordynator GPRPA p. Klaudia Subkowska – poufność jest zagwarantowana osobie zgłaszającej do komisji, dopiero, gdy wniosek jest kierowany do sądu, wówczas potrzebni są świadkowie i sprawa nabiera zupełnie innego toku. Jeśli chodzi o czas to pierwszeństwo mają wnioski osób, w których są rodziny z dziećmi. Jeżeli osoba raz wezwana zagwarantuje nam, że podejmie leczenie i stawi się do poradni „Promyk”, ale tego nie uczyni wówczas wzywana jest przez nas po raz drugi i najczęściej kończy się na tym, że zbieramy dokumenty do Sądu i wówczas czekamy na dalsze działania ze strony sądu. Od nas zależy czas rozpatrzenia wniosku i współpraca z poradnią „Promyk”, ale na prace Sądu nie mamy wpływu. Ponadto obłożenie szpitala jest bardzo duże, gdyż czeka się nawet rok na miejsce
i przez to osoba mająca wyrok czuje się bezkarna.
Wielkie litery zostaną poprawione.
Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 124/08 w przedmiotowej sprawie.
Ad. 5 g
Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski przedstawił projekt uchwały
w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działek nr 109/2, 110/10 k. m. 6, 110/11 k. m. 5, 110/14, 3341/45, 3341/47 w miejscowości Sulnówko, Gmina Świecie.
Stanowiska Klubów Radnych do projektu uchwały:
- Nasze Świecie – opinia klubu jest pozytywna,
- P i S – opinia klubu jest pozytywna,
- PO i Centroprawica – opinia klubu jest pozytywna,
- OPS – opinia klubu jest pozytywna.
Opinie Komisji do projektu uchwały:
- Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska - wydała opinię pozytywną,
- Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich - opinia komisji jest pozytywna.
Radny p. Leszek Piotrowski – podziękował za mapki, które są przejrzyste.
Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 125/08 w przedmiotowej sprawie.
Ad. 5h
Sekretarz p. Leszek Żurek przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 118/08 Rady Miejskiej w Świeciu z dnia 24 stycznia 2008 r. dotyczącej zarządzenia wyborów do Młodzieżowej Rady Gminy w Świeciu.
Stanowiska Klubów Radnych do projektu uchwały:
- Nasze Świecie – opinia klubu jest pozytywna,
- P i S –będziemy głosowali za przyjęciem projektu uchwały,
- PO i Centroprawica – będą głosowali indywidualnie,
- OPS – opinia klubu jest pozytywna.
Radna p. Gabriela Chmiel – stwierdziła, iż jako Klub będziemy głosowali za przyjęciem uchwały, żeby nas ktoś nie posądził o to, że kładziemy kłody pod nogi p. Koordynatorowi, czy Radzie Młodzieżowej, ale z tego, co wie to w chwili obecnej Rada nie pracuje i łącznie nie będzie pracowała 16 miesięcy i nie wie, jaki jest tego sens. Zostało kilka osób i co one maja teraz robić?
Radny p. Paweł Knapik – dodał, że coś nie gra na linii między Urzędem a dyrektorami, bo skoro zmieniamy termin wyborów to najwyraźniej nikt tego wcześniej z dyrektorami nie konsultował. Dobrze byłoby jakieś wnioski z tego wyciągnąć i tego typu uchwały konsultować bezpośrednio ze środowiskiem zainteresowanym. Coś nie gra również miedzy Urzędem a Radą Miejską, gdyż spotkanie, które tu wymieniono, było momentami dość nieprzyjemne, dostało się nam wszystkim od dyrektorów szkół. To radnych obarczono odpowiedzialnością za to, że Rada nie działa. O takich komentarzach dowiedział się od dwóch dyrektorów, których spotkał przypadkiem na ulicy. Na pewno wielkim nietaktem jest to, że na tym spotkaniu nie było Koordynatora, który tez o tym spotkaniu nie wiedział. To jest straszne lekceważenie nas Radnych a Koordynatora w szczególności.
Radny p. Józef Pawłowski- powiedziała, że Rada nie działa i to jest fakt, uzupełnić jej nie można i trzeba cierpliwie czekać. Rozmawiał z p. Sekretarzem i chcieliby zastanowić się nad zmianą sposobu przeprowadzania wyborów, jest na to czas do października i dzięki temu nie będzie tej luki, z którą mamy do czynienia obecnie. Z tego, co wie to inne rady tez działają nieudolnie, ale ma nadzieje, że po zmianach uda się to naprawić.
Radna p. Sylwia Papkiewicz – stwierdziła, że zgodnie z tym, co mówiła koleżanka, Rada nie może nie istnieć przez 16 miesięcy a takie argumenty, że są rekolekcje - rozumie to wszystko, ale można wybory przesunąć na maj czerwiec. Dodała, że jako nauczyciel ma więcej pracy na początku roku szkolnego niż na końcu. Poza tym uczniowie na początku roku nie znają się, więc jak mają się wybierać.
Burmistrz p. Tadeusz Pogoda - odpowiedział, że jest jakieś nieporozumienie i wiele zarzutów padło pod adresem urzędu, że nie współpracuje z dyrektorami szkół. Nie od tego jesteśmy, żebyśmy rozkazywali dyrektorom szkół ponadgimnazjalnych, które nam nie podlegają. Nie wyobrażaliśmy sobie, że to może być taki problem, ale po tej dyskusji, która się tu wywiązała czuje podobnie. Dyrektorzy szkół po tym czasie przyszli do Urzędu
i skonsultowali naszą propozycję, że jedynym możliwym terminem jest październik. Czy w styczniu byście się na to zgodzili – myślę, że nie. P. Leszek Żurek, za relacje między Radą Miejską, Rada Młodzieżową oraz dyrektorami zebrał cięgi i tylko wysłuchał ich propozycji, że jedyny możliwy termin to 1 października, ale jeśli Państwo uważają, że ma się to odbyć 1. maja to proszę bardzo. Ze strony Urzędu nikt nie będzie stawiał przeszkód by to się odbyło w maju czy w czerwcu, tylko czy wybory będą skuteczne – tego nie wiemy. Gdyby ta uchwała była podejmowana 24. stycznia i po konsultacji z dyrektorami szkół byłaby przedstawiona data 1. października, to dla Państwa ta data też by nie była do przyjęcia, ponieważ wszyscy mówicie, że to jest za późno. Dlaczego Pan Leszek nie zaprosił Koordynatora (faktycznie mógł), ale Koordynator jest potrzebny, gdy Rada działa, skoro Rady nie ma, dlatego nie został zaproszony. Gdyby p. Żurek przewidział, że taka sytuacja będzie miała miejsce to na pewno zaprosiłby p. Koordynatora, ale jego zadaniem było przygotowanie techniczne wyborów, ponieważ takie jest zadanie Urzędu. Obecność
p. Pawłowskiego pewnie też niczego by nie zmieniła tylko tyle, że ten argument by nie padł. Dyrektorom inny termin nie pasował, ale Państwo możecie go zmienić, tylko czy to będzie skuteczne?
Radny p. Piotr Ciemny – odpowiedział, że szkoły gimnazjalne są zajęte ze względu na egzamin, szkoły ponadgimnazjalne mają cały miesiąc matury, później jest zakończenie roku szkolnego, więc jedynym sensownym terminem jest 1. października.
Rada większością głosów (14 za, 7 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 126/08 w przedmiotowej sprawie.
Ad. 6
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - poinformował, że wpłynęła jedna interpelacja od p. Piotrowskiego oraz przypomniał o konieczności złożenia oświadczeń majątkowych. Interpelacja stanowi załącznik do protokołu.
Zapytania:
Radny p. Adam Cieślak - zwrócił się z prośbą do przewodniczących Komisji, którzy otrzymują „Wspólnotę” by po zapoznaniu się z nią, przynosili swoje egzemplarze do Biura Rady dla członków Komisji Rewizyjnej. Ponadto dodał, że po kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną poinformował, że Statuty sołectw są nieaktualne. Minął już miesiąc luty a projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu bądź nowego statutu nie otrzymaliśmy.
Sekretarz p. Leszek Żurek – odpowiedział, iż najbliższym czasie taki projekt będzie przedstawiony radcy prawnemu do analizy i na następnej sesji zostanie przedłożony.
Ad. 7
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik zamknął obrady XV Sesji Rady Miejskiej.
Protokolant:
Magdalena Jażdżewska – Wydz. Organizacyjny U. M.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Jerzy Wójcik
metryczka
Wytworzył: Rady Miejskiej w Świeciu (28 lutego 2008)
Opublikował: Magdalena Jażdżewska (Biuro Rady Miejskiej) (3 kwietnia 2008, 13:39:15)
Ostatnia zmiana: Krystyna Sopońska (Biuro Rady Miejskiej) (3 grudnia 2014, 13:04:42)
Zmieniono: przeniesienie do katalogu archiwum
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1806