rozpoczęcie procedury OOŚ "BUDOWA ROLNICZEJ ELEKTROCIEPŁOWNI BIOGAZOWEJ ŚWIECIE, WYKORZYSTUJĄCEJ SUBSTRAT POCHODZENIA ROŚLINNEGO" na terenie Vistula Park I
ROŚiGK 6220.12.6.2011/2012 Świecie, dnia 2012-06-27
INFORMACJA
o rozpoczęciu procedury przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko
oraz zapewnieniu możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu
Zgodnie z art. 79 ust. 1, w związku z art. 3 ust. 1 pkt 11 lit. a) – c) i art. 33 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U.
Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) oraz art. 97 § 2 i art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zmianami) Burmistrz Świecia zawiadamia o wszczęciu postępowania administracyjnego oraz o przystąpieniu
do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.:
„BUDOWA ROLNICZEJ ELEKTROCIEPŁOWNI BIOGAZOWEJ ŚWIECIE, WYKORZYSTUJĄCEJ SUBSTRAT POCHODZENIA ROŚLINNEGO” ZLOKALIZOWANEJ W ŚWIECIU GM. ŚWIECIE WOJ. KUJAWSKO – POMORSKIE
w ramach postępowania administracyjnego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, prowadzonego na wniosek:
CENTRUM – KRAK
J. GORAJ, P. RUBIK S. J.
UL. BALICKA 56
30 – 149 KRAKÓW
Niniejszy wniosek zamieszczony został w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonym na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.bip.um-swiecie.pl pod
Nr 600/2011.
Postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zostało wszczęte w dniu 2011-12-05.
Celem przedsięwzięcia jest budowa rolniczej elektrociepłowni biogazowej o mocy 2 MW, wykorzystującej, jako substrat rośliny energetyczne (kukurydza). W skład projektowanej biogazowi wejdą:
- 2 fermentatory żelbetowe I stopnia fermentacji o średnicy wewnętrznej 26 m i wysokości 8 m;
- 2 fermentatory żelbetowe II stopnia fermentacji o średnicy wewnętrznej 26 m i wysokości 8 m;
- 2 zbiorniki magazynowe o średnicy wewnętrznej 30 m i wysokości 8 m;
- 2 stacje pomp oraz sterownie w zabudowie kontenerowej;
- 2 maszynownie z agregatami kogeneracyjnymi w zabudowie kontenerowej;
- flara gazowa;
- kontener biurowy;
- 2 podajniki substratów stałych;
- 2 podziemne zbiorniki na wodę zasilającą instalację, oraz zawróconą ciekłą frakcję pofermentu;
- 2 jednostki separatora;
- jednostka chłodzenia gazu.
Do obiektów i budowli towarzyszących biogazowi należą:
- waga samochodowa;
- stacja transformatorowa;
- utwardzone drogi dojazdowe i place manewrowe;
- przykryte folią silosy na kiszonkę.
Ilość miejsc parkingowo-postojowych na obszarze inwestycji:
- samochody osobowe – 4 sztuki;
- zestawy ciągnikowe – 4 sztuki.
Instalacja biogazowa zaprojektowana zostanie, jako dwufazowa fermentacja beztlenowa, zgodnie z zasadą procesu przepływowo – retencyjnego. Rozkład substancji organicznej, połączony z produkcją biogazu zachodzić będzie w zakresie temperatur 38-40oC. Przed energetycznym zagospodarowaniem, biogaz zostanie osuszony i odsiarczony (zastosowanie bakterii sulfobacter oxydans). W związku z realizacją przedsięwzięcia negatywne oddziaływanie na środowisko może być związane m.in. z emisją gazów (w tym głównie złowonnych) z silosów do przechowywania kiszonki, zbiornika na odpady pofermentacyjne oraz instalacji do osuszania odpadów pofermentacyjnych. W celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń do powietrza, silosy do przechowywania kiszonki zostaną szczelnie przykryte dwiema warstwami folii, podawanie kiszonki odbywać się będzie poprzez hermetyczny podajnik śrubowy, a do gromadzenia odpadów pofermentacyjnych zastosowany zostanie szczelny zbiornik. Osuszanie odpadów pofermentacyjnych odbywać się będzie w komorach zamkniętych. Biogazownia wyposażona zostanie w blok energetyczny do wytwarzania energii elektrycznej w skojarzeniu energią cieplną. Szacuje się, iż pracująca instalacja wyprodukuje w ciągu roku ok. 15.870 MWh energii elektrycznej, 59.045 GJ energii cieplnej oraz ok. 25.300 Mg pełnowartościowego nawozu naturalnego w postaci płynnej.
Miejscem realizacji przedsięwzięcia są działki Nr 247/1, 249/1, 250/1, 22/11, 22/16 (obręb Wielki Konopat), w obrębie Strefy Rozwoju Gospodarczego Vistula Park I. Powierzchnia przeznaczona pod planowaną inwestycję wyniesie około 4,3 ha, w tym pod obiekty – budowle dotyczące bezpośrednio instalacji biogazowi około 3000 m2, natomiast powierzchnia utwardzonych placów manewrowych i dróg komunikacyjnych wynosić będzie około 1300 m2. Pozostała powierzchnię – około 0,7 ha – stanowić będą tereny zielone.
Teren przeznaczony pod planowane przedsięwzięcie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (uchwała Nr 134/12 Rady Miejskiej w Świeciu z dnia
23 lutego 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów przyległych do Mondi w Świeciu, publikacja: Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko – Pomorskiego z dnia 16 marca 2012 r. poz. 587). Zgodnie z zapisami miejscowego planu, teren objęty planowanym przedsięwzięciem znajduje się w jednostkach strukturalnych
1 P/U i 2 P/U, przeznaczonych na cel obiektów produkcyjnych, składów i magazynów
z dopuszczeniem usług. W. wym. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego zastąpił nieobowiązujący już miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów przyległych do Frantschach w Świeciu, uchwalony Uchwałą Nr 475/2002 Rady Miejskiej w Świeciu z dnia 26 września 2002 r., która została ogłoszona w Dz. Urz. Woj. Kujawsko-Pomorskiego Nr 128, poz. 2530 z dnia 8 listopada 2002 r.
Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 45 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397) przedmiotową inwestycję zakwalifikowano do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane (instalacje do produkcji paliw z produktów roślinnych, zwyłączeniem instalacji do wytwarzania biogazu rolniczego w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, o zainstalowanej mocy elektrycznej nie większej, niż 0,5 MW lub wytwarzających ekwiwalentną ilość biogazu rolniczego, wykorzystywanego do innych celów niż produkcja energii elektrycznej).
Zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 1) i 2) ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) realizacja przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko wymaga uzyskania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1) i 2) ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) – w dniu 2011-12-19 Burmistrz Świecia zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
w Bydgoszczy oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu o wyrażenie opinii w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określenia ewentualnego zakresu raportu OOŚ dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
W związku z powyższym, do Burmistrza Świecia wpłynęły następujące dokumenty:
- opinia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu znak: N.NZ-4200-114/247/11 z dnia 2011-12-29 o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i ustaleniu zakresu raportu, który powinien obejmować wszystkie wymagania określone w stosowanych przepisach prawa (266/2012).
- pismo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy znak: WOO.4240.992.2011.AMP.1 z dnia 2012-01-05 wzywające do przekazania wyjaśnień informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia (267/2012)
- postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy znak: WOO.4240.992.2011.AMP z dnia 2012-04-30 wyrażające opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz ustalające zakres raportu
o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (268/2012).
Burmistrz Świecia, po uwzględnieniu stanowisk organów opiniujących oraz dokładnej analizie przesłanek, wynikających z art. 63 ust. 1 pkt 1 – 3) ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) - w dniu 2012-05-10 wydał postanowienie znak: ROŚiGK 6220.12.4.2011/2012, w którym stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia. Ponadto, zgodnie z art. 63 ust. 5 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) – w dniu 2012-05-10 Burmistrz Świecia wydał postanowienie znak: ROŚiGK 6220.12.5.2011/2012 o zawieszeniu przedmiotowego postępowania do czasu przedłożenia przez Wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. W. wym. dokumenty zarejestrowane zostały w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonym na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.bip.um-swiecie.pl odpowiednio pod Nr 272/2012 i 300/2012.
W dniu 2012-06-26 Wnioskodawca przedłożył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
pobierz streszczenie w języku niespecjalistycznym (132kB)
Dokument ten zarejestrowany został w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonym na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.bip.um-swiecie.pl pod 306/2012.
W ramach prowadzonego postępowania przystępuje się do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Zgodnie z art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zapewnia się możliwość udziału społeczeństwa.
W przedmiotowej sprawie, organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Świecia.
Zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) Burmistrz Świecia przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach uzgadnia warunki realizacji przedsięwzięcia z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, a także zasięga opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu.
Osoby zainteresowane realizacją przedmiotowej inwestycji, dokumentacją sprawy oraz treścią raportu oddziaływania na środowisko mogą zapoznać się z aktami sprawy oraz złożyć uwagi lub wnioski w sprawie prowadzonego postępowania w Urzędzie Miejskim Świeciu ul. Wojska Polskiego 124 w Wydziale Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej (pok. 26), w godzinach 7 30 – 15 00 w terminie 21 od dnia podania niniejszej informacji do publicznej wiadomości. Organem właściwym do rozpatrzenia uwag i wniosków jest Burmistrz Świecia.
Uwagi i wnioski mogą być wnoszone w formie pisemnej, ustnej (do protokołu), za pomocą środków komunikacji elektronicznej (ochrona.srodowiska@swiecie.eu) bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym. Uwagi lub wnioski złożone po upływie wyżej określonego terminu pozostawia się bez rozpatrzenia.
Informację podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty, poprzez jej zamieszczenie na stronie internetowej www.bip.um-swiecie.pl (zakładka decyzje środowiskowe), na tablicach ogłoszeń zlokalizowanych: w budynku Urzędu Miejskiego w Świeciu,
w miejscowości Wielki Konopat.
Zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
(tj.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmianami) doręczenie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego doręczenia.
W załączeniu:
Streszczenie w języku niespecjalistycznym
Otrzymują:
1. Wnioskodawca - z prośbą o niezwłoczne zamieszczenie dokumentu w miejscu realizacji przedsięwzięcia
2. Sołtys Mieczysław Topoliński - z prośbą o niezwłoczne zamieszczenie dokumentu na sołeckiej tablicy ogłoszeń w Wielkim Konpacie.
3. Tablica ogłoszeń w budynku Urzędu Miejskiego w Świeciu
4. BIP Urzędu Miejskiego
5. A/a
metryczka
Wytworzył: Marta Karolczak (27 czerwca 2012)
Opublikował: Aleksandra Arczyńska - Lisek (27 czerwca 2012, 12:38:33)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1494