Postanowienie o braku konieczności oceny oddziaływania przedsięwzięcia pn. "Rozbudowa drogi gminnej nr 031019C od skrzyżowania z ul. Jana III Sobieskiego do ul. H. Sienkiewicza wraz z budową drogi zbiorczej w Świeciu"
Świecie, dnia 2013-05-28
ROŚiGK 6220.7.5.2013
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) oraz § 3 ust. 1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), w związku z art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj.: Dz. U. 2013, poz. 267),
BURMISTRZ ŚWIECIA
po rozpatrzeniu wniosku:
PANA WIESŁAWA ŁUSZCZYŃSKIEGO
reprezentującego:
ZAKŁAD PROJEKTOWANIA, NADZORU I USŁUG
CONSULTINGOWYCH „INŻDROG” S.C.
UL. KULERSKIEGO 16/41
86-300 GRUDZIĄDZ,
działającego z upoważnienia:
GMINY ŚWIECIE
UL. WOJSKA POLSKIEGO 124
86 – 100 ŚWIECIE,
w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn.:
„ROZBUDOWA DROGI GMINNEJ NR 031019C OD SKRZYŻOWANIA
Z UL. JANA III SOBIESKIEGO DO UL. H. SIENKIEWICZA WRAZ
Z BUDOWĄ DROGI ZBIORCZEJ W ŚWIECIU”
po uzyskaniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
postanawia:
stwierdzić, że dla w. wym. przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko
UZASADNIENIE
Pan Wiesław Łuszczyński, reprezentujący Zakład Projektowania, Nadzoru i Usług Consultingowych „INŻDROG” S.C. z siedzibą w Grudziądzu, działający z upoważnienia Gminy Świecie, zwrócił się do Burmistrza Świecia z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w związku z planowaną rozbudową drogi gminnej nr 031019C od skrzyżowania z ul. Jana III Sobieskiego do ul. H. Sienkiewicza wraz z budową drogi zbiorczej w Świeciu, na odcinku o długości: 1150 m (droga gminna) i 310 m (droga zbiorcza). Rozbudowywana droga zaliczać się będzie do dróg o kategorii ruchu KR2. Klasa techniczna projektowanej trasy będzie posiadać charakter lokalny (L).
Celem zamierzenia jest zapewnienie dojazdu do działek budowlanych zlokalizowanych wzdłuż ulicy, poszerzenie istniejącej jezdni do 6 m – 7 m i budowa ciągu pieszo-rowerowego, a także budowa drogi zbiorczej obsługującej tereny budownictwa mieszkaniowego.
Inwestycja realizowana będzie na następujących działkach ewidencyjnych:
Droga zbiorcza:
Obręb Świecie: 110/4, 108/2 (108/4), 109/4, 110/5,
Obręb Sulnówko: 107/11, 107/2.
Droga Gminna 031019C:
Obręb Świecie: 103/3, 108/2 (108/4), 108/1, 115/6, 345/97, 345/140, 345/137, 345/130, 345/129, 345/100, 451/6, 345/158, 345/161, 345/131, 101/2, 102/3, 242/7,
Obręb Sulnówko: 103/1, 107/10, 107/11, 107/17, 107/22, 107/23, 106/13, 106/3, 106/11, 106/16, 106/17, 104/1, 97, 96/9, 102/5, 104/3, 98/1, 98/7, 98/11, 105/6, 105/7, 98/6, 105/4, 105/3, 98/8, 99/1, 105/1, 96/11, 92.
Ocena zgodności analizowanej inwestycji z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie jest konieczna z uwagi na fakt, iż przedmiotowe zamierzenie dotyczy przebudowy drogi publicznej, która w myśl art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami), nie wymaga stwierdzenia zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami w. wym. planu, jeżeli został on uchwalony.
Do wniosku o wydanie decyzji załączona została karta informacyjna przedsięwzięcia, a także wypisy z rejestru gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej, obejmujący teren, na którym nastąpi realizacja przedsięwzięcia wraz z terenem działek sąsiednich, projekt w skali 1:2000 wraz z planem orientacyjnym oraz projekt podziału nieruchomości.
Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zamieszczony został w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonym na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.bip.um-swiecie.pl pod Nr 297/2013.
Z uwagi na fakt, iż liczba stron postępowania przekracza 20, zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj.: Dz. U. 2013, poz. 267) oraz art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj.: Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) informację o wszczęciu niniejszego postępowania w przedmiotowej sprawie oraz o zamieszczeniu wniosku w publicznie dostępnym wykazie - podano do publicznej wiadomości dnia 2013-04-19 drogą obwieszczenia Burmistrza Świecia na stronach www.bip.um-swiecie.pl (zakładka: decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach), na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Świeciu na tablicy ogłoszeń w miejscowości Sulnówko.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku
w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), przedmiotowe przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla którego przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane (drogi o nawierzchni twardej (…)).
Zgodnie z art. 64 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) - w dniu
2013-04-19 Burmistrz Świecia zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
w Bydgoszczy oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu o wyrażenie opinii w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określenia ewentualnego zakresu raportu OOŚ dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
W dniu 2013-04-25 (data wpł. 2013-04-26) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wyraził opinię znak: N.NZ-4200-29/87/13 o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko. Dokument ten zarejestrowany został w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonym na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.bip.um-swiecie.pl pod Nr 321/2013.
W dniu 2013-04-29 do Burmistrza Świecia wpłynęło pismo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy znak: WOO.4240.351.2013.KŚ z dnia 2013-04-26 wzywające Wnioskodawcę do przekazania wyjaśnień informacji, zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, dotyczących m.in.:
- podania prognozowanych konkretnych sposobów zagospodarowania odpadów (oraz podanie procesów odzysku, unieszkodliwiania wg załącznika 5 i 6 ustawy z dnia
14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21)), na etapie prowadzenia prac,
w tym w szczególności odpadów zawierających asfalt,
- wskazania celu realizacji inwestycji, w tym określenie istniejącego i planowanego przeznaczenia dróg,
- opisu stanu istniejącego drogi gminnej, w tym podanie długości odcinka planowanego do rozbudowy,
- opisu terenów przyległych do planowanej inwestycji – mając przede wszystkim na względzie zabudowę chronioną przed hałasem,
- określenia oddziaływania inwestycji na powietrze atmosferyczne i klimat akustyczny na etapie jej realizacji i eksploatacji,
- przeanalizowania powiązań między innymi inwestycjami.
Niniejsze pismo zarejestrowane zostało w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonym na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.bip.um-swiecie.pl pod
Nr 318/2013.
Po uzupełnieniu przez Wnioskodawcę wymaganych informacji, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał postanowienie znak: WOO.4240.351.2013.KŚ.2 z dnia 2013-05-24 wyrażające opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Niniejsze postanowienie zarejestrowane zostało w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację
o środowisku i jego ochronie, prowadzonym na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.bip.um-swiecie.pl pod Nr 341/2013.
Odstąpienie od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko poprzedzone zostało dokładną analizą przesłanek, wynikających z art. 63 ust. 1 pkt 1 – 3) ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami).
Etap realizacji planowanego przedsięwzięcia polegać będzie na prowadzeniu prac budowlanych, związanych z rozbudową drogi gminnej nr 031019C od skrzyżowania z ul. Jana III Sobieskiego do ul. H. Sienkiewicza wraz z budową drogi zbiorczej. W ramach inwestycji planuje się m.in. budowę kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych i kanalizacji sanitarnej z przyłączami oraz demontaż istniejącego i budowę nowego oświetlenia ulicznego, na całej długości przebudowywanej drogi, a także przebudowę uzbrojenia podziemnego i nadziemnego kolidującego z projektowaną rozbudową drogi.
W ramach zadania zaplanowano odwodnienie dwoma ciągami kanalizacyjnymi do istniejącej kanalizacji deszczowej oraz na odcinku od działki 98/5 do ul. Zapolskiej do zbiorników retencyjnych. Projektuje się kanalizację deszczową grawitacyjną.
Dodatkowo zaplanowano rozbudowę kanalizacji sanitarnej DN200. Ścieki bytowo-gospodarcze z obiektów zlokalizowanych przy fragmencie ul. Paderewskiego i przy drodze gminnej będą odprowadzane kanałem grawitacyjnym DN200 do istniejącego kanału w rejonie ul. Sienkiewicza. Ścieki z pozostałej części ulicy Paderewskiego i Sobieskiego projektowanymi kanałami DN200 zostaną skierowane do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej.
Tereny przyległe do rozbudowywanej drogi to głównie budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne i usługi. Wzdłuż drogi zbiorczej znajdują się tereny niezagospodarowane przeznaczone zgodnie z mpzp jako budownictwo mieszkaniowe.
W czasie budowy wykonawca robót zostanie zobowiązany do ustawienia toalety przenośnej oraz zapewnienia jej obsługi przez specjalistyczną firmę utylizującą ścieki socjalno-bytowe.
Na etapie eksploatacji nie będzie potrzeby zagospodarowania ścieków socjalno-bytowych. Wody deszczowe będą odprowadzane powierzchniowo poprzez wpusty deszczowe do projektowanych zbiorników odparowujących oraz do miejskiej kanalizacji deszczowej.
W związku z charakterem planowanego przedsięwzięcia, przy zastosowaniu zaproponowanych w karcie informacyjnej rozwiązań mających na celu ochronę środowiska, nie przewiduje się ,wpływu czynności realizacyjnych na zwiększenie zanieczyszczenia wód powierzchniowych
i podziemnych oraz gleby. Wzmocnienie konstrukcji drogi zwiększy płynność ruchu, w związku z czym generalnie zmniejszy się poziom hałasu, nastąpi również poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego. Wykonawcy robót powinni używać maszyny i sprzęt w odpowiednim stanie technicznym, aby nie dopuścić do przedostawania się zanieczyszczeń ropopochodnych do wód gruntowych. Roboty będą przeprowadzane wyłącznie w porze dnia. Uciążliwości związane z realizacją inwestycji będą miały charakter krótkotrwały.
Inwestycja nie jest całkowicie nowym przedsięwzięciem i nie spowoduje wzrostu natężenia ruchu pojazdów, zwiększenia ich prędkości lub zwiększenia udziału pojazdów ciężkich w potoku ruchu. Przedsięwzięcie należy traktować jako dostosowanie drogi do obecnych warunków ruchowych i wymogów bezpieczeństwa ruchu. Zadanie inwestycyjne, poprzez poprawę płynności ruchu i równości nawierzchni, wpłynie na poprawę warunków aerosanitarnych i akustycznych
Po dokonaniu szczegółowej analizy uwarunkowań, związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, określonych w art. 63 ust. 1 i 2, art. 65 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.). Na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego w sprawie, biorąc pod uwagę odpowiednie kryteria selekcji wymienione w Załączniku III pkt 1 ppkt b) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne (Dz. Urz. UE L 26 z dnia 28 stycznia 2012 r.), stwierdzono, iż z uwagi na znikomy charakter oddziaływań brak jest możliwości kumulowania się oddziaływań z innymi przedsięwzięciami zrealizowanymi, realizowanymi lub planowanymi, na obszar, na który będzie oddziaływało przedsięwzięcie. Analizując efekty skumulowane, wzięto pod uwagę, iż zadanie powiązane jest funkcjonalnie z istniejącym układem drogowym. Mając na względzie jego skalę, nie przewiduje się na danym obszarze wystąpienia znaczącego skumulowanego oddziaływania, nie zmieni się także w sposób znaczący istniejące zagospodarowanie i użytkowanie przedmiotowego terenu.
Zaproponowany przez Inwestora wariant lokalizacyjny jest jedynym w tym przypadku wariantem, biorąc pod uwagę cel zamierzenia którym, jest zapewnienie dojazdu do działek budowlanych zlokalizowanych wzdłuż ulicy, poszerzenie istniejącej jezdni do 6 m – 7 m i budowa ciągu pieszo-rowerowego, a także budowa drogi zbiorczej obsługującej tereny budownictwa mieszkaniowego.
Inwestor rozpatrzył dwa warianty przedsięwzięcia, po których analizie, ze względu na walory użytkowe i ekonomiczne, wybrano do realizacji wariant polegający na wybudowaniu jezdni bitumicznej, chodnika z kostki betonowej, ścieżki rowerowej bitumicznej, dojść do posesji
z kostki betonowej, wpustów deszczowych włączonych do istniejącej kanalizacji deszczowej na odcinku ul. Paderewskiego oraz do projektowanych zbiorników odparowujących. W wariancie pierwszym jezdnia pozostałaby bez zmian, pobocze gruntowe, odwodnienie poprzez rowy przydrożne, wpusty deszczowe włączone do istniejącej kanalizacji deszczowej (zagłębienie kolektora deszczowego od 2 m – 8 m.) Wariant zerowy polega na niepodejmowaniu żadnego przedsięwzięcia, co wiązałoby się nadal z brakiem uregulowanego odwodnienia drogi, które nadal powodowałoby zalewanie terenów sąsiednich.
W zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia nie występują obszary wodno – błotne oraz inne
o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary wybrzeży, obszary górskie lub leśne, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary przylegające do jezior, uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk, lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną itp.
Planowane zamierzenie będzie zlokalizowane poza obszarami chronionymi w myśl ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.), w tym poza wyznaczonymi, mającymi znaczenie dla Wspólnoty i projektowanymi przekazanymi do Komisji Europejskiej obszarami Natura 2000. W odległości około 1,2 km zlokalizowany jest Nadwiślański Park Krajobrazowy, a w odległości około 1,7 km obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Zamek Świecie PLH040025. Z uwagi na skalę oraz rodzaj planowanej inwestycji, ocenia się, że jej realizacja oraz eksploatacja nie spowoduje niszczenia gatunków i siedlisk, dla ochrony których wyznaczono w. wym. obszary chronione.
W przypadku wycinki drzew i krzewów, stanowiących potencjalne siedlisko lęgowe chronionych gatunków ptaków, zaleca się jej przeprowadzenie poza okresem lęgowym ptaków przypadających od 15 marca do 15 sierpnia, a w tym terminie w przypadku potwierdzenia przez specjalistę ornitologa braku lęgów (gniazd) chronionych gatunków ptaków na terenie inwestycji. Ponadto, w przypadku konieczności zniszczenia siedlisk i gniazd gatunków chronionych konieczne jest uprzednie uzyskanie stosownego zezwolenia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
w Bydgoszczy, zgodnie z art. 56 w. wym. ustawy.
Przedsięwzięcie usytuowane jest w obszarze dorzecza Wisły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjętą Uchwałą rady Ministrów z dnia 22 lutego 2011 r. (M.P. z dnia 21 czerwca 2011 r., Nr 49, poz.549). Z uwagi na skalę, zakres i lokalizację przedsięwzięcia stwierdza się, że jego realizacja nie wpływa na ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w w. wym. dokumencie.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie zwiększy ryzyka wystąpienia poważnej awarii, ani nie będzie oddziaływać transgranicznie.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska orzeczono, jak w sentencji.
Na niniejsze postanowienie nie przysługuje stronom zażalenie, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
(Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami)
Otrzymują:
1. Wnioskodawca
2. BIP Urzędu Miejskiego
3. tablica ogłoszeń na parterze budynku Urzędu Miejskiego w Świeciu
4. Sołtys Sulnówka - z prośbą o wywieszenie na sołeckiej tablicy ogłoszeń
5. a/a
Do wiadomości:
1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świeciu ul. Sądowa 5
86 – 100 Świecie
2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
ul. Dworcowa 63
85 – 009 Bydgoszcz
metryczka
Wytworzył: Marta Karolczak (28 maja 2013)
Opublikował: Aleksandra Arczyńska - Lisek (29 maja 2013, 09:27:35)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1216