Zarządzenie Nr 1243/06

Zarządzenie Nr 1243/06

B u r m i s t r z a Ś w i e c i a

z dnia 17 stycznia 2006 r.

w sprawie określenia stawek czynszu za lokale mieszkalne i socjalne.

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zmianami) w związku z art. 8 Ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266) w oparciu o rozdział IV Polityki Czynszowej “Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Świecie w latach 2002-2006” (Uchwała Nr 435/02 Rady Miejskiej w Świeciu z dnia 25.04.2002 r.),

Burmistrz Świecia

zarządza:

§ 1

Ustala się stawkę czynszu za 1m2 powierzchni użytkowej w wysokości 2,64 zł.

§ 2

Wysokość czynszu w zależności od wyposażenia technicznego lokalu mieszkalnego, położenia budynku określa załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia.

§ 3

Ustalić trzy grupy położenia budynków mieszkalnych na terenie gminy:

I - miasto Świecie,

II - Gruczno,

III - pozostałe wsie z terenu gminy Świecie.

§ 4

Obniżyć stawkę czynszu, o którym mowa w § 2 o 10% jeżeli lokal położony jest w suterenie

§ 5

Zmienić czynsz socjalny do wysokości 50% najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym tj. 0,85 zł/m2.

§ 6

Zarządcy budynków są obowiązani w terminie miesiąca, od daty wejścia w życie zarządzenia, sporządzić aneksy do umów najmu wynikające ze zmiany przepisów i przekazać je najemcom lokali.

§ 7

Wykonanie Zarządzenia powierza się Prezesowi Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Świeciu.

§ 8

Zarządzenie wchodzi w życie z mocą obowiązującą od dnia 01.03.2006 r.

Burmistrz Świecia

Tadeusz Pogoda

Uzasadnienie:

Zasady ustalania czynszu zawierają dwie ustawy: ustawa o ochronie praw lokatorów oraz kodeks cywilny. Ustawa o ochronie praw lokatorów ma charakter lex specjalis w stosunku do kodeksu cywilnego. Oznacza to, że stosuje się ją w pierwszej kolejności. Dopiero gdy nie reguluje danej kwestii, trzeba sięgnąć po k.c.

Ustawa o ochronie praw lokatorów dotyczy nie tylko wydatków mieszkaniowych ściśle związanych z czynszem, ale także opłat niezależnych od właściciela czyli za media: energię, gaz, wodę oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych (art. 2 ust. 1 pkt. 8).

Ustawa o ochronie nie zawiera jednak żadnych zasad ich ustalania. Te zasady zawierają przepisy dot. poszczególnych mediów (prawo energetyczne, ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków), a tymczasem stanowią one 70% wydatków mieszkaniowych. Z dniem 1 stycznia2006r. niezależnie uległy procentowemu podwyższeniu, a zatem w znacznym stopniu zaważyły na budżecie domowym rodzin, pogorszyła się sytuacja materialna najemców. Gmina, nie chcąc stworzyć stawek monopolistycznych, kieruje się nie tylko ustawą, ale także możliwościami finansowymi najemców.

Przyjmując stawkę czynszu w wysokości 2,64 zł/m2 wziąłem pod uwagę przewidywaną inflację na rok 2006 (przedział od 1,5% do 2.5%) wg prognozy ekonomistów przedstawionej w Rzeczpospolitej z dn. 28.12.2005r.

Nadmierna podwyżka czynszu oznaczałaby jeszcze większy wzrost zaległości, które obecnie stanowią i tak duży ciężar dla gminy. Korzystnym rozwiązaniem miały być ugody zawierane pomiędzy lokatorem i zarządcą na spłatę zadłużeń. Stały się jednak dodatkowym obciążeniem dla zarządców, gdyż większość lokatorów jest niekonsekwentna i nie wywiązuje się z zawartej ugody.

Wygórowana stawka czynszu spowodowałaby wzrost wypłaty dodatków mieszkaniowych, gdyż wypłata tego świadczenia jest zadaniem własnym gmin w całości finansowanym z ich dochodów własnych, gdyż rodziny ubiegające się o w/w pomoc osiągają w chwili obecnej dochody na poziomie minimum socjalnego.

Wzrost wykazanej podwyżki pozwoli we właściwym stopniu utrzymać budynki w należytym stanie. Na problem kształtowania czynszów nie można patrzeć jedynie przez pryzmat podwyżek, przede wszystkim konieczne jest określenie niezbędnych składników czynszu. Ustawa ani k.c. nie zawierają definicji czynszu. Ustawa mówi jednak o opłatach, które nie wchodzą w jego skład, łatwo więc ustalić, które wydatki wynajmującego wlicza się do czynszu.

W jego skład wchodzą przede wszystkim koszty:

- drobnych remontów, modernizacji,

- sprzątania klatek schodowych,

- oświetlenia części wspólnych budynku,

- zużycia wody dla potrzeb części wspólnych budynku,

- utrzymania terenu wokół budynku.

Wobec wyżej wymienionych argumentów podwyżka w wysokości 1,5% za 1m2 stawki czynszu jest wystarczająca i zasadna.

Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Burmistrza

Świecia Nr 1243/06 z dnia 17 stycznia 2006 r.

TABELA STAWEK CZYNSZU ZA LOKALE MIESZKALNE

 

Lp.

Stan wyposażenia mieszkań w urządzenia techniczne i instalacyjne

Położenie budynku

Grupa I

PLN

Grupa II

PLN

Grupa III

PLN

1

Mieszkanie o współczesnym standardzie (z CO.)

2,64

2,56

2,46

2

Wszystkie urządzenia (bez C.O.)

2,46

2,38

2,30

3

Z łazienką i WC bez C.O. i gazu

2,30

2,21

2,11

4

Tylko z WC lub z łazienką

2,11

2,11

2,03

5

Tylko z instalacją wod.-kan.

2,03

2,03

1,94

6

Bez instalacji wod.-kan.

1,94

1,77

1,70

metryczka


Wytworzył: Burmistrz Świecia (17 stycznia 2006)
Opublikował: Krystyna Sopońska (20 stycznia 2006, 11:09:37)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1825