Protokół Nr XXIII/04

Protokół Nr XXIII/04

z XXIII Sesji Rady Miejskiej w Świeciu odbytej w dniu 30 września 2004r.

od godz. 13.00 – 19.00

Otwierając obrady XXIII Sesji Rady Miejskiej w Świeciu
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik stwierdził, że na ogólną liczbę 21 radnych obecnych jest 20 radnych, czyli quorum a Rada może kontynuować obrady i podejmować prawomocne uchwały.

Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

Udział w sesji wzięli:

  • Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda,

  • Z-ca Burmistrz p. Janusz Branicki,

  • Skarbnik p. Marzenna Rzymek,

  • Sekretarz p. Krystyna Radtke,

  • Radca Prawny p. Roman Kruszyński,

  • Kierownik Wydz. Inwestycyjnego p. Ryszard Sadowski,

  • Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski,

  • Kierownik USC p. Leszek Żurek,

  • Kierownik Wydz. ROŚiGK p. Edyta Kliczykowska,

  • Komendant Straży Miejskiej p. Janusz Dzięcioł,

  • Kierownik jednostki organizacyjnej Gminy: OOiW p. Waldemar Fura, OPS p. Lidia Lemańska, OKSiR p. Romuald Dworakowski,

  • Kierownik wydz. KGPPiPA p. Justyna Roszczynialska – Wąsowska,

  • Dyrektor Miejsko – Gminnej Przychodni Zdrowia p. Barbara Porankiewicz – Dybowska,

  • Przedstawiciele lokalnej prasy i telewizji kablowej.

Zaproszeni:

  • Kierownik Cechu Rzemiosł p. Maksymilian Rostankowski,

  • Kierownik ZGM p. Paweł Bednarski,

  • Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski,

  • Wicestarosta p. Barbara Studzińska,

  • Z-ca Komendanta Powiatowego Policji p. Piotr Hływka.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński – w imieniu Klubu Radnych Centroprawica, zgłosił wniosek dotyczący zmiany kolejności w porządku obrad, aby najważniejsze uchwały były omawiane na początku sesji.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- stwierdził, iż wniosek zostanie omówiony
i przegłosowany jako pkt 9 porządku posiedzenia.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik poinformował, iż wpłynął wniosek Burmistrz
p. Tadeusza Pogody o poszerzenie porządku obrad o podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Rady Miejskiej w Świeciu Nr 217/04 z dnia 27 maja 2004r. w sprawie wysokości stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych gminnych.

Rada jednogłośnie przyjęła wniosek Burmistrza.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik dodał, iż projekt zostanie omówiony jako pkt 8 g porządku posiedzenia oraz zaproponował zmianę kolejności w porządku posiedzenia, by pkt 8f omówić jako pkt 8a.

Do pkt 2

Rada jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji.

Do pkt 3

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik przedstawił informację o działaniach Rady
w okresie międzysesyjnym oraz odczytał 2 pisma od Spółdzielni Mieszkaniowej w Świeciu.

Wiceprzewodniczący p. Zbigniew Podgórski – odczytał pismo skierowane do Rady Miejskiej przez Związek Miast Nadwiślańskich.

Informacja i pisma stanowią załącznik do protokołu.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- poinformował, iż odbyły się pierwsze dożynki gminne w Świeciu.

Do pkt 4

Sprawozdanie o działalności międzysesyjnej złożył Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda.

Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

Radny p. Michał Lar- zapytał, dlaczego na spotkanie dotyczące przekształceń ZGM i ZWiK zostali zaproszeni tylko niektórzy radni.

Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda- organizując warsztat decyzyjny z Doradcą Consultants Ltd. uznałem, że zaproszeni zostaną przewodniczący Komisji GPiOŚ i PGiF oraz kierownictwo spółki i zakładu budżetowego a także załogi.

Do pkt 5

Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski przedstawił informację dotyczącą programu rewitalizacji Zamku Pokrzyżackiego w Świeciu.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- czy w tym roku rozpoczęte zostaną jakieś prace?

Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski – mieliśmy problemy uzgodnieniem projektu kanalizacji deszczowej, doszło do spotkania z zainteresowanymi stronami dzięki czemu uzgodniono ostateczną wersję i mamy nadzieję, iż ta kanalizacja w tym roku zostanie wykonana.

Radny p. Zdzisław Kwiatkowski – czy Urząd Miejski zwrócił się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o dotacje na bieżące utrzymanie zamku bądź dokumentację techniczną lub czy były składane wnioski na jakiekolwiek zewnętrzne dofinansowanie?

Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski – wniosek był złożony do Wojewódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków ale żadnej pomocy finansowej nie uzyskaliśmy, ale będziemy jeszcze próbować.

Radny p. Paweł Knapik – wyraził swoje zadowolenie z faktu, że wreszcie zaczęto coś robić wokół zamku. Stwierdził, iż plan jest bardzo ambitny- chociażby powstanie hotelu i bardzo dobrze, bo jeśli będziemy “wysoko stawiać poprzeczkę” to zostaną wykonane również te mniejsze rzeczy, a także zapytał o piwnicę wschodnią. Poinformował Radę, że sklepienia zamku nie były gwieździste tylko krzyżowe lub żebrowe.

Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski- jeśli chodzi o sklepienia to ile rozmów byśmy nie przeprowadzili tyle będzie zdań na ten temat. Współpracując z Uniwersytetem Toruńskim mają nadzieję dojść do prawdy historycznej.

Jak daleko sięgnie program i czy obejmie piwnicę wschodnią jeszcze nie wiadomo.

Radny p. Paweł Knapik – czy w rozmowach z profesorami poruszono temat możliwości wykorzystania studentów do przeprowadzenia prac archeologicznych, czy też bierze się pod uwagę wyłonienie w przetargu specjalistycznej firmy.

Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski- jest jeden pracownik naukowy specjalizujący się w takich badaniach i będziemy musieli do niego dotrzeć. Jeśli te koszty będą niewielkie, porównamy je z kosztami, które moglibyśmy uzyskać z przetargu i gdy wypadnie to korzystnie wówczas nie widzi przeszkody by pracami zajęli się studenci pod nadzorem profesora.

Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda- do 2013 r. nie będzie możliwości zajęcia się skrzydłem wschodnim i to nie jest narazie przedmiotem naszego zainteresowania ponieważ, jeśli przez pierwsze lata uda nam się “sposobem gospodarczym” odnowić elewację budynku
to potem trzeba będzie wyłożyć duże pieniądze na prace konstrukcyjne oraz odtworzenie wnętrze zamku. Rozważane będzie zabezpieczenie wschodniej części zamku przed niszczącymi skutkami wody deszczowej. Konserwator zabytków jest zadowolony, że mimo tak długiego czasu zamek zostanie odnowiony, jednak na duże dofinansowanie z jego strony nie możemy liczyć. Większą szansę dofinansowania daje nam nowy budżet Unii Europejskiej
i do tego musimy się starannie przygotować.

Do pkt 6

Z-ca Komendanta Powiatowego Policji p. Piotr Hływka podziękował Radnym i Burmistrzowi za pomoc w zakupie nowego radiowozu. Następnie przedstawił informację na temat stanu bezpieczeństwa w Gminie Świecie. Informację uzupełnił Komendant Straży Miejskiej
p. Janusz Dzięcioł.

Informacja stanowi załącznik do protokołu.

Radny p. Jan Grudziński- przekazał na ręce z-cy Komendanta Powiatowego Policji p. Piotra Hływki dyplom dla komendanta p. Fejta od Polskiego Związku Działkowców za wkład
i zaangażowanie w program “Bezpieczny ogród”.

Radny p. Michał Lar – poprosił o wyjaśnienie informacji przedstawionej analizie dotyczącej wniosków o ukaranie za wykroczenia z tytułu ustawy o broni i amunicji.

Z-ca Komendanta Powiatowego Policji p. Piotr Hływka – z tego tytułu karana są osoby łamiące przepisy o zmianie miejsca zamieszkania.

Radny p. Michał Lar – czy zwiększenie oświetlenia na Os. Marianki koło Stokrotki zwiększy bezpieczeństwo i zmniejszy ilość aktów wandalizmu?

Z-ca Komendanta Powiatowego Policji p. Piotr Hływka- mówiąc, że dobrze oświetlone miejsca miał stwierdzeni było ogólne i nie dotyczyło konkretnych przypadków
ale z pewnością oświetlenie tego terenu byłoby pomocne.

Radny p. Jerzy Kapuściński – czy za psy odwożone do właścicieli są od nich pobierane jakieś opłaty?

Komendant Straży Miejskiej p. Janusz Dzięcioł – najczęściej znamy właścicieli znalezionych psów i zazwyczaj znajdują się oni w pobliżu i wtedy są oni pouczani. Karę mandatu wyznaczamy w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców.

Radny p. Jerzy Kapuściński – niefrasobliwym właścicielom powinno wystawiać się chociażby 50 zł mandat.

Radny p. Jerzy Pawłowski – przedstawił działania Komisji PPPiSO dotyczące współpracy oraz cyklicznych spotkań z komendantami. Ponadto poinformował o ankiecie stworzonej przez Komisję a wdrażaną przez p. Furę, której wyniki przedstawione zostaną
w październ
iku. Podziękował władzom miasta za zakup fotoradaru a także przedstawił pismo od komendanta Policji, które złożył jako wniosek do budżetu Gminy Świecie na 2005r.

Pismo stanowi załącznik do protokołu.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński- stwierdził, iż ważność tematu jest oczywista i dlatego materiały jego dotyczące powinny wcześniej docierać do Radnych tak by mogli się z nimi zapoznać. Poprosił o podanie wyników ankiety przeprowadzonej przez Policję dotyczącej narkomanii oraz skomentowanie faktu wzrostu działań interwencyjnych podejmowanych przez policję a także podanie ciemnej liczby młodych ludzi, którzy zetknęli się z narkotykami.

Do komendanta SM ma prośbę, aby w materiał odnosić przynajmniej do 8 miesięcy poprzedniego roku, gdyż trudno to porównać i ocenić. Pogratulował dobrego samopoczucia ale gdyby poprosił o ocenę swoich współpracowników wówczas przekonałby się kto czuje się bezpiecznie w naszym mieście. Dobrze byłoby zrobić w tym celu anonimową ankietę, aby się o tym przekonać.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- poinformował, iż Biuro Rady w momencie otrzymania materiałów (w poniedziałek) od komendanta natychmiast przekazało je radnym
a p. Zawiasiński dostał analizę dopiero dziś ponieważ był nieobecny na posiedzeniu Komisji PGiF. Jeżeli są takie problemy to podejmijmy decyzję o przesyłania materiałów listem poleconym

Radny p. Paweł Knapik – kiedy zostanie uruchomiona bezpłatna linia telefoniczna do SM. Pytanie to było kierowane już wcześniej i wówczas komendant mówił że są prowadzone rozmowy z firmą telekomunikacyjną.

Komendant Straży Miejskiej p. Janusz Dzięcioł- faktycznie były prowadzone takie rozmowy ale utknęły w martwym punkcie z powodu zmiany połączeń w Urzędzie Miejskim i obecnie centrala nie ma wolnego miejsca na jeszcze jedną linię.

Radny p. Bogdan Tarach – jako sołtys Kozłowo już kilkakrotnie składał wniosek
o ogran
iczenie prędkości, który był dotychczas odrzucany i dlatego pyta kiedy mieszkańcy doczekają się tego ograniczenia?

Z-ca Komendanta Powiatowego Policji p. Piotr Hływka- pytanie nie powinno być skierowane do Policji ponieważ to zarządcy dróg stawiają znaki.

Komendant Straży Miejskiej p. Janusz Dzięcioł- Sołectwo Kozłowo jest prawie całe zabudowane a na terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie prędkości do 50km/h.

Radny p. Bogdan Tarach – w ubiegłym roku były powołane dwie komisje, które stwierdziły, że nie ma takiej potrzeby a koszt ustawienia znaku jest zbyt duży.

Komendant Straży Miejskiej p. Janusz Dzięcioł- nie uczestniczył w komisjach i nie wie jakie
i gdzie powinno być to ograniczenie. Pan Kapłanek da na piśmie p. Radnemu odpowiedź wyjaśniającą problem.

Wiceprzewodniczący p. Zbigniew Podgórski – żadne zakazy nie są przestrzegane dlatego bardzo dobrym rozwiązaniem jest zakup fotoradaru.

Z-ca Komendanta Powiatowego Policji p. Piotr Hływka- stwierdził, że ciemna liczba dlatego jest tak nazwana ponieważ nie jest znana oraz przedstawił analizę wyników przeprowadzonej ankiety.

Wzrost ujawnionych czynów – od dwóch lat działa opracowana strategia działań profilaktycznych obejmująca między innymi współpracę z placówkami oświatowymi
i właśnie dzięki lepszej współpracy oraz nowej technice operacyjnej jest większa wykrywalność przestępstw.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- podziękował Policji i SM za ich działania oraz dodał, że mimo tak dużej liczby imprez organizowanych w tym roku każdy mógł czuć się bezpiecznie. Stwierdził, że Świecie jest bezpiecznym miastem i jeszcze raz podziękował za współpracę Policji i SM.

Do pkt 7

Kierownik Wydz. ROŚiGK p. Edyta Kliczykowska- przedstawił informację o gospodarce odpadami na terenie Gminy Świecie – realizację uchwał w tym zakresie. Następnie poprosił dr p. Pawła Rzeszowksiego o uzupełnienie informacji a także przedstawienie planu gospodarki odpadami, która jest załącznikiem do projektu uchwały, która będzie podejmowana w dalszej kolejności porządku obrad.

Informacja stanowi załącznik do protokołu.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński- prasa doniosła, że śmieci z Chełmna wywożone są na składowisko w Świeciu. Burmistrz Chełmna stwierdził, iż jest to dla nich korzystne ze względu –na mniejsze opłaty oraz późniejsze zapełnienie ich składowiska – poprosił
o wyjaśnienia.

Kierownik Wydz. ROŚiGK p. Edyta Kliczykowska- na nasze wysypisko przywożone są śmieci z okolic Chełmna ale z terenu naszej gminy, zajmuje się tym oddział PUM Grudziądz
i ZUM Chełmno, który ma odpowiedni koncesję na obsługę mieszkańców naszej gminy.

Radny p. Zdzisław Kwiatkowski – składowisko odpadów II kwatera funkcjonuje do lipca 2002r. a zapełnione będzie do końca 2009r. -czy zakład przetwórstwa odpadów wydłuży okres zapełniania składowiska?

Radny p. Tadeusz Zawiasiński- w tabeli nr 1 planu umieszczono komentarz mówiący, że nie ma danych opłat dla mieszkańców i opłat za 1 MG odpadów w wariancie C dotyczącym Hydromexu– czy mógłby Pan dr podać szacunkowe dane.

Dr p. Paweł Szyszko– dotyczy to sytuacji, gdy obok zakładu zagospodarowani odpadów składającej się z linii do segregacji i kompostowni będzie istniał Hydromex. W momencie tworzenia planu były szansę, że taka instalacja w formie pilotażowej będzie mogła być przetestowana
i firma, która miała te testy przeprowadzić nie potrafiła nam podać kosztów eksploatacji. Cała instalacja miała charakter doświadczalny.

Istotną rzeczą jest posiadanie takiego planu gospodarowania odpadami gdyż dzięki temu dokumentowi możemy starać się o dofinansowanie ze środków unijnych.

Do pkt 8a

Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Świeckiego dotyczącego przekształcenia SPZOZ
w Świeciu.

Kluby Radnych: SLD, SDPL, i OPS będą głosowali indywidualnie a Centroprawica jest przeciwko wydaniu pozytywnej opinii.

Komisja ds Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej wyraziła opinię negatywną, Przewodnicząca p. Halina Szolginia dodała, szkoda, że Starostwo nie dało szansy na utworzenie spółki pracowniczej a także poinformowała, iż bardzo mało jest wiadomo o tej nowej spółce.
Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich nie wydała opinii (2 głosy za
i 2 przeciw) a Komisja Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska wyraziła opinię negatywną do obu projektu uchwały .

Wicestarosta p. Barbara Studzińka – przedstawił stanowisko oraz plan działania Powiatu Świeckiego a informację uzupełnił prezes Know How p. Adam Roślewski.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- czy umowa ze spółką jest już podpisana?

Wicestarosta p. Barbara Studzińka- została podpisana umowa miedzy Starostwem a firmą Know How.

Radny p. Paweł Knapik – nie wie z czego wynika brak zaufania do doniesień prasowych to jest jednoznaczne z podważaniem autorytetu dziennikarza i zasady szczególnej staranności ich pracy, niemniej brakiem zaufania cieszą się kolejne posunięcia Powiatu a wpuszczenie spółki Know How jest wyrazem słabości władz Powiatu, które w ten sposób pokazują nam, że w naszym mieście i powiecie nie znalazłby się ktoś wykształcony i operatywny , kto mógłby poprowadzić spółkę za mniejsze pieniądze. Spółka Know How przyszła tu by generować zyski.

Stoi na stanowisku, że zmiana statutu SPZOZ jest niekonieczna, gdyż z tym statutem jaki ma może się starać o przyznanie kontraktu na przyszły rok na te odziały jakie zostały w uchwale. W momencie wykreślenie i wycofania się spółki Know How i gdy nie będzie podmiotu, który będzie chciał przejęć szpital, znowu trzeba będzie zmienić statut.

Radna p. Gabriela Chmiel – obecność pracowników świadczy o ich niepokoju i w związku
z tym na jakiej zasadzie przejdą pracownicy i ile osób będzie zwolnionych?

Prezes Know How p. Adam Roślewski – w tej chwili występuje nadwyżka zatrudnienia
o około 20 – 25%, nie chce podawać konkretnych wartości ponieważ około 30 osób odchodzi w ruchu naturalnym, część osób zatrudnionych jest na zasadzie umów określonych
oraz w planie jest uruchomienie oddziału neurologii, w którym zatrudnimy dodatkowe osoby. Na bieżąco spotykamy się z pracownikami i związkami. Przejmiemy pracowników na zasadzie porozumienia stron.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- firma ma zainwestować 100tys. zł – czy w tej kwocie są odprawy dla pracowników, czy może Starostwo to pokryje?

Wicestarosta p. Barbara Studzińka- Rada Powiatu wykonała już duża cześć programu restrukturyzacji od 2002r. (np. Stary Szpital) a problemy szpitala zaczęły się pogłębiać
z powodu bardzo niskiego kontraktu w 2003r. oraz duża kwota wypłaconych trzynastek przez co nie zapłacono kontrahentom. Dziennikarze nie mają do nas zaufania, że umiemy wybrać solidnego partnera. Partner prywatny jakim jest spółka Know How daje nam duże szanse.

Wiadomo, że ludzie boja się zwolnień przy dużym bezrobociu, ale jeśli chcemy żeby szpital nadal funkcjonował musimy to zrobić.

Pozostaje mały SP ZOZ i na niego zostaje przerzucony dług szpitala, który spłacany będzie przez Starostwo. Powiat opracowuje metodę zarządzania długiem. Za odprawy również odpowie Starostwo. 100 tys. zł to jest kapitał zakładowy w spółce.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- czy posiadacie opinię związków zawodowych, czy otrzymacie go po podpisaniu już umowy ze spółką?

Wicestarosta p. Barbara Studzińka- podpisane zostało porozumienie wstępne ze spółką Know How a spółka NZOZ dopiero powstanie i z nią umowa zostanie dopiero podpisana. Opinię związków do projektu uchwały mamy i jest on pozytywny i zawiera sugestie zmian.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński –poprosił o udzielenie głosu przewodniczącemu Solidarności w SP ZOZ p. Dariuszowi Wolskiemu.

Radny p. Paweł Knapik – poprosił o odniesienie się do tezy dotyczącej statutu oraz sposobu rozliczenia ewentualnych zysków, jaką część otrzyma spółka?

Wicestarosta p. Barbara Studzińka- w tym projekcie Rady Powiatu mówi się o zawężeniu działalności SPZOZ i jego konsekwencją będzie podjęcie kolejnej uchwały zmieniającej statut.

Radny p. Paweł Knapik –ograniczenie działania statutowego SPZOZ może doprowadzić do tego, iż nie będzie możliwości przejęcia realizacji świadczeń od spółki Know How, która może sobie nie poradzić bądź upaść. Może to doprowadzić do prywatyzacji na majątku szpitala.

Wicestarosta p. Barbara Studzińka- jeżeli by doszło do sytuacji, w której Know How wycofa się to postąpimy podobnie jak to uczyniono we Więcborku i utworzymy 1-osobowa spółkę Powiatu Świeckiego, będzie to wymagało zmiany statutu.

Jeśli działania spółki będą przynosiły zyski to zgodnie z regułami ustawy o rachunkowości będzie przysługiwał spółce i również w odwrotnej sytuacji, gdy spółka będzie miała dług to będzie musiała go pokryć.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- czy Powiat będzie miał jakiś udział w spółce.

Wicestarosta p. Barbara Studzińka- Powiat Świecki przystąpi do udziału spółki w 49%.

Radny p. Paweł Knapik – zapytał o koszty zarządu spółki.

Wicestarosta p. Barbara Studzińka- jeszcze nie dopiero jak powstanie spółka będzie można to uzgodnić.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński – odnosi wrażenie , że zapominamy o pacjentach. Był na Sesji powiatu, gdzie przedstawiciel spółki powiedział, że pacjenci będą leczeni do wysokości limitów. Czy nieprawdziwe są doniesienia mediów są nieprawdziwe i wytoczone zostaną procesy o zniesławienie.

Prezes Know How p. Adam Roślewski – już wcześniej wspomniał że najważniejszy jest pacjent i podkreślił, że można zapewnić opiekę nad pacjentem nie zmniejszając ilości
i jakości usług generując przy tym lepszy wynik finansowy. Spółka nie ma doświadczeń na rynku komercyjnym. Nie ma limitów przy zagrożeniu życia.

Radny p. Jerzy Kapuścińki – mówi Pan o moralności ale czy jest moralne zwalnianie ludzi?

Radny p. Zdzisław Kwiatkowski – Pani Studzińska powiedziała, że spółka jest w trakcie organizacji to z kim Powiat podpisał umowę. Pan prezes powiedział, że pracownicy spółki byli doradcami ministrów, ale nie widać tych wybitnych ministrów.

Wicestarosta p. Barbara Studzińka- zarząd Powiatu ogłosił konkurs, który wygrała spółka Know How i z nią podpisano porozumienie i to właśnie Know How ma utworzyć spółkę, która będzie zarządzać szpitalem z kapitałem początkowym wynoszącym 100tys. zł.

Prezes Know How p. Adam Roślewski – na pytanie o moralności odpowiada, że możemy zatrudnić jeszcze kolejnych 150 osób i w ten sposób pogorszyć jeszcze bardziej jakość usług.

Był doradcą ministra p. Cegielskiej, współpracownik obecny dyrektor szpitala był między innymi doradcą p. Buzka. Z tym, że doradcy mają mały wpływ na ministrów i nie zawsze ich propozycje są brane pod uwagę.

Radny p. Zbigniew Rydziel – Gazeta Pomorska podaje, że spółka przyniosła długi Skwierzynie- czy to prawda?

Pani Starościna rekomendowała wszystkich kolejnych dyrektorów a żaden z nich nie uzdrowił sytuacji.

Skrytykował sytuacje dotyczącą przeprowadzonych remontów, przy złej sytuacji szpitala.

Prezes Know How p. Adam Roślewski – w odniesieniu do Kamienia Pomorskiego wszystkie doniesienia były nieprawdziwe i istnieje duże prawdopodobieństwo wstąpienia na drogę sądową. W przypadku Skwierzyny to były przejściowe problemy, sytuacja się poprawia. Spierzyny to miejscowość garnizonowa, gdzie zwiększyła się populacja a nie zmieniono umowy w momencie wejścia funduszu.

Radny p. Zbigniew Rydziel – dlaczego nie odda się szpitala w ręce pracowników? Czy tam nie ma lekarza, który by tym pokierował.

Wicestarosta p. Barbara Studzińka- naszym zdaniem nie ma.

Radny p. Zbigniew Myrda- restrukturyzacja wiąże się ze zwolnieniem około 80 osób
i zmniejszeniem obszaru szpitala – jaką Pan da nam gwarancję na polepszenie jakości usług
w takiej sytuacji?

Prezes Know How p. Adam Roślewski – obecna sytuacja sprawia, że pacjenci nie wiedzą
o której w poradni mogą zastać lekarza. Prawidłowe funkcjonowanie spółki zależy od właściwej organizacji a nie wielkości zajmowanego obszaru. Mamy zamiar poprzenosić oddziały aby zwiększyć dostępność dla pacjenta i ograniczenie metrarzu.

Radny p. Zdzisław Plewa – czy dzisiaj dyskutowana forma przekształceń jest jedyną rozważaną przez Starostwo?

Wicestarosta p. Barbara Studzińka- zastanawialiśmy się nad innymi rozwiązaniami i na dzień dzisiejszy nie widzimy innej lepszej formy przekształceń.

Radny p. Zdzisław Plewa – pytanie związane było z faktem, iż niedawno proponował inna formę a mianowicie przejęcie części szpitala jako stowarzyszenie.

Wicestarosta p. Barbara Studzińka- w czasie gdy przedstawiona była Pana propozycja Starostwo nie było zainteresowane prywatyzacją pojedynczych oddziałów, przykładem naszych ówczesnych działań jest stary szpital.

Radny p. Janusz Królewicz – czy umowa ze spółką zawierać będzie konkretne zawierać konkretne stwierdzenia dotyczące wyniku finansowego, standardu usług?

Wicestarosta p. Barbara Studzińka- w umowie zapisaliśmy, że standard usług nie może być mniejszy i na gorszym poziomie niż obecny, może być jedynie lepiej. Działamy na podstawie ustawy o opiece zdrowotnej.

Prezes Know How p. Adam Roślewski – w tej chwili już się nam udało renegocjować umowę z Impelem, doprowadziliśmy do nieodłączenia energii oraz zmniejszenia liczby wpływających pozwów pracowniczych.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- udzielił głosu przewodniczącemu Solidarności w SP ZOZ p. Dariuszowi Wolskiemu.

Przewodniczący Solidarności w SP ZOZ p. Dariusz Wolski- zapytał na jakiej zasadzie przejdą pracownicy ponieważ wcześniej Powiat deklarował, iż odbędzie się to zgodnie z art. 23’. Dodał również, że na dzień dzisiejszy związki nie wydały jeszcze opinii. Czy w Skwierzynie były zmniejszane wynagrodzenia i premie?

Wicestarosta p. Barbara Studzińka- otrzymaliśmy opinię oddziału związków, która jest pozytywna , ale sugeruje zatrudnienie na zasadzie art. 23’.

Przewodniczący Solidarności w SP ZOZ p. Dariusz Wolski- pomimo wcześniejszych deklaracji nie jest w stanie Pani zagwarantować takiego zatrudnienia.

Prezes Know How p. Adam Roślewski – zwiększamy i zmniejszamy wynagrodzenia biorąc pod uwagę dodatek. W tej chwili, ale bardzo ostrożnie przymierzamy się do podwyżek dla pielęgniarek z najniższym wynagrodzeniem.

Przewodniczący Solidarności w SP ZOZ p. Dariusz Wolski- czy to prawda, że jest już przygotowana lista zwolnień 115 osób?

Prezes Know How p. Adam Roślewski – są przygotowywane różne warianty ale bez nazwisk i konkretnych danych.

Rada większością głosów (14 przeciw, 5 wstrzym.) odrzuciła uchwałę w przedmiotowej sprawie.

P. Halina Szolginia –chciałam tylko Państwu powiedzieć, myślę, że powinnam podziękować za wynik tego głosowania; przed chwileczką sami Państwo słyszeliście na tej sali, Pan Prezes zapytany o to, czy to prawda, że będzie zwolnionych 115 osób- zaprzeczył temu a ja przed chwileczką dostałam informację, że już jest to na piśmie, że będzie zwolnionych 115 osób,
w tym 10 lekarzy, więc Pan Prezes kłamie.

Do pkt 8b

Skarbnik p. Marzenna Rzymek przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Rady Miejskiej w Świeciu Nr 186/04 z dnia 29 stycznia 2004 r. o uchwaleniu budżetu Gminy Świecie oraz zatwierdzeniu planu przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rok 2004.

Kluby Radnych: SLD, SDPL i OPS nie wniosły uwag a Centroprawica będą głosować indywidualnie.

Komisja Polityki Gospodarczej i Finansowej oraz Komisja Gospodarki Przestrzennej
i Ochrony Środowiska wyraziły opinię pozytywną do projektu uchw
ały.

Radny p. Zdzisław Kwiatkowski – zapytał czy w załączniku nr 1 nie ma przypadkiem złej daty?

Skarbnik p. Marzenna Rzymek- załączniki przygotowywane są w specjalnym programie komputerowym i wszystkie daty są poprawne.

Radny p. Paweł Knapik – w uchwale przeznacza się 24 tys. zł na budowę budynku socjalnego we Wiągu – wnioskuje, aby wybudowany został w Świeciu.

Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda- budynek będzie wyposażony w indywidualne piece
i ze względu na warunki ekologiczne nie może zostać wybudowany w Świeciu. Na ogrzewanie CO musielibyśmy wyłożyć dodatkowe pieniądze.

Radny p. Zbigniew Rydziel – zapytał dlaczego biblioteka nie została wyposażona w CO.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński – podobna dyskusja na temat mieszkań socjalnych była przeprowadzone gdy miał powstać budynek socjalny w Terespolu. Przychyla się do sugestii p. Knapika by przenieść budowę do Świecia. Proponuje zmianę na budynek komunalny ze względu na fakt, iż dużo osób otrzymujących mieszkania socjalne jest niemajętnych i w różny sposób podchodzi do nich a szkoda by zostały zdewastowane. Ponadto jeśli buduje się tego typu budynek to tworzy się swego rodzaju getto ludzi z różnymi problemami.

Radny p. Zdzisław Plewa – mamy doświadczenie budynku we Wiągu zamieszkałego przez ludzi niezasobnych, którzy potrafili się dobrze zasymilować do nowych warunków. Poza tym na terenie Wiąga jest więcej podmiotów gospodarczych niż np. w Lnianie i łatwiej im będzie starać się o pracę.

Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda- zaproponował taką koncepcję, ponieważ już wiadomo, iż na adaptację budynków na mieszkania komunalne z Unii pieniędzy nie otrzymamy ale możemy starać się o dofinansowanie budowy mieszkań socjalnych z programu “ Przeciwdziałania bezdomności”. Musimy się spieszyć ze składaniem wniosku i do końca 2005 r. budynek zostanie ukończony. Mieszkania socjalne mają być mniejsze niż te, które wcześniej powstawały ( łącznie 21 mieszkań na podobnej powierzchni). Wiadomo jest, że pewna grupa ludzi świadomie nie płaci czynszu i mieszkania socjalne mają ich zmobilizować do uiszczania należności.

Biblioteka nie został podłączona do CO ponieważ w tym miejscu nie ma takiego przyłącza jest tylko gaz ziemny.

Radny p. Janusz Królewicz – podziela opinię burmistrza co do potrzeby budowania mieszkań socjalnych, gdyż konieczny w Świeciu jest tego typu straszak.

Radny p. Paweł Knapik – w związku z wyjaśnieniami Burmistrza wycofuje wniosek.

Rada większością głosów (17 za, 2 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 237/04
w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 8c

Kierownik Wydz. ROŚiGK p. Edyta Kliczykowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu gospodarki odpadami dla Gminy Świecie.

Kluby Radnych: SLD, Centroprawica i OPS nie wniosły uwag a SDPL będą głosować indywidualnie.

Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich oraz Komisja Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.

Rada większością głosów (17 za, 2 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 238/04
w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 8d

Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie od Skarbu Państwa nieruchomości położonej we wsi Dworzysko na rzecz mienia komunalnego Gminy Świecie.

Kluby Radnych: SLD, SDPL, Centroprawica i OPS nie wniosły uwag a Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich oraz Komisja Gospodarki Przestrzennej
i Ochrony Środowiska wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.

Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 239/04 w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 8e

Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie przekształcenia i prywatyzacji zakładu budżetowego – Zakład Gospodarki Mieszkaniowej
w Świeciu.

Kluby Radnych: SLD, SDPL, Centroprawica i OPS nie wniosły uwag a Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich oraz Komisja Gospodarki Przestrzennej
i Ochrony Środowiska wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński – ogromnym problemem naszej gminy jest bezrobocie.
W ZGM pracuje 35 osób i jaki los przewiduje się dla tych pracowników?

Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda- celem procesu nie jest zwolnienie kogokolwiek a danie możliwości zatrudnienia w nowych podmiotach, pozostali pracownicy ZGM przejdą na zasadzie art. 23’ i dlatego tez 5 października odbędzie się spotkanie z Doradcą Consultants Ltd. na temat możliwości możliwości uzyskania dofinansowania na ten cel.

Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 240/04 w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 8f

Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie przekształcenia i prywatyzacji Zakładu wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Świeciu.

Kluby Radnych: SLD, SDPL, Centroprawica i OPS będą głosować przeciwko a Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich wyraziły opinię pozytywną natomiast Komisja Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska wyraziły opinię negatywną do projektu uchwały.

Rada większością głosów (4 za, 9 przeciw, 2 wstrzym.) odrzuciła uchwałę
w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 8h

Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Rady Miejskiej w Świeciu Nr 217/04 z dnia 27 maja 2004r. w sprawie wysokości stawek opłaty za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych gminnych.

Kluby Radnych: SLD, Centroprawica i OPS nie wniosły uwag a SDPL będą głosować indywidualnie.

Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich oraz Komisja Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.

Rada większością głosów (17 za, 2 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 241/04
w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 9

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik odczytał odpowiedzi na dwie interpelacje, które wpłynęły od Radnego p. Tadeusz Zawiasińskiego.

Odpowiedzi do interpelacji stanowią załącznik do protokołu.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński- nie będzie się odnosił do meritum odpowiedzi, chciałby tylko zauważyć, że zadawanie interpelacji i zapytań jest dobrym prawem radnego i nie wydaje się, by organ wykonawczy był uprawniony do oceny czy to jest interpelacja, czy to jest zapytanie.

Radny p. Zdzisław Kwiatkowski – zbliża się termin prenumeraty 2-tygodnika “Wspólnota”
i w ziązku z tym proponuje aby zamówić tylko 1 egzemplarz a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznaczyć na zakup podręczników dla dzieci.

Radny p. Jan Grudziński – wniosek może i jest słuszny jednak wielu radnych korzysta z tego czasopisma i dlatego dobrze by było gdyby również przewodniczący komisji otrzymywali prenumeratę. Dostęp do wiedzy jest potrzebny i powinna prenumerata powinna pozostać
w takiej formie jak była dotychczas.

Radny p. Zdzisław Kwiatkowski – p. Grudziński ma słuszność, dlatego proponuje by przegłosować ten pomysł.

Radny p. Jerzy Kapuściński – popiera wniosek p. Grudzińskiego by prenumerata została tak jak dotychczas.

Radny p. Zdzisław Plewa – proponuje by Ci radni, którzy nie potrzebują tego czasopisma zrezygnowali z niego na piśmie.

W wyniku głosowania Rada przyjęła wniosek p. Grudzińskiego.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - zaproponował omówienie wniosku
p. Zawiasińskiego dotyczącego porządku obrad. Dodał, iż pomysł ten ma swoje dobre i złe strony, gdyż są zazwyczaj zaproszeni goście, których nie byłoby sensu trzymać do końca sesji.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński- rozumie i przyjmuje tłumaczenia p. Wójcika, więc dotyczyłaby zmiana tematów naszych wewnętrznych, jednak w przypadku obecności gości porządek zostałby tak jak dotychczas.

Radny p. Jan Grudziński – Statut określa nam porządek obrad i dlatego dotychczasowa forma powinna zostać.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik – statut nie określa kolejności tylko stwierdza, które tematy ma obejmować.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński- potwierdził słowa p. Przewodniczącego i zaproponował by wprowadzić zmiany na okres próbny.

Radny p. Paweł Knapik – zgłosił propozycje do przemyślenia, by w związku z problemami dostarczania materiałów na sesję, Radni, którzy posiadają pocztę elektroniczną zdeklarowali się i otrzymywali materiały w formie maili.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik – propozycja jest nienaganna i może kiedyś doczekamy się ale sądzi, że jest to trochę za wcześnie.

Sekretarz p. Krystyna Radtke – wszystkie uchwały dostępne są na stronie BIP-u.

Radny p. Jerzy Kapuściński – zgłosił inną propozycję, by każdy Radny miał swoją skrzynkę
i raz w miesiącu przynajmniej przed sesją odwiedzałby Urząd.

Radny p. Jan Grudziński – istnieje obawa, że ktoś mógłby powiedzieć iż nic w skrzynce nie było.

Radny p. Zbigniew Rydziel – proponuje zakończyć dyskusję, od wielu lat nikomu to nie przeszkadzało więc i teraz będzie dobrze.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński- złożył zapytanie – ile osób jechało na dożynki w Piszycach, ile miejsc było w autobusie i kto podjął i w jakim trybie, że ten krąg osób był zawężony pomimo, iż początkowo mieli jechać wszyscy zainteresowani.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik – w związku z tym, że również z Pieszyc przyjechali przewodniczący komisji podjął decyzję, że jadą przewodniczący komisji. Pojechało 6 przewodniczących a w zamian jednego przewodniczącego pojechał jeden wiceprzewodniczący oraz p. Sekretarz, Burmistrz i p. Skarbnik. Pozostały 2 wolne miejsca, które zostały zajęte przez bagaże i mimo tego nie było zbyt wygodnie na tak długą trasę.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński- zaproponował, by w przyszłym roku zaprosić Radnych
z Pi
eszyc zaprosić na dożynki w Świeciu.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik – chcieliśmy ich zaprosić, ale byli zajęci a ponadto były to pierwsze dożynki i nie wiedzieliśmy jak dużym zainteresowaniem będą się cieszyć. Dodał, że mimo obaw dożynki się b. Dobrze i podziękował wszystkim za pomysł
i organizację. Ponadto stwierdził, iż p. Kwiatkowski sugerował by był przeprowadzony konkurs wieńców ale ze względu na brak funduszy przeznaczonych na ten cel oraz ze względu na to by nie zniechęcać ludzi do uczestnictwa, konkurs się nie odbył.

Poza tym Przewodniczący poprosił o przegłosowanie wniosku p. Zawiasińskiego dotyczącego porządku obrad.

W wyniku (12 za, 2 przeciwne, 3 wstrzym.) głosowania Rada przyjęła wniosek
p. Grudziń
skiego.

Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda- musi się odnieść do tego co wcześniej zasugerował
p. Zawiasiński. Statut jest również dla burmistrza nie tylko dla radnych i w §36 jest napisane co to jest interpelacja a § 37 co to jest zapytanie, w związku z tym ma prawo odpowiadając na pismo wyczerpujące formę zapytania skomentować, że to nie jest interpelacja tylko zapytanie. Uznał, że sprawa dotycząca kataklizmu jest interpelacją.

Podziękował wszystkim uczestnikom i dodał, że wszystkie sołectwa, które przygotowały wieńce będą uhonorowani nagrodą w wysokości 500zł.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński- odniesie się wprost i pozwoli sobie zachować swoje zdanie. Uważa, że zgodnie ze Statutem, osobą która organizuje i odpowiada za przebieg sesji jest przewodniczący i tak się składa w procedurze, że każdy dokument trafia na ręce przewodniczącego. Jeżeli ktoś miałby prawo do interpretowania czy jest to interpelacja, czy zapytanie to tą osobą jest p. Przewodniczący i dlatego zachowa swoje zdanie.

Do pkt 10

Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik zamknął obrady XXIII Sesji Rady Miejskiej.

Protokolant:

Magdalena Jasińska – Wydz. Organizacyjny UM

 

Przewodniczący

R a d y M i e j s k i e j

Jerzy Wójcik

metryczka


Wytworzył: Rada Miejska w Świeciu (25 listopada 2004)
Opublikował: Magdalena Jasińska (29 listopada 2004, 14:43:32)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 3745