Protokół Nr XLII/06

Protokół Nr XLII/06

 

z XLII Sesji Rady Miejskiej w Świeciu odbytej w dniu 22 czerwca 2006 r.

od godz. 13.00 – 17.00

                                              Otwierając obrady XLII Sesji Rady Miejskiej w Świeciu 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik stwierdził, że na ogólną liczbę 21 radnych obecnych jest 18 radnych, czyli quorum a Rada może kontynuować obrady i podejmować prawomocne uchwały.

Nieobecny, ale usprawiedliwiony był p. Zbigniew Podgórski, p. Janusz Królewicz, p. Halina Szolginia.

Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

 

Udział w sesji wzięli:

-         Burmistrz Świecia  p. Tadeusz Pogoda,

-         Zastępca Burmistrza p. Janusz Branicki,

-         Skarbnik p. Marzenna Rzymek,

-         Sekretarz Gminy p. Krystyna Radtke,

-         Radca Prawny p. Wojciech Górski,

-         Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski,

-         P. Jan Adamczyk pracownik Wydz. BAGiGG,

-         Kierownik Wydz. WPRGiPG p. Janusz Sobolewski,

-         Kierownik Wydz. ROŚiGK p. Edyta Kliczykowska,

-         Kierownik OOiW p. Waldemar Fura,

-         Kierownik Wydz. PS p. Jolanta Eichler,

-         Kierownik USC p. Leszek Żurek,

-         Kierownik OC p. Roman Witt,

-         Kierownik Wydz. Inwestycyjnego p. Ryszard Sadowski,

-         Prezes ZGM p. Paweł Bednarski,

-         Kierownik Miejskiej Biblioteki Publicznej p. Beata Szymańska,

-         Dyrektor M-G Przychodni Zdrowia p. Barbara Porankiweicz - Dybowska,

-         przedstawiciele lokalnych mediów.

 

Zaproszeni goście:

- Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski.

 

Porządek obrad:

1.      Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.      Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

3.      Informacja Przewodniczącego o działaniach Rady w okresie międzysesyjnym.

4.      Sprawozdanie Burmistrza o działalności międzysesyjnej.

5.      Informacja o aktualnej sytuacji w Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.
w Świeciu.

6.      Informacja na temat wypoczynku letniego dzieci i młodzieży Gminy Świecie w 2006 r. oraz informacja dotycząca przyznanej pomocy materialnej uczniom naszych szkół w roku szkolnym 2005/2006.

7.      Sytuacja w rolnictwie po 2 latach bycia członkiem Unii Europejskiej.

8.      Podjęcie uchwał w sprawie:

a)      zmiany Uchwały Rady Miejskiej w Świeciu Nr 331/05 z dnia 29 grudnia 2005 r.
w sprawie uchwalenia  budżetu  Gminy  Świecie oraz zatwierdzenia planu przychodów i  wydatków  Gminnego  Funduszu  Ochrony  Środowiska i Gospodarki  Wodnej na rok 2006,

b)      zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu na realizację zadania pn. ”Budowa przyłącza ciepłowniczego niskotemperaturowego do dwóch budynków mieszkalnych na terenie byłej jednostki wojskowej w Świeciu wraz z modernizacją centralnego ogrzewania oraz dociepleniem dwóch budynków przy ul. Hallera w Świeciu.”,

c)      przekazania lokalu Nr 4 znajdującego się w budynku położonym w Sulnowie Nr 29  do korzystania przez sołectwo Sulnowo,

d)      zmiany uchwały Nr 446/02 Rady Miejskiej w Świeciu z dnia 20 czerwca 2002 r.
w sprawie podziału Gminy Świecie na okręgi wyborcze oraz ustalenia liczby radnych wybieranych w każdym okręgu,

e)      zmiany w podziale Gminy Świecie na stałe obwody głosowania,

f)        podjęcia inwestycji w latach 2005 - 2010,

g)      wyrażenia woli na wsparcie działań związanych z wydarzeniem określanym jako PAMIĘĆ I TOLERANCJA.

9.      Interpelacje i zapytania radnych.

10.  Zakończenie

 

 

Do pkt 2

Rada jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji.

 

Do pkt 3

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik przedstawił informację o działaniach Rady
w okresie międzysesyjnym. Ponadto przekazał serdeczne podziękowania dla radnych od Przewodniczącego Rady Pieszyc za przekazane środki oraz pogratulował p. Zbigniewowi Myrdzie trenerowi drużyny młodzików młodszych piłki ręcznej za zdobycie mistrzostwa Polski.

Informacja stanowi załącznik do protokołu.

 

Radny p. Tadeusz Zawiasiński - przyłączył się do gratulacji dla p. Myrdy i dodał, że dla nas wszystkich głównym zadaniem jest by nasza „WDA” wróciła na dawne miejsce
oraz żebyśmy pamiętali o potrzebach tego klubu.

 

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik -  przychylił się do wypowiedzi p. Zawiasińskiego.

 

Do pkt 4

Sprawozdanie o działalności międzysesyjnej złożył Burmistrz Świecia p. Tadeusz Pogoda.

Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

 

Radny p. Zdzisław Kwiatkowski - zapytał o zarządzenie z 11 maja 2006 r. - zwiększenie kapitału TBS-u - poprosił o przybliżenie sytuacji.

 

Radna p. Gabriela Chmiel - zapytała o to, jaka jest procedura, że p. Pawłowski został wiceprzewodniczącym?

 

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - p. Pawłowski nie został wiceprzewodniczącym, tylko poprosiłem go o pomoc w liczeniu głosów, gdyż nieobecny jest dzisiaj p. Podgórski a wg Statutu to on zajmuje się głosowaniami a ponieważ p. Pawłowski jest z tego samego klubu, dlatego do niego zwróciłem się z tą prośbą. P. Pawłowski pomaga mi w dzisiejszej sesji, ale nie za podwyższoną dietę

 

Radna p. Helena Ratka - Fejtko - zapytała, jakiego koordynatora powołano oraz do jakich dalszych zadań przystąpiono w programie Przejrzysta Polska?

 

Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski - w sprawie podwyższenia kapitału TBS-u Burmistrz podjął zarządzenie zwiększenie kapitału o kwotę 397 tys. zł, z czego 233 tys. zł
z przeznaczeniem na modernizację budynku mieszkaniowego w Grucznie i 164 tys. zł na modernizacje budynku po byłym koszarowym, w którym powstanie 45 mieszkań. Wszystkie środki zostaną zamienione na udziały gminy w tej spółce.

 

Sekretarz Gminy p. Krystyna Radtke- poinformowała, że została wyznaczona przez Burmistrza na koordynatora programu Przejrzysta Polska i przystąpiono do trzech zadań polegających na: sprawdzeniu funkcjonowanie katalogu usług, monitoring i ocena funkcjonowania kodeksu etycznego w Urzędzie Miejskim Wszystkie oraz procedury konsultacji społecznych. Wszystkie zdania są w toku lub są prawie ukończone.

 

Do pkt  5

Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski przedstawił informację o aktualnej sytuacji w Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Świeciu.

Informacja stanowi załącznik do protokołu.

 

 Radny p. Zdzisław Kwiatkowski - zapytał, dlaczego remontowana jest kanalizacja stosunkowo niedawno wybudowana na Al. Jana Pawła II oraz na ul. Krausego a nie np. nie remontuje się Starego Miasta- czy są jakieś poważne przyczyny, czy być może były to inwestycje chybione?

 

Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski - modernizowana będzie kanalizacja przy ul. Krausego, ponieważ część kanalizacji jest w złym stanie natomiast pozostałą część kanalizacji będzie dobudowana, gdyż w jednym miejscu dochodzi do mieszania wody deszczowej
i ścieków sanitarnych, które należy rozdzielić. Przy Al. Jana Pawła II zwiększona zostanie średnica rur, co wynika z przeliczeń w związku z rozbudową mieszkaniowa
ul. Paderewskiego, by poprawić stan dostawy wody do odbiorców. Dalej za ul. Krausego są dwie sieci, z czego jedna jest siecią starą, podsumowując zwiększa się średnicę za szkołą nr 8 do skrzyżowania z ul. Krausego.

 

Radny p. Zdzisław Kwiatkowski - podziękował za precyzyjną odpowiedź, z której argumentami się zgadza. Ponadto zapytał czy przewiduje się w najbliższych latach by jakość wód dostarczanych z ujęcia w Morsku była trochę lepsza. Wiemy, że w stosunku do lat 80 jakość wód się poprawiła. Natomiast w stacji w Terespolu, gdzie zainstalowano złoża
z węglem aktywnym - czy przewiduje się jakąś modernizację w celu polepszenia jakości wody?

 

Prezes ZWiK p. Andrzej Kozłowski - w Morsku są plany rozbudowy stacji uzdatniania wody oraz budowy stacji retencyjnej wody uzdatnionej, by dostarczać wodę lepszą jakościowo
w okresach większego poboru. Drugim etapem jest budowa studni głebionowych. Jeżeli chodzi o złoże węglowe, wykorzystujemy je tylko dodatkowo na stacji w Terespolu a tak nigdzie w mieście nie korzystamy z węgla aktywnego.

 

Rada p. Gabriela Chmiel - w imieniu Klubu Pis chciałaby wnieść o przekazywanie materiałów na piśmie jak było to dotychczas, gdyż to pomoże merytorycznie przygotować się do dyskusji.

 

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - jak zawsze przed sesją występuję z pismem do zainteresowanych o dostarczenie informacji, ale w tym wypadku takich informacji nie dostałem, więc nie zostały przesłane do radnych. P. Fura nie mógł wcześniej przygotować informacji a w sprawie rolnictwa wypowie się p. Rydziel. Natomiast p. Kozłowski został pisemnie poproszony o przygotowanie informacji, ale jej nie dostarczył. „Jeden
z wicepremierów daje w papę za takie coś ja nie”. Innej władzy nie mam: zwracam się
z pismem i jak taka informacja jest to ją do Państwa wysyłam.

 

Rada p. Gabriela Chmiel - zwróciła się tylko z prośba, jeżeli nie miał Pan wpływu na to, to rozumie i przyjmuje do wiadomości, ale nie rozumie, jaki był cel mówienia o ministrze, sądzi, że było to niegrzeczne z Pana strony.

 

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - oczywiście jak ja się odezwę to jest zawsze niegrzeczne. Już grzeczniej nie mogłem tego wyjaśnić, od początku starałem się grzecznie wyjaśnić od początku do końca, dlaczego państwo nie otrzymaliście informacji…

 

Rada p. Gabriela Chmiel- czy mogę dokończyć i nie będzie mi pan przerywał, ja Panu nie przerywam…

 

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - bardzo proszę niech Pani kończy.

 

Rada p. Gabriela Chmiel - więc bardzo proszę o odrobinę kultury z Pana strony i bardzo sobie nie życzę porównywania tej sytuacji do tego, co się dzieje, nie wiem, tam gdzie Pan to widzi.

 

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - więc jeśli Pani nie zrozumiała to jeszcze raz przypomnę: porównałem, że jeden z wicepremierów daje w papę, bo tak się wyraził
w telewizji. Ja nie mam takiej władzy jak wicepremier i po prostu tak to przytoczyłem i nie widzę w tym nic złego. Jak najbardziej grzecznie starałem się wyjaśnić, dlaczego Państwo nie dostaliście informacji. Plan pracy rady każdy z kierowników otrzymuje i wie, kiedy informację ma przygotować, ale mimo tego wysyłam pisma o przygotowanie informacji. Nie pójdę do prezesa, żeby powiedzieć mu o przygotowaniu informacji skoro mogę dać to na piśmie.

 

Rada p. Gabriela Chmiel - ja Pana bardzo grzecznie poprosiłam o informację i myślę, że dalszy ciąg z pana strony nie miał sensu, nie wiem, komu chciał Pan dokuczyć czy cokolwiek zrobić. Ja grzecznie poprosiłam o to i jeżeli nie ma Pan takiej możliwości ani takiej władzy
w sobie, ani daru przekonywania to dalsza rozmowa nie miała sensu. Przekonałoby mnie to, co Pan powiedział na początku.

 

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - uznałem, że ma pani dar przekonywania i na tym zakończymy dyskusję.

 

Do pkt 6

Kierownik OOiW p. Waldemar Fura przedstawił informację na temat wypoczynku letniego dzieci i młodzieży Gminy Świecie w 2006 r. oraz informacja dotycząca przyznanej pomocy materialnej uczniom naszych szkół w roku szkolnym 2005/2006.

Informacja stanowi załącznik do protokołu.

 

Radny p. Paweł Knapik - zapytał, czy w tym roku udała się wykorzystać całą kwotę przeznaczoną na ten cel, gdyż właśnie ten temat został poruszony na posiedzeniu Komisji Oświaty i Kultury?

 

Kierownik OOiW p. Waldemar Fura - tak, cała kwota została wykorzystana.

 

Radna p. Helena Ratka - Fejtko - zapytała o zasiłki socjalne dla uczniów a w szczególności
o zasiłki losowe- czy ta forma rozwija się w naszej gminie?

 

Kierownik OOiW p. Waldemar Fura - nie było przypadku wypłacenia zasiłku losowego, był jeden wniosek, który został odrzucony i zakwalifikowany jako stypendium.

 

Do pkt 7

Przewodniczący Komisji Rolnictwa p. Zbigniew Rydziel przedstawił informację na temat sytuacji w rolnictwie po 2 latach bycia członkiem Unii Europejskiej. Informację uzupełniła Kierownik Wydz. ROŚiGK p. Edyta Kliczykowska.

 

Radny p. Bogdan Tarach -  podziękował za to, że nie udało się doprowadzić do budowy odchowalni tuczników. Nie jesteśmy dostosowani do warunków UE i duże zagrożenie powoduje zakaz eksportu na Ukrainę i napływający import świń z krajów Unii. To polscy rolnicy powinni produkować świnie od warchlaka do dorosłego osobnika i tworzyć silne grupy producenckie, by odeprzeć zagrożenia. Ponadto zapytał przewodniczącego o komisję, która miała się odbyć w maju i czy komisja zajmie się sprawą dostosowania gospodarstw?
W gospodarstwach rolnych nie jest lekko żyć a poza tym jesteśmy nękani przez zwierzęta dzikie- chodzi tu o lisy. Czy możemy dofinansować regulacje stada lisów, które są bardzo duże
i wymknęły się to spod kontroli? Mamy wolną kwotę w budżecie 5 tys. zł przeznaczoną na zwalczanie chorób zakaźnych i czy możemy skierować ją na walkę z lisami. Gdybyśmy dofinansowali koło łowieckie to znacznie poprawiłoby sytuację.

 

Radny p. Paweł Knapik - „jeśli jest tak źle to, czemu jest tak dobrze?”- pozwoli sobie na pewną polemikę ze stwierdzeniami, które tutaj padły. Wstąpienie do Unii Europejskiej spowodowało zniesienie ceł i patrząc na dane statystyczne możemy być optymistami, gdyż procent eksportu towarów rolno - spożywczych rośnie dwa razy szybciej niż skala importu. Na tym nie zarabia nikt inny jak rolnicy i ci, którzy przetwórstwem artykułów rolnych się trudnią. Jeśli więcej importujemy rośnie popyt na rynku wewnętrznym przy malejącej podaży, czyli więcej towarów wysyłamy za granicę, mniej jest ich na rynku wewnętrznym, wówczas ceny żywności drożeją- to wie każdy z nas, kto zagląda do sklepu. Wielkim nieporozumieniem jest porównywanie cen wieprzowiny rok do roku. Jesteśmy na jednym wielkim europejskim rynku i jeśli chcemy porównywać ceny rok do roku to owszem, ale średnią unijną. Mówienie dzisiaj, że cena wieprzowiny spadła w porównaniu do roku ubiegłego o 15 - 20% jest nieporozumieniem także, dlatego, że cena tej wieprzowiny spadła na całym europejskim rynku. Inna sprawa to żonglowanie danymi - mówienie o tym, iż szacuje się, że przychód rolników spadł o ileś milionów złotych jest nieporozumieniem, gdyż należy rozróżnić przychód od dochodu, bo co z tego, ze nie mam przychodu miliona złotych skoro to mogło mi nie dać w ogóle dochodu. Wspomniane nawozy, maszyny rolnicze i ta zła unia, która nic do tego tak naprawdę nie ma. Wystarczy sięgnąć do traktatu akcesyjnego, wystarczy zajrzeć na strony internetowe Komitetu Integracji Europejskiej żeby się dowiedzieć, że UE nie wyznacza nam górnej granicy podatku VAT, wyznacza dolną granicę, która dla towarów wymienionych przez przewodniczącego Komisji Rolnictwa wynosi 15% a nie 21%. To nasi politycy, nasi urzędnicy zdecydowali, że mamy taki podatek. To nie Unia ma wpływ na opóźnienia w dopłatach, to nie urzędnicy w Brukseli decydują o tym, w jaki sposób mamy wypełniać mapy, w jakiej szczegółowości, w jaki sposób będą one sprawdzane- tym zajmują się urzędnicy w Polsce. To jest wielka bolączka nie tylko rolników, ale również tych urzędników, którzy siedzą na tej sali, którzy starali się wypełnić wniosek europejski. Gdzie trzeba było wypełnić tony papierów, których  nie chce unia a urzędnicy w Polsce by zabezpieczyć „swój tyłek”- urzędnicy w Urzędzie Wojewódzkim, w Urzędzie Marszałkowskim. Dodał, że ma jeszcze kilka kwestii zanotowanych, ale pozwoli sobie je „podarować”.

 

Radna p. Helena Ratka - Fejtko - jeżeli chodzi o samego rolnika to nie jemu zastanawiać się nad tym, kto decyduje o jego sytuacji. Tu rolnik przedstawiał swoją sytuację taka, jaką jest, chociaż p. Kanpik miał sporo racji. Ma ogromne obawy w związku z zakłóconym obrazem sytuacji przez media. Chciałaby zadać pytanie - czy w naszej gminie są rolnicy, którzy skorzystali z rekompensaty za straty poniesione  w związku z ptasią grypą?

 

Radny p. Jan Grudziński - stwierdził, że powinniśmy uzyskać informacje o sytuacji w naszej gminie a nie w całym kraju, bo nasza debat jest w tej chwili debatą sejmową i dlatego ma pytanie: ile w tych dwóch latach przybyło płyt gnojowych na terenie naszej gminy, ile przybyło lub ubyło ciągników lub kombajnów i ilu rolników skorzystało z programów wspierających i wspieranych przez Unię Europejską?

 

Radny p. Tadeusz Zawiasiński - przychyla się do zdania p. Grudzińskiego, że przede wszystkim powinniśmy zająć się sprawami rolnictwa w naszej gminie. Wiadomo nam z doniesień prasowych, że rolnicy lub działający w otoczeniu rolnictwa podejmują szereg inicjatyw by chociażby poprzez szukanie nowych rodzajów upraw poprawić trudną sytuację. Chciałby poprosić o kilka słów na ten temat.

 

 Kierownik Wydz. ROŚiGK p. Edyta Kliczykowska - poinformowała, iż nie było stwierdzonych przypadków odnośnie szkód wywołanych przez ptasia grypę na terenie naszej gminy a ponadto nie ma u nas masowej produkcji drobiu w związku, z czym takich rekompensat nie wypłacano.

Odnośnie pytania p. Grudzińskiego - chętnie by udzieliła informacji niestety nikt w naszej gminie nie dysponuje takimi danymi. Jedyne dane, jakie są to ze spisów rolnych, które również nie dają obrazu sytuacji. Powinniśmy mówić o sytuacji rolników naszej gminy, ale sytuacja rolników w całej Polsce jest porównywalna.

 

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda - stwierdził, że oczywiście jest niemożliwe przeznaczenie tych 5 tys. na cel, o którym mówił p. Trach. Zdaniem własnym gminy jest wydanie opinii do tzw. planu łowieckiego z terenu naszej gminy i my zawsze chcemy żeby tych strat było jak najmniej, ale decydują o tym Lasy Państwowe a my nawet nie mamy możliwości dofinansować kół łowieckich gdyż nie ma takiej reguły w ustawie o finansach publicznych. Przysłuchują się tej dyskusji może dodać, że w rolnictwie faktycznie mogłoby być lepiej. Błędów zostało popełnionych zarówno trochę na tym etapie, kiedy przygotowywaliśmy się do wejścia do Unii jak i później. Optymizmem jest to, że zgodnie z tym, co przewodniczący Komisji Rolnictwa mówił tych pieniędzy nie ma, czyli zostały wykorzystane a nie tak jak
w innych programach, że pieniądze leżą i my ich nie wykorzystujemy. Można sobie wyjaśnić to w ten sposób, ż potrzeb jest tak wiele, że tych pieniędzy w tym pierwszym okresie finansowania nie starczy. Odniesie się do EFRR, w którym realizowane są projekty w ramach SPOR-u i tez przecież gmina chciała zrealizować wiele projektów, ale pieniędzy nie starczyło. Mamy nadzieję, że następny etap finansowania 2007 - 2013 będzie dla nas korzystniejszy. Odnotowano wzrost PKB o 5% i wg opinii ekonomistów jest to wynikiem wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Wpływy podatkowe do budżetu gminy są większe
i jest to bardzo pozytywny objaw. Jeśli chodzi o rolnictwo to jest trochę za dużo bałaganu i te procedury można by było znacznie uprościć.

 

Radny p. Zbigniew Rydziel - odstrzał zwierzyny łownej to wewnętrzna sprawa koła łowieckiego. Spotkanie z posłami odbędzie się i raz w tygodniu kontaktuje się telefonicznie, ale w chwili obecnej mają tak dużo pracy, że nie mogą przyjechać. Obiecali, że przed żniwami spotkanie się odbędzie.

P. Knapik stwierdził, że jest tak dobrze, ale zarabiają na tym nie rolnicy tylko pośrednicy- czy Pan przez te dwa lata zauważył spadek cen w sklepach skoro w skupie cena tak spadła? Zgadza się, że podatek to nasi negocjatorzy wprowadzili. Procedury są skomplikowane i jest ogromna biurokracja. W naszej gminie z dotacji skorzystało 15 rolników to jest jednak jak kropla w morzu. Płyty obornikowe są w realizacji i pierwsza rata spłynęła, ale wykonawca ma tak dużo zleceń, ze nie jest w stanie się wyrobić a my, jeśli nie zrealizujemy tego do końca roku to będziemy musieli te pieniądze oddać. Ponadto poruszył kwestie zbyt niskich cen skupu produktów rolnych oraz zbyt wysokich cen produktów potrzebnych do produkcji rolnej a także nieprzewidywalności związanej z opłacalnością produkcji.

 

Radny p. Tadeusz Zawiasiński - chciał prosić o potwierdzenie pewnych faktów, że część naszej gminy została obsadzona wierzbą energetyczną oraz wie, że spotkanie na temat hodowli królika cieszyło się dużym zainteresowaniem. Ponadto chciałby złożyć pewną deklarację w imieniu Klubu Pis, zarówno p. Mojzesowicz jak i p. Ardanowski są ludźmi
z PiS-u i jeśli przewodniczący wyrazi taką chęć to będzie pośredniczyć w zorganizowaniu spotkania z posłami.

 

Radny p. Paweł Knapik- stwierdził, iż cieszy się bardzo, że wystąpienie doprowadziło do tego, że zgodziliśmy się, iż źródło tych kłopotów leży nie tam daleko, ale tu blisko i w związku z powyższym dołączy się do propozycji p. Zawiasińskiego by pewne niedomówienia wyjaśnić, może pośredniczyć w zaproszeniu, któregoś z europosłów, kilka kontaktów ma, więc termin do omówienia.

 

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik- z obserwacji występujących osób może stwierdzić, że jednak lepiej jak nie mamy materiałów, bo każdy stara się posłuchać. Na przyszłość radziłby się zastanowić czy te materiały dawać w dniu sesji czy wcześniej.

 

Do pkt 8a

Skarbnik p. Marzenna Rzymek przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Rady Miejskiej w Świeciu Nr 331/05 z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie uchwalenia  budżetu  Gminy  Świecie oraz zatwierdzenia planu przychodów i  wydatków  Gminnego  Funduszu  Ochrony  Środowiska i Gospodarki  Wodnej na rok 2006.

 

Kluby Radnych: SLD, SDPL, Centroprawica i OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały, natomiast PiS będą głosowali indywidualnie nad projektem uchwały.

Komisja Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska oraz Komisja Polityki Gospodarczej i Finansowej wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.

 

Radny p. Paweł Knapik- zapytał o projekt uchwały, w którym mowa o zwiększaniu planu dochodów o kwotę 1,819 mln zł, która ma nam dać sumę 73.684.000 zł. Plan dochodów, który przyjęliśmy w kwietniu tego roku wynosi 71.769.000 zł i jeżeli do tej kwoty dodamy kwotę zwiększenia, którą proponuje się nam dzisiaj suma wychodzi inna niż efekt widniejący w przedstawionym zapisie. Podobnie jest w pkt 2, w którym mowa jest o wydatkach.

 

Skarbnik p. Marzenna Rzymek- odpowiedziała, że uchwała z 24 kwietnia nie była ostatnim aktem zmieniającym budżet, gdyż po drodze było podjęte zarządzenie nr 1433 wymienione
w projekcie i stąd te zmiany.

 

Rada większością głosów (14 za, 2 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 366/06
w przedmiotowej sprawie.

 

Do pkt 8b

Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski przedstawił projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu na realizację zadania pn. ”Budowa przyłącza ciepłowniczego niskotemperaturowego do dwóch budynków mieszkalnych na terenie byłej jednostki wojskowej w Świeciu wraz z modernizacją centralnego ogrzewania oraz dociepleniem dwóch budynków przy ul. Hallera w Świeciu.”.

 

Kluby Radnych: SLD, SDPL, PiS, Centroprawica i OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały.

 

Komisja Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska, Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich oraz Komisja Polityki Gospodarczej i Finansowej wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.

 

Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 367/06 w przedmiotowej sprawie.

 

Do pkt 8c

Kierownik Wydz. BAGiGG p. Wiesław Ratkowski przedstawił projekt uchwały w sprawie przekazania lokalu Nr 4 znajdującego się w budynku położonym w Sulnowie Nr 29 do korzystania przez sołectwo Sulnowo.

 

Kluby Radnych: SLD, SDPL, PiS, Centroprawica i OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały.

 

Komisja Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska, Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.

 

Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 368/06 w przedmiotowej sprawie.

 

Do pkt 8d

Sekretarz Gminy p. Krystyna Radtke przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 446/02 Rady Miejskiej w Świeciu z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie podziału Gminy Świecie na okręgi wyborcze oraz ustalenia liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wraz z autopoprawką do projektu uchwały.

 

Kluby Radnych: SLD, SDPL, PiS, Centroprawica i OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Komisja Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska, Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.

 

Radny p. Bogdan Tarach - zwrócił uwagę, iż ul. Spokojna leży na terenie Kozłowa a nie Świecia.

 

Sekretarz Gminy p. Krystyna Radtke - po konsultacji z p. Ratkowskim przyznała rację
p. Tarachowi i przychyliła się do naniesienia zmiany w projekcie uchwały.

 

Rada jednogłośnie podjęła uchwałę(wraz z poprawkami) Nr 369/06 w przedmiotowej sprawie.

 

Do pkt 8e

Sekretarz Gminy p. Krystyna Radtke przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany
w podziale Gminy Świecie na stałe obwody głosowania wraz z poprawkami wynikającymi
z poprzedniej uchwały.

 

Kluby Radnych: SLD, SDPL, PiS, Centroprawica i OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Komisja Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska, Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.

 

Radny p. Zdzisław Kwiatkowski - poprosił o podanie liczby mieszkańców w poszczególnych obwodach.

 

Sekretarz Gminy p. Krystyna Radtke- udzieliła niezbędnych wyjaśnień.

 

Rada jednogłośnie podjęła uchwałę(wraz z poprawkami) Nr 370/06 w przedmiotowej sprawie.

 

Do pkt 8f

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie podjęcia inwestycji
w latach 2005 - 2010.

 

Kluby Radnych: SLD, SDPL, Centroprawica i OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały, natomiast PiS będą głosowali indywidualnie nad projektem uchwały.

Komisja Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska oraz Komisja Polityki Gospodarczej i Finansowej wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.

 

Rada większością głosów (13 za, 2 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 371/06
w przedmiotowej sprawie.

 

Do pkt 8g

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli na wsparcie działań związanych z wydarzeniem określanym jako PAMIĘĆ I TOLERANCJA.

 

Kluby Radnych: SLD, SDPL, PiS, Centroprawica i OPS nie wniosły uwag do projektu uchwały.

 

 Radny p. Zdzisław Kwiatkowski - zapytał czy już wiadomo, z jakimi kosztami dla gminy będzie wiązać się organizacja tych uroczystości?

 

Radny p. Jan Grudziński - dodał, że w związku z tym wydarzeniem również miejsce na
ul. Polna nabierze blasku.

 

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda - koszt organizacji tych obchodów będzie ogromny, już
w chwili obecnej pozyskiwani są sponsorzy jednak dla naszej gminy nie będzie to dużym obciążeniem, organizacją ewentualnych wydarzeń zajmie się OKSiR, który pokrywać będzie koszty z własnego budżetu. Na ulicy Polnej pewnie nic specjalnego się nie stanie, bo nie taka nasza rola, ale teren zostanie uporządkowany tak jak powinien być.

 

Rada większością głosów (10 za, 5 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 372/06
w przedmiotowej sprawie.

 

Do pkt 9

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik – odczytał odpowiedź na interpelację p. Knapika zgłoszoną na poprzedniej sesji.

  

Do pkt 10

Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik zamknął obrady XLII Sesji Rady Miejskiej.

 

Protokolant:
Magdalena Jażdżewska – Wydz. Organizacyjny UM

Przewodniczący

Rady Miejskiej

 

Jerzy Wójcik

metryczka


Wytworzył: Rada Miejska w Świeciu (31 sierpnia 2006)
Opublikował: Magdalena Jasińska (7 września 2006, 10:12:45)

Ostatnia zmiana: Magdalena Jasińska (7 września 2006, 10:15:17)
Zmieniono: korekta numeru

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1692