Protokół Nr VIII/03


Protokół Nr VIII/03

VIII Sesji Rady Miejskiej w Świeciu odbytej w dniu 27 maja 2003r.


            Otwarcia obrad  VIII Sesji Rady Miejskiej w Świeciu dokonał Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik, który stwierdził, że na ogólną liczbę 21 radnych w sesji bierze udział 20 radnych - czyli quorum a Rada może kontynuować obrad i  podejmować prawomocne uchwały.

Radny nieobecny usprawiedliwiony:  Pan Paweł Knapik.
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

C z ę ś ć   r o b o c z a.

Udział w sesji wzięli:
- Burmistrz p. Tadeusz Pogoda
- Sekretarz Gminy p. Krystyna Radtke,
- Skarbnik Gminy p. Marzenna Rzymek
- Radca prawny p.  Roman Kruszyński
- Kierownik wydz. BA, G i GG p. Wiesław Ratkowski
- Kierownik wydz, Inwestycyjnego p. Ryszard Sadowski
- Kierownik wydz. G,R i Współpracy  Zagranicznej p. Janusz Sobolewski
- Kierownik wydz. R, OŚ i GK p. Edyta Kliczykowska,
- Kierownik USC i Spraw Obywatelskich p. Krystyna Koczorska,
- Kierownik Ref. ds. Wojskowych i OC
- Koordynator ds. Gminnego Programu RP i PA p. Justyna Roszczynialska - Wąsowska
- Komendant Straży Miejskiej p. Janusz Dzięcioł
- Kierownik Ośrodka Oświaty i Wychowania p. Waldemar Fura
- Sołtys Sołectwa Gruczno p. Barbara Furtak,
- Sołtys Sołectwa Czaple p. Leszek Krzemniecki
- Sołtys sołectwa Kosowo p. Teresa Kądziela
- Sołtys Sołectwa Polski Konopat p. Zygmunt Janaszek
- Sołtys Sołectwa Sartowice p. Czesław Woźnica
- Przedstawiciele lokalnej prasy i telewizja kablowa
 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik poinformował, że radni otrzymali porządek obrad, który stanowi część roboczą, która odbędzie się w Urzędzie Miejskim  i część uroczystą  z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego
i obędzie się w  Ośrodku Kultury, Sportu i Rekreacji.

Głos zabrał radny p. Tadeusz Zawiasiński, który powiedział, że po fakcie otrzymania materiałów na sesję  zaszły nowe okoliczności mające duży wpływ na wysokość budżetu po stronie  dochodów i wydatków a dot. to projektu uchwały o zmianie budżetu Gminy na 2003 rok.
Zwrócił się z pytaniem do burmistrza, czy zgodnie z porządkiem obrad projekt uchwały będzie rozpatrywany i czy z uwagi na nowe  okoliczności, radny miał na myśli różnicę dochodów, która może wynieść 1,5 mln.zł, i czy w porządku obrad będzie utrzymany ten projekt ?
Ostatecznie radny zgłosił wniosek o przeniesienie rozpatrywania projektu uchwały na następną sesję.

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda  potwierdził, iż te okoliczności zna i wg jego oceny zmniejszenie dochodów będzie wynosiło około 1 mln. zł. a nie 1,5 mln. zł.
Przypomniał, że z wolnych środków  z  ubr  jest rezerwa a jeżeli chcemy aby były realizowane zadania inwestycyjne trzeba teraz podjąć decyzję.
Poinformował o nadpłaconym w 2002 roku podatku dochodowym od kilku podmiotów gospodarczych a ostateczne rozliczenie spowoduje, że w tym roku  Urząd Skarbowy  będzie musiał zwrócić określoną  kwotę - 5% to jest 572 tys.zł. czyli te pieniądze nadpłacone w ubr trzeba będzie oddać w tym roku tzn. automatycznie nie będzie wpływów tegorocznych.
O udzielenie szczegółowych wyjaśnień poprosił Skarbnika Gminy.

Przewodniczący Rady  zwrócił uwagę, że wg wyjaśnień burmistrza  projekt uchwały będzie w porządku obrad a  dyskusja nad wnioskiem będzie przy tym punkcie.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński powiedział, ze podtrzymuje swój wniosek a 572 tys. zł. to jest nadpłata podatku dochodowego i około 1 mln. zł. zmiana sposobu rozliczania- jest to ponad 1,5 mln. zł. dlatego wniosek podtrzymuje.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik   powiedział, że wniosku nie słyszał, było tylko pytanie do burmistrza, czy wie o tych faktach.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński - ponownie stwierdził, że zgłosił wniosek o przeniesienie projektu uchwały na następną sesję.

Skarbnik Gminy p. Marzenna Rzymek że informację otrzymała 22 maja br  ale wcześniej  już było wiadomo tj. przy opracowywaniu projektu uchwały - na dzień dzisiejszy są to szacunki.
Jest to szacunkowa kwota jaką przewiduje Urząd Skarbowy, że będą obniżone wpływy, jednak w tym roku wypracowaliśmy nadwyżkę z tytułu oszczędności w wydatkach  i z tytułu ponadplanowych dochodów łącznie a latami  około 4 mln. zł.
W tym roku i w podatku od nieruchomości i w innych zadaniach także będzie nadwyżka , dlatego nie zmienione są założenia do tej uchwały.
Zabezpieczeniem jest kwota 1 mln. zł., która jest zaplanowana na poręczenie, kwoty tej nie wykorzystywaliśmy, nawet jeżeli będzie obniżenie dochodów z tytułu osób prawnych to podejmujemy poręczenia.

Po wyjaśnieniach Rada większością głosów  (5 za, 13 przeciw, 2 wstrzym. ) oddaliła wniosek radnego p. Tadeusza Zawiasińskiego.

II częściowy porządek obrad stanowi załącznik do protokołu.

Do pkt 2
Protokół z poprzedniej sesji Rada przyjęła jednogłośnie.

Do pkt 3
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik złożył informację o działaniach Rady od ostatniej sesji,
Informacja stanowi załącznik do protokołu.

Do pkt 4
Burmistrz p. Tadeusz Pogoda złożył sprawozdanie ze swej  działalności w okresie między sesyjnym.
Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

Radny P. Zbigniew Rydziel zapytał, czy w spotkaniu z Wiceministrem Rolnictwa brali udział rolnicy?
Burmistrz wyjaśnił, że organizatorem spotkania byli wojewoda i  starostwo a uczestniczyli przedstawiciele samorządu.
Radna p. Helena Ratka - Fejtko - prosiła o więcej informacji o odebranym wyróżnieniu w Konkursie na " Najlepszego realizatora dożywiania uczniów w 2002 roku".
Burmistrz powiedział, że konkurs był zorganizowany pod patronatem Prezesa Rady Ministrów i 3 gminy w Polsce otrzymały wyróżnienia tj:
1 miejsce  Świecie
2 miejsce  Chojnice
3 miejsce Gmina Warszawska.

Do pkt 5a
Burmistrz p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy  Świecie na 2003 rok.
Skarbnik Gminy p. Marzenna Rzymek stwierdziła, że na skutek otrzymanych  trzech decyzji na dotacje celowe, jest potrzeba  poszerzenia projektu uchwały tj:
- na referendum  - 18.798 zł,
- II część wyprawki dla I klas szkół podstawowych na rozdz. " oświata "  kwota 6. 085zł,
- zwiększenie dotacji celowej na zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne - 9.752 zł.    
Klub Radnych SLD i OPS był za przyjęciem projektu uchwały natomiast Klub Radnych Centroprawica ze względu na szereg różnych wydatków będą głosować indywidualnie.

Opinie Komisji Rady:
- Polityki Gospodarczej i Finansowej - pozytywna,
- Sportu, Turystki i Rekreacji - pozytywna  z zastrzeżeniem, iż  bezpodstawne i bezzasadne jest przeznaczenie 40 tys. zł na sport a dokładnie na zawodowy KS POLPAK, w dyskusji w imieniu Komisji, przewodniczący przedstawi wniosek formalny.

Radny p. Zbigniew Myrda - w imieniu Komisji uzasadniał opinie komisji dot. zwiększenia wydatków na sport o 40 tys. zł. z przeznaczeniem  dla drużyny seniorów KS  POLPAK, którzy występują w  tzw. II lidze.
Zdaniem radnego jest to III liga.  Wg jego rozeznania 16 osobowa  drużyna koszykówki to zawodnicy spoza Świecia  ( Bydgoszcz, Kwidzyn, Chełmno, Toruń ) a tylko 2 ze Świecia.
Budżet Klubu na 2003 rok wynosi 433 tys. zł. a proponowane ze strony burmistrza 40 tys. zł klubu nie uzdrowi.  Klub prowadzi również działalność z młodzieżą jest to drużyna juniorów i kadetów, gdzie występują w ligach młodzieżowych ale są sponsorowane przez firmę  " Frantschach "
Radny podkreślił, aby zaistnieć w I lidze  ( a tak twierdzą działacze klubu )  trzeba przede wszystkim mieć:
- swoją bazę czyli halę sportową,
- duże pieniądze
- dobrą drużynę
a tych warunków nie spełnia POLPAK. Zdaniem radnego należałoby wrócić do podstaw czyli szkolenia młodzieży, należałoby przypatrzeć się klubom miejscowym np. Wdzie.
Radnego podkreślił, ze strony POLPAK-u winny nastąpić jakieś uzgodnienia z władzami miasta a nie stosować szantaż  " jeżeli nie dostaniemy 40 tys. zł to spadniemy z ligii ".
Mając powyższe na uwadze, w imieniu Komisji Sportu, Turystyki i Rekreacji złożył wniosek, aby kwotę 40 tys. zł. przeznaczoną na dofinansowanie zespołu seniorów KS " POLPAK "  rozdysponować w następujący sposób:
- 20 tys. zł. przeznaczyć na awaryjny remont kabla energetycznego  zasilającego obiekt KS  " WDA "
- 20 tys. zł. przeznaczyć na zorganizowanie dla 400 dzieci Gminy Świecie, podopiecznych Ośrodka Pomocy Społecznej  ( wywodzących się z rodzin wielodzietnych, niepełnych, najuboższych i patologicznych )  wycieczki o charakterze turystyczno - poznawczej z okazji Dnia Dziecka do Aqua - Parku w Chojnicach.

Radny p. Józef Pawłowski - zwrócił uwagę, że zawodnicy KS POLPAK na swoich  strojach sportowych posiadają napis  " KS POLPAK  Świecie "  i to jest oczywiste.
Na pewno dobrym rozwiązaniem będzie hala widowiskowo - sportowa ale  jest za przeznaczeniem środków na klub, ponieważ jest to promowanie Świecia.
Radny miał wątpliwości czy  planowane wymiary hali 40m x 60 m będą wystarczające na warunki Świecia.

Radny p. Zbigniew Rydziel    zapytał, z kwoty 300 tys, która ma być przesunięta na inne wydatki - ile  otrzymamy z SAPARD-u, i czy nie będzie tego zadania inwestycyjnego " budowa kanalizacji sanitarnej w Grucznie, Czaplach, Dworzysku i Ernestowie "  czy  to się opłaci być może, że w przyszłym roku będą podwyżki , czy coś na tym Gmina zyska ?
Podwyżka płac dla nauczycieli, czy to jest subwencja czy z naszego budżetu, czy kwota 100 tys. zł dla zakładu opiekuńczego to obowiązek Gminy czy starostwo też przeznacza środki?

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda wyjaśnił:
- do wystąpienia przewodniczącego Komisji S T i R - nie było szantażu ze  strony POLPAK-u , klub może mieć kłopoty, jeżeli gmina wspomoże,  była szczera dżentelmeńska rozmowa , że potrzebne jest dofinansowanie a klub poczyni wszystko aby utrzymać się na poziomie II ligii.  Zdaniem burmistrza, każde stowarzyszenie jest jakimś klubem prywatnych osób i tak jest w przypadku POLPAK-u .
Burmistrz nawiązał do spotkania z przedstawicielami firmy Frantschach n / t 
ich udziału, które ma realizować gmina i padło stwierdzenie, że nigdy firma, którą kieruje obecny Zarząd, nie będzie finansowała sportu zawodowego bez względu na dyscyplinę tylko będzie zajmowała się młodzieżą.
Zdaniem burmistrza - na zachodzie też tak się określa ligii: jest  ekstra - klasa  i tzw.   " premiere liga "
- hala -  na 1.500 miejsc a wymiary są wystarczające,
- 300 tys. zł - póki co w budownictwie ceny materiałów budowlanych spadają a z  "Sapardu" można uzyskać do 50% kosztów przedsięwzięcia,
- 100 tys. zł - starostwo ze swojego budżetu przeznacza 50 tys. zł. na naprawę dachu,
- podwyżka płac - nie przewidzieliśmy w wydatkach na 2003 rok  ale subwencja na ten cel była nie otrzymujemy subwencji na przedszkola.

Kierownik Ośrodka O i W p. Waldemar Fura uzupełnił wypowiedź burmistrza oświadczając, iż w tym roku nie ma podwyżki wynagrodzeń, są to skutki podwyżki z października 2002r  a  wynikające z KN.
Przy planowaniu budżetu nie skalkulowano właśnie tych skutków.


Radny p. Zbigniew Myrda  - zgłosił sugestię Komisji Sportu T i R , aby przed przystąpieniem do opracowania dokumentacji technicznej budowy hali należałoby  zaproponować kilka  konkurencyjnych makiet, które pozwoliłyby podjąć decyzję o trafności tej lokalizacji.

Radna p. Gabriela Chmiel - do wypowiedzi radnego p. Zbigniewa  Myrdy, jeżeli już to należałoby przeprowadzić remont boiska na stadionie WDA a resztę przeznaczyć dla dzieci potrzebujących pomocy.
W uzasadnieniu do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie, pkt 5  jest zapis: - Zakład Opiekuńczo - Pielęgnacyjny w Starym Szpitalu  - 100 tys.zł - i prosiła o wyjaśnienie, gdyż ma powstać spółka cywilna  o charakterze Zakładu Opiekuńczo - Pielęgnacyjnego a w dalszej części mówi się o Zakładzie Opiekuńczo - Leczniczym, który powstał w SP ZOZ czyli w dużym szpitalu, więc dla kogo te 100 tys. zł?

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda - wyjaśnił, że jest to Zakład Opiekuńczo - Pielęgnacyjny.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński - poruszył sprawy związane z projektem uchwały:
- Podwyżki płac wynikające z KN -  zaapelował aby wydatki  planowane na oświatę traktować jako priorytet, ponieważ dla przyszłości dzieci i tego miasta nie ma ważniejszych rzeczy jak oświata,
- Zakład Opiekuńczo - Pielęgnacyjny przy starym szpitalu. - radny przypomniał o wyrażonej opinii negatywnej Rady Miejskiej dot likwidacji oddziału dla przewlekle chorych a mimo tego Rada Powiatu zajęła odpowiednie stanowisko i oddziału już nie ma. Z jednej strony prosi się Radę o pomoc a z drugiej strony nasze opinie traktuje się nie poważnie. Jest za wsparciem szpitala , ale większą troskę należy wykazać przy finansach publicznych i dlatego winno być zawarte porozumienie Gminy  z Powiatem a 100 tys.zł przeznaczyć na remont budynku m. in. remont dachu, wymiana stolarki, 
- Budowa kanalizacji przy ul. Wodnej i ul.. Witosa - w jakiej formie będzie przekazanie środków dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji?
- Budowa hali sportowej -  należałoby się zastanowić, czy jest to właściwa lokalizacja, jak powinno się zaplanować obiekty towarzyszące oraz sposób dalszego wykorzystania hali.  Zdaniem radnego taki obiekt winien być wizytówką miasta trzeba także  zaplanować odpowiednie miejsce na inne obiekty towarzyszące   (kręgielnia hotel ).  Mówiąc o możliwości właściwego wykorzystania, gdzie również rozważano lokalizację hali na osiedlu Marianki : proponował miejsce - teren leżący po drugiej stronie ul. Sienkiewicza, na przeciw  ogrodów działkowych  i cmentarza. Należałoby również zaplanować dostateczną  ilość parkingów w bezpośredniej bliskości obiektu.    Radny był przekonany, że jeżeli wydajemy takie ważne decyzje i przeznaczamy taką ilość środków powinno zmienić się lokalizację. Dlatego też radny zgłosił wniosek aby  przez  projektem technicznym winna być opracowana koncepcja programowo - przestrzenna ( jako oddzielne opracowanie wyprzedzające projekt )  a sprawę lokalizacji i przeznaczenia hali  poddać konsultacji społecznej poprzez media.

Na koniec zwrócił się do burmistrza o przygotowanie na następną sesję  wykazu : jakie środki   zostały przekazane dla szpitala powiatowego ( SP ZOZ ) od 1989r do dziś, co za to zakupiono i w jaki sposób zostały wykorzystane.

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda  udzielił  wyjaśnień:
- wydatki na oświatę -  przy wszystkich budżetach oświata zawsze była priorytetem  bez względu na " kolor polityczny " i tak też będzie przy opracowaniu następnego budżetu,
- Zakład Opiekuńczo - Pielęgnacyjny - nie było żadnych uzgodnień z Powiatem w tym przypadku też będzie zabezpieczenie naszych pieniędzy, na dziś nie ma ostatecznej koncepcji co jest rzeczą najważniejszą,
- 100 tys. zł - to wkład wynika z klasyfikacji budżetowej, będzie to zamienione na udziały w spółce z o.o.
- hala widowiskowo - sportowa -  lokalizacja jest to moja propozycja, ale bliskość szkoły jest rzeczą o kapitalnym znaczeniu. Jeżeli szkołom wskazywalibyśmy lokalizacje w tych 3 miejscach   SP Nr 1, i te. które wskazał radny p. Zawiasiński tj.  OM, skrzyżowanie - jest przekonany że, szkoły opowiedzą się na pewno za rozwiązaniem przy SP Nr 1,
- hotel  - jeżeli będzie lokalizacja przy SP Nr 1- mając na uwadze w pobliżu kompleks ze stadionem -  wówczas zrezygnowalibyśmy z budowy hotelu przy hali ale byłaby tylko zabudowa przy stadionie,
- konsultacja społeczna - niech mieszkańcy  w demokratyczny sposób  opowiedzą się, czy  osiedle Marianki jest to najlepsze  rozwiązanie,  chyba nie. Należy wziąć pod uwagę elementy ekonomiczne, kluby sportowe oraz organizacja imprez w wolne dni nie zapewnią takiego dopływu pieniędzy na bieżące funkcjonowanie natomiast szkoły w dni powszednie zabezpieczą funkcjonowanie sali .

Radny p. Tadeusz Zawiasiński -  zgadza się, że hala będzie wykorzystana przez szkoły, ale równocześnie obie szkoły  ( SP nr 1 i ZSzZ )  na terenie hali nie będą mogły przebywać, będzie to trudno.
Radny wyraził zadowolenie, że będzie opracowana koncepcja i poddana konsultacji

Radny p. Piotr Ciemny powiedział o sposobie zorganizowania wyjazdu dzieci do Aqua - Parku, po prostu wystarczy poszukać sponsorów.

W wyniku głosowania Rada:
- jednogłośnie przyjęła 3 wnioski zgłoszone przez skarbnika Gminy.
- większością głosów  ( 10 za, 6 przeciw, 4 wstrzym. )  wniosek Komisji STiR  dot.  przeznaczenia  kwoty 40 tys. zł dla: 20 tys.  OPS i 20 tys. dla "WDY"
- większością głosów  ( 13 za, 7 wstrzym. )  wniosek złożony przez radnego p. Zawiasińskiego o przygotowanie na następną sesję informacji  o poniesionych wydatkach na szpital powiatowy za okres od 1989r do chwili obecnej,
- większością głosów  ( 8 za, 2 przeciw, 10 wstrzym. )  wniosek złożony przez radnego p. Zawiasińskiego aby opracować koncepcje programowo - przestrzenną  a sprawę lokalizacji i przeznaczenia hali sportowej  podać konsultacji społecznej poprzez media.

Rada większością głosów  ( 18 za, 2 wstrzym. ) podjęła uchwałę Nr 109/03 w przedmiotowej sprawie.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik  poinformował, że w tym momencie przerywa obrady sesji  a ciąg dalszy nastąpi  po części uroczystej.


Część uroczysta -  Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji - godz. 1200

Do pkt 8
Po wysłuchaniu hymnu Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik powitał zaproszonych gości i  poinformował, iż uroczysta część sesji odbywa się z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego i powiedział,że:

" Idea odbudowy w Polsce autentycznego samorządu utworzenia władz terytorialnych zdolnych do samodzielnego określenia celów rozwoju lokalnego  lub regionalnego, a także prowadzenia  własnej polityki w tym zakresie, mogła zmaterializować się dopiero po 1989 roku w odrodzonej Polsce, kiedy rozpoczął się proces reformowania ustroju państwa, decentralizacja władzy i stopniowego przekazywania jej w ręce obywateli - wspólnotom terytorialnym.
Był to przełomowy moment tworzący struktury  suwerennej III Rzeczypospolitej. 27 maja 1990 roku odbyły się pierwsze, w pełni demokratyczne wybory samorządowe do rad gmin i miast, które były równocześnie pierwszymi w pełni wolnymi wyborami w Polsce po II wojnie światowej.
Osiem lat później zakres ważnych społecznie przemian ustrojowych państwa został poważnie rozszerzony.
Wprowadzono dodatkowo na poziomie lokalnym powiat, a na poziomie regionalnym samorządowo - rządowe województwo.

Dzień 27 maja Sejm RP ustanowił Dniem Samorządu Terytorialnego.

Święto to zmusza do refleksji i pytań : jaki był samorząd gminny, jaki jest, co się zmieniło?
Odpowiedź jest prosta: jest ten sam, ale zupełnie inny.  Przez 12 lat zmieniła się ustawa o samorządzie, radykalnie powiększyły się zadania wykonywane przez gminy."


Serdecznie powitał :
- Radnych Rady Miejskiej,
- Burmistrza p. Tadeusza Pogodę
-    Dyrektora  Wydziału Prawnego i Nadzoru Kujawsko - Pomorskiego
Urzędu Wojewódzkiego p. Małgorzatę Mastalerz, reprezentującą Wojewodę Kujawsko - Pomorskiego,
- Przewodniczącego Rady  Powiatu p. Romana Zagórskiego
- Wicestarostę Powiatu Świeckiego p. Barbarę Studzińską
- Ks. Kanonika Wiesława Kubiaka - Dziekana Dekanatu Świeckiego
- Komendanta Wojskowej Komendy Uzupełnień p. Ryszarda Mruklika,
- Zastępcę Komendanta Powiatowej Policji p. Andrzeja Hływkę
- Kierowników Wydziałów Urzędu Miejskiego
- Kierowników jednostek organizacyjnych Gminy
- Dyrektorów Szkół Ponadgimnazjalnych, Szkół Podstawowych, Przedszkoli i Żłobka Gminy Świecie.

Szczególnie serdecznie powitał delegację zaprzyjażnionej Gminy Pieszyce:
- Burmistrza  Pieszyc p. Mirosława Obalę,
- Przewodniczącego Rady Miejskiej  p. Tadeusza Urbana,
- Pracownika Naukowego Uniwersytetu Śląskiego p.  Andrzeja Pecia,
- Radnego Rady Miejskiej p. Krzysztofa  Tuleję.

Głos zabrał Burmistrz p. Tadeusz Pogoda, który nawiązał do przełomowego momentu tworzącej się struktury suwerennej III Rzeczypospolitej.
Przypomniał o podjętych działaniach m.in. jako nieliczni  przejęliśmy, jako pierwszego zadanie - przejęcie szkół podstawowych.
Nawiązał do zrealizowanych ważniejszych inwestycji w Gminie takie jak:
- budowa ulic i chodników w mieście,
- budowa wysypiska komunalnego,
- budownictwo jednorodzinne i komunalne,
- kanalizacja ściekowa i sanitarna,
- szkoły i hale gimnastyczne,
i wiele, wiele innych natomiast  aktualnie realizowane są takie zadania jak:
- kontynuacja budownictwa jednorodzinnego i komunalnego,
- dalsze uzbrojenie terenów do kanalizacji sanitarnej,
- strefa rozwoju gospodarczego,
- inkubator przedsiębiorczości.

Do pkt 9
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik odczytał listy gratulacyjne od Marszałka Województwa Kujawsko - Pomorskiego p. Waldemara Achramowicza, Wojewody Kujawsko - Pomorskiego p. Romualda Kosieniaka, Komendanta Powiatowej Policji p. Andrzeja Feita.
Listy gratulacyjne stanowią załączniki do protokołu.
Gratulacje z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego złożyli:
- Wicestarosta p. Barbara Studzińska,
- Komendant WKU p. Ryszard Mruklik
- Zastępca Komendanta Powiatowej Policji p. Andrzej Hływka.

Do pkt  10
Głos zabrał Burmistrz Pieszyc p. Mirosław Obala, który zaprezentował poprzez slajdy Gminę Pieszyce od 1990 roku, o dokonanych zmianach i zamierzeniach na najbliższe lata.

Do pkt 11
Dla podkreślenia święta Dnia Samorządu Terytorialnego  zaprezentował się  zespół wokalny    " Ukryty zegarek "  działający przy Ośrodku Kultury, Sportu i Rekreacji.

c.d. Części roboczej  

Do pkt 5b
Burmistrz p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmian do Statutu Związku Miast i Gmin Zlewni Wdy.

Kluby Radnych uwag nie wniosły a opinię pozytywną wyraziła Komisja Prawa, PP i SO.

Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 110/03 w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 5c
Burmistrz p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmian w uchwale Nr 213/96 Rady Miejskiej w Świeciu w sprawie przyjęcia statutu Związku Gmin - Międzygminnego Ośrodka Opiekuńczego w Pruszczu. 
Kluby Radnych uwag nie wniosły a opinię pozytywną wyraziła Komisja:
- Prawa, Porządku Publicznego i Spraw Obywatelskich,
- do Spraw Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej.

Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 111/03 w przedmiotowej sprawie.


Do pkt 5d
Kierownik Wydziału Gospodarki, Rozwoju i Współpracy Zagranicznej p. Janusz Sobolewski przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia dla terenu Gminy Świecie liczby punktów sprzedaży  napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu  ( z wyjątkiem piwa )  przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży oraz zasad usytuowania miejsc i określenia warunków sprzedaży tych napojów.

Stanowiska Klubów Radnych:
- S L D  - za przyjęciem uchwały,
- Centroprawica Ziemi Świeckiej - będą głosować indywidualnie,
- O P S  - za przyjęciem uchwały.

Głos zabrał radny p. Tadeusz Zawiasiński powiedział, że wbrew zapisowi w uzasadnieniu o ilości punktów, w przedłożonych projekcie chodzi o coś innego.
Z dotychczasowego limitu 60 punktów do konsumpcji na miejscu -  zostało wykorzystane 39 -  i zmierza się do tego aby  zwiększyć dostępność do alkoholu.
Wobec tego radny zapytał, jak to się ma ten projekt uchwały do zapisu art. 2 pkt 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości?

Radca prawny p. Roman Kruszyński - stwierdził, że nie bardzo zrozumiał sens pytania, wg jego opinii w przedłożonym projekcie uchwały nie widzi łamania prawa czyli ustawy o wychowaniu w trzeźwości, w kompetencji Rady należy ustalenie ilości punktów sprzedaży alkoholu w miejscu i poza miejscem.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński zapytał, czy uzyska odpowiedź na pytanie?

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda - jako projektodawca tej uchwały oświadczył, że to nie zwiększa dostępności natomiast jest to suwerenna wola Rady.

Radny p. Józef Pawłowski - potwierdził,że to rzeczywiście jest kompetencja Rady a projekt uchwały jest właściwy.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński - stwierdził, że chyba jest nie właściwie rozumiany.
Przyjmując ten projekt uchwały będzie to pozwolenie na dalsze udzielanie koncesji na sprzedaż alkoholu i zwiększy się dostępność.
Art. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości stanowi: " Zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej a w szczególności:  art. 4 )  ograniczenie dostępności alkoholu"
i zapytał jak realizujemy zapis art. 2 ustawy? Nie chodzi o formalny wymóg, że  30 i 60 to 90 - ale o faktyczną dostępność.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik jeżeli Rada zdecyduje inaczej to nie będzie większej dostępności, w głosowanie problem rozstrzygnie.

Burrmistrz p. Tadeusz Pogoda - był zdania, że właśnie wcześniej zacytowany artykuł ustawy jest dla każdego,  który głosuje, nie ma żadnych innych ograniczeń, te słowa skierował do radnego p. Tadeusza Zawiasińskiego.

Rady p. Tadeusz Zawiasiński odpowiedział, że  różnimy się  w pojęciu konieczności ograniczenia dostępności.
 
Rada  większością głosów ( 13 za, 4 przeciw, 1 wstrzym.) podjęła uchwałę Nr 112/03 w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 6
Przewodniczący Komisji Sportu, Turystyki i Rekreacji p. Zbigniew Myrda zaproponował przyjęcie przez Radę wniosków o treści:

1. Komisja wnioskuje o wstrzymanie dotacji z budżetu Gminy Świecie na działalność statutową MLKS "STRAŻAK "  do chwili kontaktu  Zarządu Klubu z Komisją Sportu, Turystyki i Rekreacji Rady Miejskiej.
(Wobec nawiązania wcześniej kontaktu z Prezesem Klubu proponował oddalenie wniosku )
2. Doprowadzić przez Urząd Miejski  ( wydział inwestycyjny ) jako inwestora do ostatecznego, gwarancyjnego naprawienia zegara boiskowego na stadionie " WDA" ( naprawa 19 tys. zł. ) przez firmę SSEAP sp. z o.o. w Poznaniu.
3. Z uwagi na liczne nieporozumienia w zakresie korzystania z obiektów sportowych KS  " WDA " należy opracować i przyjąć do stosowania jednoznaczne zasady w tym zakresie ze szczególnym uwzględnieniem szkół gminnych i powiatowych.

W nawiązaniu do trzeciego wniosku -  radny  p. Zbigniew Myrda proponował z-cę kierownika OKS i R  p. Zbigniewa Iwańskiego  jako osobę koordynatora a jednocześnie osobę  zajmującą się problemem sportu w gminie.

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda  ustosunkował się do wniosku drugiego i powiedział, że inwestorem dot. remontu zegara boiskowego był  Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji a nie wydział inwestycyjny UM.
Burmistrz dodał, iż wg wyjaśnień p. Iwańskiego, była interwencja w tej sprawie ale bez skutku, wobec czego wniosek należy skierować do OKSi R.

Radny p. Jan Grudziński -  stwierdził, ze na podstawie tego wniosku można stwierdzić, że lepiej nie angażować firm z Poznania na co podał kilka przykładów nierzetelności firm poznańskich.
Radny zwrócił się z pytaniem, gdzie był przez okres 2 lat  z - ca kierownika OK S i R p. Zbigniew Iwański, który osobiście jest odpowiedzialny za sport i a dokładnie za naprawę zegara?
W nawiązaniu do trzeciego wniosku radny był zdziwiony dlaczego p. Iwański nie może nawiązać kontaktu z dyrektorami  szkół - radny wyraził opinię , iż należałoby się  zastanowić nad personalną  stroną  niektórych kierowników.

Radny p. Zbigniew Myrda -  wyjaśnił, iż p. Iwański nie brał udziału w kontroli Komisji a informację o kłopotach dot. naprawy zegara przekazał kierownik stadionu.

Radny p. Jezry Kapuściński  potwierdził, iż w poprzedniej kadencji Rady też były uwagi do pracy  zastępcy  kierownika OKS i R  p. Zbigniewa Iwańskiego.

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda - stwierdził, że jest zaskoczony, iż dyrektorzy szkół mają problemy przy korzystaniu z obiektów sportowych  "Wdy" i nigdy nie słyszał.
Zobowiązał się do przeprowadzenia rozmowy z p. Iwańskim, jeżeli rzeczywiście są nieporozumienia będzie zmiana umowy w zakresie użyczenia.

W wyniku głosowania Rada większością głosów ( 16 za, 2 wstrzym. ) określiła, iż wnioski  należy skierować do  Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji, czyli wykonawcy.


Do pkt 7
Radny p. Michał Lar zapytał, czy może być oświetlony teren po b. jednostce wojskowej, wg. obserwacji radnego budynki są okradane przez młodych ludzi?

Radny p. Jan Grudziński - czy można już ustalić termin kolejnej sesji w m - cu czerwcu br. ?
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik powiedział - w miesiącu czerwcu sesję zwołam na dzień 26 czerwca 2003r.

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda - udzielił wyjaśnień na pytanie radnego p. Lara tzn. Zakład Energetyczny nie jest właścicielem liczników, obecnie burmistrz jest w stałym kontakcie z ZE - sprawa będzie załatwiona najszybciej.

Radna p. Helena Ratka - Fejtko - złożyła wniosek, aby dołożyć starań i uwiecznić koronę na głowie orła przy figurze Matki Boskiej - pomniku upamiętniającym ofiary okupacji i wojny, łączący elementy religijne i patriotyczne.

Do pkt 12
Wobec wyczerpania porządku obrad, przewodniczący  p. Jerzy Wójcik zamknął obrady VIII Sesji Rady Miejskiej w Świeciu.

Protokolant :
Henryka Głowacka- wydz. organizacyjny UM
                                                                                                                  Przewodniczący
                                                                                                              R a d y   M i e j s k i e j
                                                                                                                     Jerzy Wójcik 
   

metryczka


Wytworzył: Sesji Rady Miejskiej w Świeciu (27 maja 2003)
Opublikował: Henryka Głowacka (4 grudnia 2003, 14:45:01)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2720