Protokół Nr XI/03

Protokół Nr XI/03

z XI Sesji Rady Miejskiej w Świeciu odbytej w dniu 28 sierpnia 2003r od godz. 1500 - 1840

                        
               Otwarcia obrad XI Sesji Rady Miejskiej w Świeciu dokonał Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik, który stwierdził, że na ogólną liczbę 21 radnych obecnych jest 20 radnych - czyli quorum, a Rada może kontynuować obrady i podejmować prawomocne uchwały.

Radna nieobecna usprawiedliwiona:   Pani Gabriela Chmiel

Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

Udział w sesji wzięli:
- p.o. Burmistrza p. Krystyna Radtke,
- Skarbnik Gminy p. Marzenna Rzymek
- Radca prawny p. Roman Kruszyński
- Kierownik Wydz. Inwestycyjnego p. Ryszard Sadowski
- Kierownik Wydz. Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej
p. Edyta Kliczykowska,
- Kierownik Wydz. Budownictwa, Architektury, Geodezji i Gospodarki Gruntami p. Wiesław Ratkowski
- Kierownik Wydz. Rozwoju Gospodarczego i Współpracy z Zagranicą p. Janusz Sobolewski
- Kierownik Ref. Spraw Wojskowych i Obrony Cywilnej p. Leszek Żurek
- Komendant Straży Miejskiej p. Janusz Dzięcioł
- Kierownik Ośrodka Oświaty i Wychowania p. Waldemar Fura
- Kierownik Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej p. Paweł Bednarski
- Kierownik Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji p. Romuald Dworakowski
- Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej p. Lidia Lemańska.

Przed przystąpieniem do porządku obrad p.o. Burmistrza p. Krystyna Radtke poinformowała, iż w dniu 14 sierpnia br otrzymała pismo  Prezesa Rady Ministrów, w którym to została wyznaczona do pełnienia funkcji Burmistrza  Świecia do czasu wyboru nowego burmistrza.
Jednocześnie stwierdziła, że jest to dla niej wielka odpowiedzialność, dlatego też zwróciła się do radnych z prośba o pomoc w działaniu dla dobra publicznego oraz o nie stwarzanie okazji do podejmowania decyzji, które mogą być sprzeczne z przyjętymi wcześniej działania Gminy.  

Pani Krystyna Radtke złożyła podziękowanie Przewodniczącemu Rady p. Jerzemu Wójcikowie oraz Wiceprzewodniczącemu p. Zbigniewowi Podgórskiemu za zainteresowanie się Gminą, w okresie  od 28 lipca do 14 sierpnia br ( brak organu wykonawczego)
Jednocześnie wyraziła przekonanie, że obrady jedynej sesji, w okresie  pełnienia funkcji  burmistrza  odbywać  się będą w przyjaznej atmosferze a podjęte uchwały będą korzystna dla mieszkańców Gminy. 
Po tym wystąpieniu Rada minutą ciszy uczciła pamięć tragicznie zmarłej, w dniu 1 sierpnia br  mgr Doroty Zacharskiej - inspektora Wydziału Organizacyjnego.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik stwierdził, że radni otrzymali porządek obrad wraz z projektami uchwał i informacjami będącymi   tematem obrad obecnej sesji,  po czym przedstawił wniosek p.o. Burmistrza o poszerzenie porządku o projekt uchwały w sprawie zaliczenia drogi do wsi Chrystkowo do kategorii dróg gminnych.

Radny p. Piotr Ciemny zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad informacji z wizyty radnych Komisji Oświaty i Kultury oraz Komisji Sportu, Turystyki i Rekreacji  - jako pkt 7.

Radny p. Józef Pawłowski zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad punktu w sprawie przyjęcia wniosków Komisji.

W wyniku głosowania Rada jednogłośnie przyjęła wnioski dot. poszerzenia porządku obrad i tak:
- "informacja komisji"  stanowić będzie pkt 7 porządku obrad,
- projekt uchwały w sprawie zaliczenia drogi..   stanowić będzie pkt 8d, ponieważ nastapi przesunięcie o jeden punkt,
- przyjęcie wniosków Komisji - pkt 10.

Porządek obrad XI Sesji Rady Miejskiej stanowi załącznik do protokołu.

Do pkt 2
Rada jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji.

Do pkt 3
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik  przedstawił informacje o działaniach Rady podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.

Do pkt 4
p.o.  Burmistrza p. Krystyna Radtke przedstawiła sprawozdanie burmistrza z działalności w okresie międzysesyjnym.
Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

Do pkt 5
Skarbnik Gminy p. Marzenna Rzymek przedstawiła informacje o wykonani budżetu Gminy  za I półrocze 2003 roku. ( Informacja stanowi załącznik do protokołu ).
Pani Skarbnik zaznaczyła, iż informacja została opracowana zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych oraz w  zakresie i formie przyjętej w uchwale Nr 118/03 Rady Miejskiej określającej zakres i formy informacji.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński - zwrócił uwagę na pomyłki i nieścisłości w przedłożonej informacji m.in.:
- wykonanie planu dochodów -dział 600 transport i łączność - wykonanie 4,3%
- źle oszacowano skutki ustawy z dnia 30 listopada 2002r o podatkach i opłatach,  Urząd Miejski dziennik urzędowy  otrzymał 6 grudnia a skutki w budżecie oszacowano dopiero na dzień 15 maja 2003r.
- nie doszacowane wpływy do budżetu.

Skarbnik Gminy p. Marzenna Rzymek udzieliła wyjaśnień:
- transport -  faktycznie winno być 43 a nie 4,3%
- skutki ustawy - zmiany nastąpiły po wykonaniu wymiaru  w marcu  a w maju wyliczyliśmy skutki

Zdaniem p.o. Burmistrza p. Krystyny Radtke - informacja została wykonana rzetelnie.   
 
Do pkt 6
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Zdzisław Plewa stwierdził, że protokół z przeprowadzonej kontroli w Ośrodku Pomocy Społecznej otrzymali wszyscy radni, po czym zapoznał Radę z wnioskami końcowymi zespołu kontrolnego.

p.o.Burmistrza p. Krystyna Radtke udzieliła wyjaśnień do zgłoszonych wniosków.

Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 129/03 w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 7
Przewodniczący Rady stwierdził, że na przedłożonej informacji dot. wizyty radnych  Komisji Oświaty i Kultury i Komisji Sportu, Turystyki i Rekreacji na zamku nie ma żadnych podpisów - informacja anonimowa i dlatego radnych nie doręczona na obecną sesję.
Poza tym w planach pracy obu komisji nie była ujęta taka kontrola, natomiast o kontroli doszukał się informacji w lokalnej gazecie.
O kontroli należało poinformować kierownika OKSiR.

Radny p. Zbigniew Myrda -  wyjaśnił, że informacja przyjęta została na wspólnym posiedzeniu komisji Oświaty i Kultury i Komisji Sportu, Turystyki i Reakreacji i jest załączona do protokołu komisji z adnotacją, że sprawa ta będzie przedłożona na najbliższej sesji.

Radny p. Paweł Knapik  przedstawił informację z wizyty dwóch komisji na zamku pokrzyżackim.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.

Radny p. Józef Pawłowski - zwrócił uwagę, że rada zleciła Komisji rewizyjnej kontrolę Izby Regionalnej a zamek ściśle się wiąże z Izbą, w przekonaniu radnego w tym przypadku winno być działanie skoordynowane, nie należy wyprzedać pewnych faktów.
Należy wstrzymać się do przedłożenie protokołu komisji z przeprowadzonej kontroli.

Radny p. Paweł Knapik - zwrócił uwagę, że w tej chwili są pilne prace, które należy już wykonać - chodzi o zabezpieczenie zamku przed następną katastrofą budowlaną.

Radny p. Jan Grudziński - to nie była kontrola, poza tym w tej wizycie nie brali udziału wszyscy członkowie obu komisji - grupa radnych sttwiedziła tylko pewne uwagi.

Radny p. Zdzisław Plewa - zwrócił uwagę, że informacją należy zainteresować gospodarza obiektu czyli kierownika OKSiR. Popierał wniosek radnego p.Józefa  Pawłowskiego, że należy poczekać do czasu przedłożenia protokołu Komisji Rewizyjnej.

Radny p. Piotr Ciemny - wyraził zdziwienie z tak zagorzałej dyskusji na temat tej wizyty, on sam nie widzi problemu.

Przewodniczący Rady p. Jerzy , że na podstawie tej informacji burmistrz winien przygotować na następną sesję rady  szczegółowy raport o podjętych działaniach w sprawie zamku pokrzyżackiego.
Zwrócił się do radnych, czy taki wniosek może poddać pod głosowanie

Radny p. Piotr Ciemny -   wspólnym posiedzeniu komisji  kierownika OKSiR zainteresuje dr hab.  Rogalskiego, który stwierdzi o kolejności podjęcia najpilniejszych spraw na zamku.    

Kierownik Wydz. BA,GiGG p. Wiesław Ratkowski - stwierdził, że w tym przypadku jest to usługa a wartość jej będzie istotna - jeżeli będzie więcej niż  3 tys. EURO  to można zawrzeć umowę bez zamówienia.

Radny p. Paweł Knapik - sytuacja jest na tyle poważna, że trzeba się tym  szybko zająć, szczególnie dwie sprawy: orynnowanie i dach i to w tym roku a nie przyszłym.

Kierownik Wydz. BA,G i GG p. Wiesław Ratkowski - powiedział, że w tego rocznym budżecie jest zadanie dot. zamku na sumę 20 tys.zł.
Jest wydane zlecenie na opracowanie projektu technicznego na te prace i to będzie kosztowało 5 tys. zł. - pozostałe 15 tys. zł. to finansowanie jeszcze zadań innych.
A z dyskusji wynika, ze trzeba więcej środków.
Poza tym zamek dla Konserwatora Zabytków to  " kosztowna ruina "  trzeba mieć znaczące środki, aby było dobrze to przynajmniej 500 tys. zł.

Radny p.Jerzy Kapuściński -  przed dwoma laty źle zamontowano rynny  i to jest skutek, ż woda leje się po murze.

Kierownik Ratkowski - wykonanie rynien miało na celu uniknięcia tych dewastacji

Przewodniczący Rady ponownie przystąpił do głosowania nad wcześniej złożonym wnioskiem do burmistrza - Rada wniosek przyjęła jednogłośnie.

Do pkt 8a
p.o. Burmistrza p. Krystyna Radtke przedstawiła projekt uchwały w sprawie przystąpienia G m i n y     Ś w i e c i e  do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością  " Florencja".

Stanowiska Klubów Radnych:
- SLD  -  nie wniósł uwag, będą głosować za przyjęciem,
- Centroprawica - opinia Klubu pozytywna, ale przewodniczący Klubu zgłosił  kilka uwag: m.in. w projekcie uchwały winien  być zapis dot. wysokości udziałów, aby był konkretny ( również uwaga na przyszłość ). Jest dobra tradycją, aby przed podjęciem uchwały przedłożyć biznes plan, który winni otrzymać również radni. Tak samo projekt Statutu spółki - jako dokument podstawowy spółki - albo dostarczony radnych   lub winien być dostępny w biurze Rady. 
Pytanie - czy przewidziane  jest uprzywilejowanie  pacjentów naszej Gminy, jeżeli tak to jakiego rodzaju i jaki procent wśród zatrudnionych będą mieli  mieszkańcy naszej Gminy.
- OPS - za przyjęciem uchwały.

Opinie pozytywne wyraziły Komisje:
- ds. Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej,
- Oświaty i Kultury,
- Sportu, Turystyki i Rekreacji,
- Prawa, Porządku Publicznego i SO.

Radna p. Helena - Fejtko - wyraziła poparcie do projektu uchwały, mając na uwadze nie tak dawno zlikwidowany oddział dla przewlekle chorych w starym szpitalu.
Radna zgłosiła uwagę terminologiczną w § 1 projektu uchwały.

Radny p. Paweł Knapik - zapytał czy z taką propozycją wystąpiono tylko do Gminy Świecie i dlaczego i czy było wystąpiono do innych samorządów, jeżeli tak do jakich i z jakim skutkiem?

Skarbnik Gminy -  w uzasadnieniu projektu uchwały jest dokładne wyliczenie tego udziału, może nie ma procentu ale z tej informacji dokładnie wynika.

p.o. Burmistrza p. Krystyna Radtke - od 14 września w biurze rady będzie do wglądu statut i biznes plan.

Przedstawicielka spółki p. Rozalia Jasiewicz :
- uprzywilejowanie - tak w I rzędzie mieszkańcy Gminy,
-  wystąpienie do innych samorządów - spółka ma to w planie i na pewno nastąpi wystąpienie do innych samorządów.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński -  proponował o wprowadzenie do projektu uchwały zapisu 42,9% kapitału.

Radny p. Zbigniew Podgórski - prosił o wyjaśnienie p. Zawiasińskiego, do wniosków wynikających  z stanowiska Klubu.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński -  opinia klubu jest pozytywna, natomiast dobrze jest, że te dokumenty będą do wglądu.

Radny p. Józef Pawłowski - proponował aby wprowadzić zapis do projektu uchwały " 42% jednak nie przekraczającej 50% udziału"

Radny p. Tadeusz Zawiasiński - podtrzymał swój wniosek na co wyjaśniła skarbnik p. Rzymek, że nie można tak precyzyjnie określać udziału.

W wyniku głosowania Rada większością głosów ( 7 za, 6 przeciw, 5 wstrzym.) przyjęła wniosek radnego p. Tadeusza Zawiasińskiego natomiast jednogłośnie podjęła uchwałę 130/03 w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 8b
Kierownik Wydz. BA, G i GG p. Wiesław Ratkowski przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulicom położonym   na terenie byłej jednostki wojskowej w Świeciu oraz we wsi Sulnówko.
Kluby Radnych uwag nie wniosły natomiast opinię pozytywną wyraziły Komisje:
- R,OŚ i GK - proponuje aby ul. Pułaskiego nazwać  " ul. Wojsk Łączności "
- Prawa, PPi SO,
- StiR i Oświaty i Kultury - pozytywnie ul. Halelera   natomiast pozostałe nazawać " Osiedle Hallera".

Po krótkiej dyskusji Rada  większością głosów :
- ( 18 za, 1 wstrzym. ) przyjęła wniosek Komisji R,GP i OŚ,
- ( 2 za,               ) oddaliła wniosek dwóch Komisji.
- 17 za, 1 przeciw, 1 wstrzym. podjęła uchwałę Nr 131/03 w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 8c
Skarbnik Gminy p. Marzenna Rzymek przedstawiła projekt uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych    towarzyszących projektowi budżetu na 2004 rok.

Kluby Radnych SLD i OPS Uwag nie wniosły natomiast Klub Radnych Centroprawica ZŚ zwrócił uwagę, że nie został zachowany termin doręczenia projektu uchwały winno być 7 dni a p. Zawiasiński otrzymał 22 sierpnia br  oraz brak uzasadnienia do projektu uchwały.

Komisja PGiF oraz Komisja Rewizyjna wyraziły opinię pozytywną do projektu uchwały.

Rada większością głosów ( 18 za, 1 wstrzym.)   podjęła uchwałę Nr 132/03 w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 8d
Kierownik Wydz. R,OŚ i GK p. Edyta Kliczykowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych.
Kluby Radnych uwag nie wniosły a opinię pozytywną wyraziła Komisja R, GP i OŚ

Rada jednogłośnie przyjęła uchwałę Nr 133/03 w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 9
Interpelacje na piśmie do Przewodniczącego Rady złożyli wspólnie:  radni p.p. Paweł Knapik i Zbigniew Myrda i  drugą p. Paweł Knapik.
Interpelacje stanowią załącznik do protokołu.

p.p. Burmistrza p. Krystyna Radtke - zwróciła się o przedłużenie terminu do interpelacji dot. chodników gdyż  nie będzie mogła udzielić odpowiedzi  w wymaganym terminie lub zmianę treści.

Radny p. Paweł Knapik - wyraził zgodę.

Pytania radnych:
1. Michał Lar - na jakim etapie jest sprawa przystąpienia Gminy do spółki Ekoland?
2. Józef Pawłowski - w ubr złożył wniosek o przedłużenie linii energetycznej i były z tym kłopoty, czy w tym roku też tak będzie?
3. Paweł Knapik - na stronie internetowej naszego miasta nie ma informacji, że POLPAK zakwalifikował się do I ligi, i czy w tym roku ukaże się wydawnictwo dot. Izby Regionalnej?
4. Jan Grudziński - czy na terenie miasta jest tablica informacyjna mówiąca o zamku pokrzyżackim? 
5. Tadeusz Zawiasiński - na sesji w dniu 27 maja br - Rada przyjęłą wniosek o przeprowadzeniu konsultacji społecznej dot. budowy hali widowiskowo - sportowej i jak dotychczas nic się nie dzieje ? 

Odpowiedzi na pytania udzielili:po. Burmistrza p. Krystyna Radtke oraz  kierownicy:
- Wydz. R,OŚ i GK p. Edyta Kliczykowska,
- Wydz. Rozwoju Gospodarczego i Współpracy Zagranicznej p. Janusz Sobolewski,
- Ośrodka Kutury, Sportu i Rekreacji p. Romuald Dworakowski.

Radny p. Zdzisław Plewa -  zabrał głos w sprawie interpelacji dot. zamku i stwierdził, że Komisja rewizyjna przeprowadziła kontrolę i ci sami radni żądają wyjaśnień od burmistrza o co tu chodzi?

Radny p. Zbigniew Myrda - zauważył, że nie zawsze Komisji Rewizyjnej można tak do końca uwierzyć i jako przykład podał kontrolę świetlicy profilaktyczno - wychowawczej " Gniazdo"

Radny p. Tadeusz Zawiasiński -  zgłosił, iż podtrzymuje wniosek o udzielenie odpowiedzi na piśmie  ( dot. konsultacji ) pomimo odpowiedzi usłyszanej na obecnej sesji.

p.o. Burmistrza p. Krystyna Radtke - na tej samej sesji burmistrz powiedział, że radni winni przygotować projekt uchwały w tej sprawie - była to prośba burmistrza,  Rada musi podjąć działanie.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik powiedział, że w wydziale inwestycyjnym na temat lokalizacji hali odbyło spotkanie, w którym wzięli udział przewodniczący Klubu.

Kierownik wydz. inwestycyjnego p. Ryszard Sadowski złożył krótką informację nt tego spotkania.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński - stwierdził, że brak udział w tym spotkaniu a swoje uwagi wniósł do protokołu.

Radny p. Jan Grudziński - nie można tak wypowiadać się, że komisja rewizyjna działa tak czy inaczej, że przewodniczący Komisji kłamie - jest to żenujące.

p.o. Burmistrza p. Krystyna Radtke stwierdziła, że na wniesione pytania radnych
udzieliła odpowiedzi na obecnej sesji i nie będzie odpowiedzi na piśmie.

Przewodniczący Rady  - radny p. Zawiasiński może wnieść wniosek na następnej sesji.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński -nie ma zakazu udzielenia odpowiedzi na piśmie, tak reguluje statut i zgłosił aby ten fakt odnotować w protokole.

Przewodniczący Rady odczytał treść § 36 pkt 6  - na co radny p. Tadeusz Zawiasiński wniósł uwagę, iż to nie była interpelacja tylko zapytania.

Przewodniczący  Rady - ale następne punkty tego paragrafu 5,6 i 7 wyjaśniają, że to dotyczy zapytania.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński - liczę na pytania i odpowiedzi w protokole.

Do pkt 10
Radny p. Józef Pawłowski wycofał wnioski Komisji, które stanowią załącznik do protokołu.

Do pkt 11
Wobec wyczerpania porządku obrad, Przewodniczący Rady p. Jerzy zamknął obrady XI Sesji Rady Miejskiej w Świeciu.

Protokolant:
Henryka Głowacka - wydz. Organizacyjny UM
                                                                                                             Przewodniczący
                                                                                                        R a d y   M i e j s k i e j
                                                                                                               Jerzy Wójcik

metryczka


Wytworzył: Sesji Rady Miejskiej w Świeciu (28 sierpnia 2003)
Opublikował: Henryka Głowacka (5 grudnia 2003, 13:25:25)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2254