Protokół Nr XII/03


Protokół Nr XII/03

z XII Sesji Rady Miejskiej w Świeciu odbytej w dniu 18 września 2003r. od godz. 1300- 1700.

Przed otwarciem obrad Sesji, na salę obrad wprowadzono SZTANDAR MIASTA w asyście hejnalistów.

                        Otwierając obrady XII Sesji Rady Miejskiej w Świeciu  Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik, który stwierdził, że na ogólną liczbę 21 radnych obecnych jest 20 radnych czyli quorum a Rada może kontynuować obrady i podejmować prawomocne uchwały.

Radna nieobecna usprawiedliwiona:  Pani Chmiel Gabriela.
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.

Udział w sesji wzięli:
- Burmistrz Świecia  p. Tadeusz Pogoda
- Sekretarz Gminy p. Krystyna radtke
- Skarbnik Gminy p. Marzenna Rzymek
- Radca Prawny p. Roman Kruszyński
- Kierownik Wydz. Inwestycyjnego p. Ryszard Sadowski
- Kierownik Wydz. BA, G i GG p. Wiesław Ratkowski
- Kierownik Wydz. R,OŚ  i GK  p. Edyta Kliczykowska
- Kierownik USC i Spraw Obywatelskich p. Krystyna Koczorska
- Kierownik Świetlicy Profilaktyczno - Wychowawczej  " Gniazdo " p. Justyna Roszczynialska - Wąsowska
- Komendant Straży Miejskiej p. Janusz Dzięcioł,
- Kierownik Ref. Wojskowo - Obronnych i OC p. Leszek Żurek
- Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy : ZGM - p. Paweł Bednarski, Ośrodka Oświaty i Wychowania p. Waldemar Fura
- Sołtysi
- Przedstawiciele lokalnej prasy i telewizji kablowej.

Zaproszeni:
- Wicestarosta  p. Barbara Studzińska
- Przewodniczący Miejskiej Komisji Wyborczej p. Jerzy Wera.
- Komendant Powiatowy Policji p. Andrzej Feit,
- Kierownik Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji p. Romuald Dworakowski,
- Dyrektor Miejsko - Gminnej Przychodni p. Barbara  Porankiewicz -Dybowska
 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik stwierdził, iż radni na obecną sesję otrzymali porządek obrad wraz z projektami uchwał.
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik poinformował, że w dniu 16 września 2003r radny p. Janusz Branicki złożył pisemny wniosek o zrzeczenie się mandatu radnego, w związku z zamiarem podjęcia pracy w Urzędzie Miejskim.
Głos zabrał radny p. Jan Grudziński, który w imieniu Klubu Radnych SLD złożył wniosek o poszerzenie porządku obrad tj. podjęcie uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego, przedkładając projekt uchwały.

Rada jednogłośnie przyjęła wniosek Klubu Radnych SLD - pkt 10 porządku obrad stanowić będzie stwierdzenie wygaśnięcia mandatu radnego.

Porządek obrad XII Sesji Rady Miejskiej stanowi załącznik do protokołu.

Do pkt 2 
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik zwrócił się do hejnalistów o odegranie hymnu Świecia.
 
Z kolei głos zabrał Przewodniczący Miejskiej Komisji Wyborczej p. Jerzy Wera odczytał fragmenty protokołu Miejskiej Komisji Wyborczej, z przeprowadzonego głosowania w dwóch okręgach wyborczych, w dniu 14 września 2003r  i na podstawie 18 protokołów z obwodowych komisji wyborczych  wynikało, że p. Tadeusz Grzegorz Pogoda uzyskał 4190 głosów natomiast kontrkandydat  p. Tadeusz Zawiasiński - 3764 głosów. po czym wręczył Panu Tadeuszowi Pogodzie zaświadczenie o wyborze Burmistrza Świecia.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik stwierdził, że zgodnie z art. 29a ustawy o samorządzie gminnym objęcie obowiązków przez burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady ślubowania.

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda  złożył ślubowanie dodając zdanie:  " Tak mi dopomóż Bóg "

Po dokonanym akcie ślubowania - wyprowadzono Sztandar Miasta.
 
Burmistrzowi  p. Tadeuszowi  Pogodzie gratulacje i życzenia złożyli: w imieniu Rady  -  Przewodniczący  p. Jerzy Wójcik, p. Tadeusz Zawiasiński - kontrkandydat, w imieniu urzędu - sekretarz Gminy p. Krystyna Radtke oraz sołtysi.

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda wyraził  podziękowanie za życzenia, jednocześnie wyraził przekonanie, że pomimo pewnego napięcia i niepewności Gmina nie straciła na realizowaniu zadań przyjętych w  harmonogramach.
Słowa podziękowania skierował do Sekretarza Gminy p. Krystyny Radtke za ostatni okres  pełnienia obowiązków Burmistrza.    
  
Do pkt 3
Rada jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji.

Do pkt 4
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik złożył informację o działaniach Rady w okresie międzysesyjnym.
Informacja stanowi załącznik do protokołu.

Do pkt 5
Sprawozdanie burmistrza o działalności międzysesyjnej złożyła Sekretarz Gminy p. Krystyna Radtke.
Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

Do pkt 6
Przystępując do kolejnego porządku obrad tj. "problemu zjawisk patologicznych"... głos zabrali :
- Kierownik Ośrodka Oświaty i Wychowania p Waldemar Fura,
- Komendant Powiatowy Policji p. Andrzej Feit
-  Komendant Straży Miejskiej  p. Janusz Dzięcioł.
Wystąpienia mówców stanowią załączniki do protokołu.

Radna p. Helena Ratko - Fejtko -  aby przybliżyć problem patologii w szkołach należałoby wysłuchać przewodniczącego Komisji ds. Profilaktyki i Resocjalizacji Młodzieży p. Waldemara Furę.

Pan Waldemar Fura -   przedstawił plan działania  Komisji, która  działa 10 lat przy Ośrodku Oświaty i Wychowania.

Radna p. Helena Ratka - Fejtko - zwróciła uwagę, iż przed sesją odbyło się wspólne posiedzenie Komisji ds. Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej i Komisji Prawa, PP i SO z udziałem przedstawicieli składających  informacje n/t patologii.
Zdaniem radnej, na podstawie złożonych na obecnej sesji informacji dot. patologii,   dyskusji w komisjach,  należy wypracować strategię działania, przy współudziale policji, straży miejskiej, szkół.  
Trzeba też  zastanowić się jak te działania skoordynować, jak wypracować sposoby oraz jak wspomóc rodzinę, jak ja wesprzeć nie tylko materialnie.  Działanie te winny nawiązywać do przyjętego wcześniej przez Radę  " programu dot. polityki prorodzinnej ".
 
Radny p. Józef Pawłowski - stwierdził, że nie potrafimy wykorzystać  wolności, którą nam dano dlatego też należy podjąć określone zadania w zakresie zmniejszenia zjawisk patologicznych, dlatego też trzeba tym zagadnieniem zainteresować Kościół.

Radny p. Jan Grudziński  - powiedział, że statystyka przedstawiona przez przedmówców jest zastraszająca.  Komendant Straży Miejskiej stwierdził, że "boją się munduru" - to skorzystajmy z przepisu prawa i wykupmy ( dla Policji ) ilość godzin do patrolowania Gminy.

Radny p. Paweł Knapik - w nawiązaniu do głosu radnego p. Jana Grudzińskiego, poinformował, o zgłoszonym wniosku na ostatnim posiedzeniu Komisji Prawa, PP i SO aby  w budżecie Gminy na 2004 rok zaplanować  środki w wysokości 20 tys. zł. z przeznaczeniem na dodatkowe patrole policjantów na terenie Gminy.

Radny p. Janusz Rogala - powiedział, że na podstawie SP w  Grucznie, w której jest zatrudniony może podzielić się swoimi spostrzeżeniami.
Szkoła posiada programy wychowawcze, które zawierają wszystko to co powinno dziecko chronić.
W Gminie od wielu lat jest prowadzona akcja  " Spójrz inaczej "  i to pozwala zdiagnozować sytuacje, w każdej rodzinie.
Z ubolewaniem stwierdził, że nie ma współpracy z rodzicami tych dzieci, których dotyczy problem patologii.

Radny p. Piotr Ciemny -  jako nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, zwrócić uwagę na istotną sprawę, klasy są  "przeładowane" a wszelkie propozycje w sprawie zmniejszenia liczebności klas kierowane do MEN nie odnoszą skutku a w szkole naukę pobiera 1.700 uczniów.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik -  stwierdził, że polepszając mieszkańcom warunki mieszkaniowe można dążyć do złagodzenia szerzącej się patologii.
Dlatego też proponował, aby radni skłonni byli przeznaczyć środki na budownictwo komunalne, które dobrze już realizuje spółdzielnia " Pomóż Sam Sobie".

Radny p. Jan Grudziński powiedział - na ostatnim posiedzeniu Komisji GP, OŚ i Rolnictwa  analizowała  " budownictwo komunalne "  i stwierdzono jednoznacznie: potrzeby są bardzo duże natomiast problemem jest okres oczekiwania na mieszkanie.
                                                   
Radny p. Tadeusz Zawiasiński -  powiedział, że byłoby łatwiej dyskutować, gdyby wcześniej radni zapoznali się z informacjami, które złożyli referujący.

Do pkt 7
Kierownik Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji p. Romuald Dworakowski  złożył krótką  informację o podjętych działaniach w sprawie zamku pokrzyżackiego, zgodnie z przyjętym wnioskiem  na poprzedniej sesji Rady tj.
1 września 2003r  dr hab. inż. Bogumił Rogalski dokonał wizji lokalnej i oceny stanu piwnic skrzydła wschodniego zamku.
Po oględzinach i wykonaniu dokumentacji fotograficznej p. Rogalski  przyjął zlecenie na wydanie opinii techniczno - budowlanej w sprawie zabezpieczenia piwnic.
Termin wykonania opinii wraz z uzgodnieniami z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Bydgoszczy został ustalony na dzień 3 października 2003r.

Radny p. Paweł Knapik - zwrócił uwagę, iż spostrzeżenia radnych o potrzebie pilnych prac przy zamku okazały się prawdziwe i zapewnił, że jako radni w tej kadencji będą czynić starania o to aby to zadanie było kontynowane.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik - zwrócił się z pytaniem do kierownika OKSiR p. Dworakowskiego, czy wg słów p. Rogalskiego "  na zamku grozi  zawaleniem?
Kierownik odpowiedział - nic takiego nie grozi.

Do pkt 8
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Zdzisław Plewa przedstawił protokoły z kontroli przeprowadzonej w dniach 15 o 16 lipca br przez Komisję w zakresie wydatkowania środków finansowych sołectwa Chrystkowo i Kosowo.
 
Radny p. Jan Grudziński - wyraził ubolewanie, że nie ma na sesji sołtysów, których temat dotyczy.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik wyjaśnił, że zgodnie z art. 37a ustawy o samorządzie gminnym sołtysi są zawiadamiani o zwoływanej sesji Rady.

Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 134/03 w sprawie przyjęcia protokołów z kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną, w zakresie wydatkowania środków finansowych sołectwa Chrystkowo i Kosowo.

Do pkt 9a
Burmistrz p. Tadeusz Pogoda przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Świecie na 2003 rok.
Jednocześnie proponował o wprowadzenie  do projektu uchwały w rozdz. 85117 30 tys. zł.  - udział Gminy  w spółce " Florencja" i zwiększenie o 5.100,-zł. na wybory.
Stanowiska Klubów Radnych:
- S L D  - za przyjęciem uchwały,
- Centroprawica - ten projekt nawiązuje do ....  Klub podtrzymuje stanowisko, że budżet Gminy na 2003 rok jest niedoszacowany,
- O P S - za przyjęciem uchwały.
Komisja Polityki Gospodarczej i Finansowej wyraziła opinie pozytywną do projektu uchwały.

Rada jednogłośnie podjęła uchwałę Nr 135/03 w przedmiotowej sprawie wraz z poprawkami Burmistrza.

Do pkt 9b
Kierownik Wydziału BA, G i GG p. Wiesław Ratkowski przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad przeznaczenia nieruchomości komunalnych do dzierżawy, najmu i użyczenia.

Stanowiska Klubów Radnych:
- S L D - za przyjęcie uchwały,
- Centroprawica - będą głosować indywidualnie,
- O P S  - za przyjęciem uchwały.
Komisja Gospodarki Przestrzennej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa wyraziła opinię pozytywną.

Radny p. Zdzisław Kwiatkowski wniósł poprawki do przedłożonego projektu uchwały, które stanowią załącznik do protokołu.

Radny p. Tadeusz Zawiasiński -  proponował o wniesienie poprawek tj :
1. w § 1 pkt 1 zastąpić słowem  "......"
2. w § 6 pkt 1 dopisać słowo " użyczenia"
3. w § 6 pkt 2 dopisać " poprzez ogłoszenie w prasie" po słowie " wiadomości".

Kierownik Wydz. BA, G i GG p. Wiesław Ratkowski wyjaśnił:
- zgłoszone przez radnego p. Zdzisława Kwiatkowskiego poprawki do projektu uchwały  są słuszne i Rada winna przyjąć,
- użyczenie - wprowadzenie tego zapisu nie będzie zgodne z prawem,
- w § 1 pkt 1 zastąpienie słowem  "zamiana "  czemu ma to służyć?

Burmistrz p. Tadeusz Pogoda : udzielił wyjaśnień do drugiej i trzeciej popawki wniesionej przez radnego p. Tadeusza Zawiasińskiego

Radna p. Helena Ratka - Fejtko - zwróciła zapytała czy są zmiany w stawkach czynszu za lokale?
Kierownik Wydz. BA, G i GG - to jest kompetencja burmistrza, jak dotychczas nie ma zmian.

Rada jednogłośnie przyjęła poprawki zgłoszone przez radnego p. Zdzisława Kwiatkowskiego, natomiast większością głosów  ( 1. 4 za, 2 wstrzym.  przeciw, 2. 2 za, 15 przeciw, 3 wstrzym.  3. 2 za, 15 przeciw, 3 wstrzym.)  oddaliła poprawki zgłoszone przez radnego p. Tadeusza Zawiasińskiego.

Rada większością głosów ( 18 za, 2 wstrzym. ) podjęła uchwałę Nr 136/03 w przedmiotowej sprawie.

Do pkt 9c
Inspektor Wydz. BA, G i GG  p. Jan Adamczyk wyjaśnił, iż w dniu 11 lipca weszła w życie nowa ustawa o planowaniu przestrzennym i zgodnie z art. 85 opracowywane plany miejscowe zagospodarowania przestrzennego, które przed wejściem w życie nowej ustawy zostały wyłożone do wglądu publicznego stosuje się przepisy wg starej ustawy natomiast do planów nie zakończonych i nie wyłożonych do wglądu publicznego stosuje się procedurę wg nowej ustawy.
Dlatego też Rada winna uchylić uchwały podjęte na sesji w dniu 30 stycznia 2003r
Pan Jan Adamczyk przedstawił 19 projektów uchwał w sprawie:
1. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działek Nr 18/11, 4/11 położonych we wsi Polski Konopat z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową,
2. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. 19/12 położonej we wsi Morsk,
3. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. 2.6, 8a/7 położonych we wsi Sulnówko,
4. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. 736, 733 położonych we wsi Sulnowo z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową,
5. przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu działek 18/1, 18/2 położonych we wsi Polski Konopat,
6. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. 122 położonej we wsi Sulnówko z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową,
7. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. 91 położonej we wsi Święte z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową,
8. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. 88/10, 88/9, 88/6, 88/4 położonych we wsi Kozłowo z przeznaczeniem pod usługi, rzemiosło wraz z zabudową mieszkaniową związaną z prowadzoną działalnością,
9. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. 6/10 położonej we wsi Sulnówko z przeznaczeniem pod zabudowę letniskową,
10. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. 51/7, 52/4 położonych we wsi Święte z przeznaczeniem pod agroturystykę wraz z handlem i usługami,
11. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. nr 421/3 położonej we wsi Gruczno z przeznaczeniem pod zalesienie,
12. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. nr 233/4 LP położonej we wsi Wiąg z przeznaczeniem pod zalesienie,
13. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. 28 położonej we wsi Święte z przeznaczeniem pod zalesienie,
14. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. nr 41/2 położonej we wsi Gruczno z przeznaczeniem pod zalesienie,
15. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. nr 53/1, 53/2 położonych we wsi Dworzysko z przeznaczeniem pod zalesienie,
16. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. nr 47/3 położonych we wsi Dworzysko z przeznaczeniem pod zalesienie,
17. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. nr 14, 15, 26 położonych we wsi Sulnówko z przeznaczeniem pod zalesienie,
18. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. nr 22/3 położonej we wsi Wiąg z przeznaczeniem pod zalesienie,
19. opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dz. nr 7/3, 7/4 położonych we wsi Morsk z przeznaczeniem pod zalesienie i część pod pole biwakowe.

Stanowiska Klubów Radnych:  za przyjęciem przedstawionych projektów uchwał.
Komisja Gospodarki Przestrzennej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa wyraziła opinię pozytywną do wszystkich projektów.

Rada  w  k o l e j n y c h   głosowaniach, jednogłośnie podjęła uchwały od Nr 137 -  155 w przedmiotowych sprawach.

Do pkt 10
Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik odczytał treść wniosku p. Janusza Branickiego w sprawie zrzeczenia się mandatu radnego w związku z zamiarem podjęcia pracy w Urzędzie Miejskiem.

Rada większością głosów ( 19 za, 1 przeciw ) podjęła uchwałę Nr 156/03 w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

Pan Janusz Branicki wyraził serdeczne podziękowania Przewodniczącemu Rady, Miejskiej, radnym, burmistrzowi, sekretarzowi gminy, skarbnikowi, kierownikom wydziałów za współpracę w Radzie.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcik podziękował p. Januszowi Branickiemu za pracę w Radzie.

Do pkt 11
Przewodniczący Rady P. Jerzy Wójcik poinformował, że interpelacje na piśmie złożyli:
1. Radny p. Józef Pawłowski - pierwsza w sprawie ustalenia właściciela budynku przy ul. Dworcowej 16 w Terespolu Pomorskim , droga w sprawie przejęcia punktów oświetleniowych przy ul. Dworcowa 16 również w Terespolu Pomorskim,
2. Radni p.p. Paweł Knapik i Zbigniew Myrda  - do Przewodniczącego Rady  o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi na interpelacje złożoną na sesji w dniu 28 sierpnia 2003r. ( dot. funkcjonowania Izby Regionalnej ).
Interpelacje stanowią załączniki do protokołu.

Sekretarz Gminy p. Krystyna Ratke - wyjaśniła, iż to nie była interpelacja, termin interpelacja określa § 36 Statutu Gminy.
Przyznała, iż odpowiedź była wymijająca - ale radny zgodnie z ustawa o dostępie         informacji publicznej może żądać informacji od organu gminy.
Wyraziła wątpliwość, iż na następnej sesji ponownie będzie wystąpienie o uzupełnienie odpowiedzi dot. chodników.
Kończąc powiedziała, iż zna taką maksymę, że sport, kultura, oświata dochodu nie przynoszą i nie należy oczekiwać na określone profity z Izby - a w sprawie uzupełnienia na interpelacje nic więcej nie wniesie.

Radny p. Zbigniew Myrda - przypomniał, że w interpelacje wyszczególniono 6 pytań i faktycznie na żadne nie otrzymali odpowiedzi.
Odpowiedź udzielona przez p.o. Burmistrza p. Krystynę Radtke określił jako pismo izby adwokackiej.

Radny p. Zdzisław Plewa - proponował, aby temat "Izba Regionalna" odłożyć do czasu przedłożenia przez Komisję Rewizyjną protokołu z kontroli Izby Regionalnej.

Radny p. Paweł Knapik -  oświadczył, iż pomimo wyjaśnień co to jest interpelacja   oczekują odpowiedzi.

Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcie  - powiedział, iż sekretarz gminy wyraźnie określiła, że nie będzie innej odpowiedzi na złożoną interpelacje.

Radny p. Jan Grudziński - zapytał, czy  p. Janusz Branicki, będzie należał do " Klubu 10 - ciu ".
Radny p. Zdzisław  Plewa -  tak, jeżeli  jest radnym nieprzerwanie 10 lat.

W związku z prowadzoną dyskusją dot. odpowiedzi na interpelacje radnych p.p. Pawła Knapika i Zbigniewa Myrdy - sekretarz gminy p. Krystyna Radtke odczytała treść udzielonej odpowiedzi, która stanowi załącznik do protokołu.

Radny p. Jan Grudziński zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji dot. zapytań i wyjaśnień w sprawie odpowiedzi na interpelacje.

Poparcie do wniosku zgłosił radny p. Zdzisław Plewa.

Do pkt 12 
Wobec wyczerpania porządku, Przewodniczący Rady p. Jerzy Wójcie zamknął obrady XII Sesji rady Miejskiej.

Protokolant:
Henryka Głowacka Wydz. Organizacyjny UM
                                                                                                                       Przewodniczący
                                                                                                                  R a d y     M i e j s k i e j
                                                                                                                        Jerzy Wójcik

metryczka


Wytworzył: Sesji Rady Miejskiej w Świeciu (18 września 2003)
Opublikował: Henryka Głowacka (5 grudnia 2003, 13:32:45)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2483