POSTANOWIENIE O ZAKRESIE RAPORTU „PUNKT ZBIERANIA ODPADÓW W MIEJSCOWOŚCI DWORZYSKO NA DZIAŁCE O NR EWIDENCYJNYM 61/20, GMINA ŚWIECIE, POWIAT ŚWIECKI”
Świecie, dnia
2014-10-10
ROŚiGK 6220.8.6.2014
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 63 ust.
1 i 4, art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j.: Dz. U. z
2013 r., poz. 1235 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 81 Rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco
oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 ze zm.), w
związku z art. 123 ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2013
r., poz. 267 ze zm.)
BURMISTRZ ŚWIECIA
po rozpatrzeniu wniosku:
KAR – SUR
ul. Sygietyńskiego 9
86-100 Świecie
ul. Sygietyńskiego 9
86-100 Świecie
w sprawie uzyskania
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
pn.:
„PUNKT ZBIERANIA ODPADÓW W MIEJSCOWOŚCI
DWORZYSKO NA DZIAŁCE O NR EWIDENCYJNYM 61/20, GMINA ŚWIECIE, POWIAT ŚWIECKI”
po uzyskaniu opinii Państwowego powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
postanawia:
I. Stwierdzić, że dla ww. przedsięwzięcia istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
II. Określić następujący zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko:
1. Raport powinien zawierać treści, wynikające z art. 66 ust. 1 pkt 1 – 9, 11 -20, a także ust. 6 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem:
a) analizy wpływu planowanego przedsięwzięcia na ochronę przyrody Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego;
b) opisu elementów środowiska przyrodniczego terenu oddziaływania bezpośredniego i pośredniego inwestycji (wynikającego z prac budowlanych i funkcjonowania inwestycji);
c) charakterystyki i rozmieszczenia (wraz z załącznikiem graficznym) miejsc stwierdzonych siedlisk przyrodniczych, siedlisk bytowania ptaków, płazów (ze szczególnym uwzględnieniem cennych siedlisk przyrodniczych i gatunków chronionych), wykorzystujących badany teren jako miejsca żerowania, rozmnażania oraz okresowego przebywania (odpoczynku i przemieszczania);
d) opisu etapów poszczególnych prac, z uwzględnieniem rozłożenia ich w czasie (terminy ich wykonywania), przy zachowaniu wymogów przyrodniczych, takich jak okresy fenologiczne gatunków zwierząt stwierdzonych w zasięgu oddziaływania (np. okres lęgowy ptaków);
e) analizy oddziaływania przedmiotowej inwestycji względem stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego (siedlisk, gatunków roślin i zwierząt) na etapie realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia; wymagana analiza wpływu inwestycji winna w szczególności odnosić się do przedstawienia informacji dotyczących skali, bezpośredniego, pośredniego, skumulowanego, krótkotrwałego i długookresowego oddziaływania na elementy środowiska przyrodniczego;
f) działań minimalizujących oraz kompensacyjnych, których zastosowanie przyczyni się do ograniczenia lub wyeliminowania negatywnego wpływu na stwierdzone elementy środowiska przyrodniczego wraz z ich szczegółowym opisem, zawierającym informacje dotyczące sposobu, lokalizacji i terminu ich wykonania;
g) szczegółowego omówienia gospodarki odpadami na etapie eksploatacji inwestycji, w tym:
- podania źródła pochodzenia odpadów,
- wskazania szacowanych ilości oraz kodów odpadów zbieranych i przetwarzanych (tj. zagęszczanych),
- szczegółowego opisu sposobów magazynowania ww. odpadów, a także zabezpieczeń, jakie będą stosowane w celu wyeliminowania ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
- przedstawienie dalszego postępowania z tymi odpadami (wskazanie, gdzie zostaną przekazane);
h) opisu istniejącego i planowanego stanu zagospodarowania terenów pod inwestycję, wraz z planem orientacyjnym i bilansem powierzchni;
i) oddziaływania projektowanej inwestycji na klimat akustyczny z uwzględnieniem wszystkich źródeł dźwięku funkcjonujących na terenie inwestycji, w tym ruchu pojazdów (analiza akustyczna) w porze dnia, w odniesieniu do terenów chronionych akustycznie; ww. analiza akustyczna winna zawierać dane wyjściowe (ilość, moc, wysokość, lokalizację źródeł, obiekty ekranujące, wskaźnik gruntu itp.) i wyniki obliczeń w postaci tabelarycznej i graficznej (czytelna skala, odpowiednio dobrana siatka obliczeniowa) – wydruki z licencjonowanego programu komputerowego. Ponadto, należy przedstawić wnioski i zalecenia, które wynikają z przeprowadzonych obliczeń poziomu dźwięku;
j) przedłożenia identyfikacji obszarów chronionych akustycznie, o których mowa w art. 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.), którą właściwy organ przeprowadza na podstawie obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku ich baraku na podstawie rzeczywistego zagospodarowania terenu, w szczególności w odniesieniu do terenów zlokalizowanych w strefie ok. 150 m od projektowanej inwestycji;
k) podstawowych informacji na temat warunków gruntowo – wodnych omawianego terenu, w tym głębokość warstw wodonośnych i ich izolacji;
l) rozwiązań w zakresie gospodarki wodno – ściekowej;
m) przedstawienie usytuowania przedsięwzięcia względem zlewni i jednolitych części wód oraz zidentyfikowania celów środowiskowych dla wód, na które mogłoby ono oddziaływać, zgodnie z art. 38 d, 38 e i ew. 38 f ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (t.j.: Dz. U. z 2012 r., poz. 145 ze zm.), w kontekście art. 81 ust. 3 cyt. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (w tym wskazania, czy i w jaki sposób przedsięwzięcie będzie oddziaływać na te cele);
n) oceny skumulowanego oddziaływania planowanej działalności na poszczególne elementy środowiska, w tym przeanalizowanie powiązań miedzy innymi inwestycjami, w szczególności możliwości kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na tym samym obszarze;
o) analizy możliwych konfliktów społecznych, związanej przede wszystkim z zainteresowaną społecznością, która może być dotknięta skutkami realizacji zadania.
Dnia 2014-05-12 do Burmistrza Świecia wpłynął wniosek Pani Małgorzaty Karnowskiej reprezentującej „KAR – SUR”, z siedzibą przy ul. Sygietyńskiego 9, 86-100 Świecie, w związku z planowanym otworzeniem punktu zbierania odpadów, w tym również surowców wtórnych w miejscowości Dworzysko, gm. Świecie, powiat świecki. Teren objęty inwestycją stanowi działka o numerze ewidencyjnym 61/20 (obręb Dworzysko). Działka stanowi własność Inwestora. Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na uruchomieniu działalności (punktu) w zakresie zbierania złomu i surowców wtórnych. W skład projektowanego punktu wejdą:
- budynek produkcyjny;
- budynek usługowy z zapleczem socjalnym;
- waga najezdna;
- parking dla samochodów osobowych – 15 stanowisk (dla pracowników, właścicieli i klientów);
- parking dla samochodów ciężarowych – 6 stanowisk;
- pozostałe utwardzenie terenu (dojścia, dojazdy).
Teren przeznaczony pod planowanie przedsięwzięcie objęty jest obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 61/20 położonej we wsi Dworzysko, Gmina Świecie, przyjętym uchwałą Nr 383/06 Rady Miejskiej w Świeciu z dnia 28 września 2006 r. (Dz. Urz. Woj. Kuj. – Pom. Nr 150, poz. 2173). Zgodnie z treścią ww. planu, przedmiotowa nieruchomość znajduje się w terenie oznaczonymi symbolami:
- 1 U/P/S, o równorzędnych funkcjach: usługowej, produkcyjnej i składowej;
- 2 ITG – funkcja infrastrukturalna.
Do wniosku o wydanie decyzji załączona została karta informacyjna przedsięwzięcia, wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wypis z ewidencji gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej, obejmujący przewidywany teren, na którym nastąpi realizacja przedmiotowego zamierzenia wraz z terenem działek sąsiednich.
Niniejszy wniosek zamieszczony został w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonych na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.um-swiecie.pl pod Nr 292/2014.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.), pismem znak: ROŚiGK 6220.8.1.2014 z dnia 2014-05-22 zawiadomiono wszystkie strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie. Niniejszą informację zamieszczono na stronach internetowych BIP UM Świecie (zakładka decyzje środowiskowe) oraz na tablicy ogłoszeń UM Świecie.
Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 ze zm.) przedmiotową inwestycje zakwalifikowano do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane (punkty do zbierania lub przeładunku złomu).
Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1) i 2) z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.), w dniu 2014-05-23 Burmistrz Świecia zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu o wyrażenie opinii w sprawie koniczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określenia ewentualnego zakresu raportu OOŚ dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
W dniu 2014-06-05 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świeciu pismem znak: NNZ – 4200 – 39/90/14 wyraził opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Dokument ten zarejestrowany został w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonym na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.bip.um-swiecie.pl pod Nr 311/2014.
W dniu 2014-06-12 do Burmistrza Świecia wpłynęło pismo Regionalnego Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy znak: WOO.4240.331.2014.MW z dnia 2014-06-10, wzywające wnioskodawcę do przekazania wyjaśnień informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, w tym m.in.:
- zakwalifikowania inwestycji również do § 3 ust. 1 pkt 80 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 ze zm.), ze względu na planowane zagęszczenie odpadów (w instalacji jaką jest belownica), które zgodnie z załącznikiem nr 1do ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21, ze zm.), może stanowić proces odzysku R12;
- przedstawienia dróg transportowych zewnętrznych (w granicach Dworzyska), po których poruszać się będą pojazdy ciężarowe przywożące i wywożące odpady;
- weryfikacji odległości planowanego zakładu od najbliższych terenów chronionych akustycznie;
- przeanalizowania skumulowanych oddziaływań planowanej inwestycji na klimat akustyczny i powietrze z uwzględnieniem istniejących, projektowanych i planowanych przedsięwzięć w sąsiedztwie przedmiotowego obszaru;
- określenia, czy realizacja inwestycji wymaga usunięcia drzew i krzewów. W przypadku stwierdzenia potrzeby wycinki, z uwagi na usytuowanie przedsięwzięcia na terenie Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego, w granicach którego obowiązują zakazy określone Rozporządzeniem Nr 20/2005 Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 8 września 2005 r. w sprawie Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Kuj. – Pom. Nr 108, poz. 1874 ze zm.). Ponadto w przypadku stwierdzenia konieczności wycinki drzew i krzewów, należy przedstawić:
1. informacje dotyczące ilości, gatunków drzew i krzewów przewidzian6ych do usunięcia oraz ich wieku, a także stanu zdrowotnego, pierśnicy,
2. dane na temat obwodów pni na wysokości 1,3 m, istniejących dziupli i próchnowisk,
3. termin wykonania wycinki, uwzględniając uwarunkowania przyrodnicze, w tym okres lęgowy ptaków, przypadający od 15 marca do 15 sierpnia,
4. informacje dotyczące występowania siedlisk lęgowych ptaków w obrębie drzewostanu wskazanego do usunięcia oraz sąsiadującego z terenem planowanej inwestycji,
5. dane na temat występowania gatunków chronionych roślin i zwierząt w obrębie drzewostanu wskazanego do usunięcia, w tym owadów (pachnicy dębowej) oraz porostów,
6. działania minimalizujące skale zanieczyszczeń, kompensujące straty oraz alternatywny wariant inwestycji, eliminujący zagrożenie niszczenia stanowisk występowania chronionych gatunków, w przypadku potwierdzenia ich obecności w obrębie drzewostanu przeznaczonego do wycinki.
- wskazania czynności mających na celu zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi drzew nie przeznaczonych do usunięcia, a znajdujących się w zasięgu oddziaływania prowadzonych prac;
- zaproponowanie terminu rozpoczęcia prac na przedmiotowym terenie lub zdjęcia wierzchniej warstwy gruntu (usunięcia roślinności), uwzględniającego okres lęgowy ptaków; rozpoczęcie prac w okresie lęgowym wymagałoby uprzedniego stwierdzenia przez specjalistę ornitologa braku łęgów (gniazd ptasich).
Dokument ten został zarejestrowany w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonych na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.um-swiecie.pl pod Nr 312/2014.
Wobec uzupełnienia przez Wnioskodawcę wymaganych informacji, w tym również wprowadzeniu zmiany nazwy przedsięwzięcia z: „Punktu skupu złomu i surowców wtórnych w miejscowości Dworzysko na działce o nr ew. 61/20, gmina Świecie, powiat świecki na: „Punkt zbierania odpadów w miejscowości Dworzysko na działce o nr ew. 61/20, gmina Świecie, powiat świecki”- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał postanowienie znak: WOO.4240.331.2014.MW.2 z dnia 2014-09-26 (data wpł.: 2014-09-30), wyrażające opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. W postanowieniu tym, zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 1-9 i 11-20, ust. 6 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) ww. organ określił zakres raportu o oddziaływaniu na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem:
a) analizy wpływu planowanego przedsięwzięcia na ochronę przyrody Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego;
b) opisu elementów środowiska przyrodniczego terenu oddziaływania bezpośredniego i pośredniego inwestycji (wynikającego z prac budowlanych i funkcjonowania inwestycji);
c) charakterystyki i rozmieszczenia (wraz z załącznikiem graficznym) miejsc stwierdzonych siedlisk przyrodniczych, siedlisk bytowania ptaków, płazów (ze szczególnym uwzględnieniem cennych siedlisk przyrodniczych i gatunków chronionych), wykorzystujących badany teren jako miejsca żerowania, rozmnażania oraz okresowego przebywania (odpoczynku i przemieszczania);
d) opisu etapów poszczególnych prac, z uwzględnieniem rozłożenia ich w czasie (terminy ich wykonywania), przy zachowaniu wymogów przyrodniczych, takich jak okresy fenologiczne gatunków zwierząt stwierdzonych w zasięgu oddziaływania (np. okres łęgowy ptaków);
e) analizy oddziaływania przedmiotowej inwestycji względem stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego (siedlisk, gatunków roślin i zwierząt) na etapie realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia. Wymagana analiza wpływu inwestycji winna w szczególności odnosić się do przedstawienia informacji dotyczących skali, bezpośredniego, pośredniego, skumulowanego, krótkotrwałego i długookresowego oddziaływania na elementy środowiska przyrodniczego;
f) działań minimalizujących oraz kompensacyjnych, których zastosowanie przyczyni się do ograniczenia lub wyeliminowania negatywnego wpływu na stwierdzone elementy środowiska przyrodniczego wraz z ich szczegółowym opisem, zawierającym informacje dotyczące sposobu, lokalizacji i terminu ich wykonania;
g) szczegółowego omówienia gospodarki odpadami na etapie eksploatacji inwestycji, w tym:
- podania źródła pochodzenia odpadów,
- wskazania szacowanych ilości oraz kodów odpadów zbieranych i przetwarzanych (tj. zagęszczanych),
- szczegółowego opisu sposobów magazynowania ww. odpadów, a także zabezpieczeń, jakie będą stosowane w celu wyeliminowania ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
- przedstawienie dlaczego postępowania z tymi odpadami (wskazanie, gdzie zostaną przekazane);
h) opisu istniejącego i planowanego stanu zagospodarowania terenów pod inwestycję, wraz z planem orientacyjnym i bilansem powierzchni;
i) oddziaływania projektowanej inwestycji na klimat akustyczny z uwzględnieniem wszystkich źródeł dźwięku funkcjonujących na terenie inwestycji, w tym ruchu pojazdów (analiza akustyczna) w porze dnia, w odniesieniu do terenów chronionych akustycznie. Ww. analiza akustyczna winna zawierać dane wyjściowe (ilość, moc, wysokość, lokalizację źródeł, obiekty ekranujące, wskaźnik gruntu itp.) i wyniki obliczeń w postaci tabelarycznej i graficznej (czytelna skala, odpowiednio dobrana siatka obliczeniowa) – wydruki z licencjonowanego programu komputerowego. Ponadto, należy przedstawić wnioski i zalecenia, które wynikają z przeprowadzonych obliczeń poziomu dźwięku;
j) przedłożenia identyfikacji obszarów chronionych akustycznie, o których mowa w art. 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.), którą właściwy organ przeprowadza na podstawie obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku ich baraku na podstawie rzeczywistego zagospodarowania terenu, w szczególności w odniesieniu do terenów zlokalizowanych w strefie ok. 150 m od projektowanej inwestycji;
k) podstawowych informacji na temat warunków gruntowo – wodnych omawianego terenu, w tym głębokość warstw wodonośnych i ich izolacji;
l) rozwiązań w zakresie gospodarki wodno – ściekowej;
m) przedstawienie usytuowania przedsięwzięcia względem zlewni i jednolitych części wód oraz zidentyfikowania celów środowiskowych dla wód, na które mogłoby ono oddziaływać, zgodnie z art. 38d, 38ei ew. 38f ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (t.j.: Dz. U. z 2012 r., poz. 145 ze zm.), w kontekście art. 81 ust. 3 cyt. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (w tym wskazania, czy i w jaki sposób przedsięwzięcie będzie oddziaływać na te cele);
n) oceny skumulowanego oddziaływania planowanej działalności na poszczególne elementy środowiska, w tym przeanalizowanie powiązań miedzy innymi inwestycjami, w szczególności możliwości kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na tym samym obszarze;
o) analizy możliwych konfliktów społecznych, związanej przede wszystkim z zainteresowaną społecznością, która może być dotknięta skutkami realizacji zadania.
Dokument ten został zarejestrowany w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonych na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.um-swiecie.pl pod Nr 381/2014.
Zgodnie z art. 9 i art.78 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.), pismem znak: ROŚiGK 6220.8.5.2014 z dnia 2014-10-07 zawiadomiono wszystkie strony postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie o zmianie nazwy przedsięwzięcia. Niniejszą informację zamieszczono na stronach internetowych BIP UM Świecie www.bip.um.-swiecie.pl (zakładka decyzje środowiskowe) oraz na tablicy ogłoszeń UM Świecie.
Burmistrz Świecia, po uwzględnieniu stanowisk organów opiniujących oraz dokładnej analizie przesłanek, wynikających z art. 63 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
Etap realizacji planowanego przedsięwzięcia polegać będzie na uruchomieniu punktu zbierania odpadów, a zatem wybudowaniu obiektów budowlanych i budowli towarzyszących, m.in.: budynku produkcyjnego, budynku usługowego z zapleczem socjalnym, wagi najezdnej, parkingów.
Planowane zamierzenie zlokalizowane zostanie na terenie Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego, w granicach którego obowiązują zakazy określone rozporządzeniem Nr 20/2005 Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 8 września 2005 r. w sprawie Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 108, poz. 1874 ze zm.).
Zgodnie z art. 17 ust. 3 z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 627 ze zm.), zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko nie dotyczy inwestycji, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest obowiązkowe i przeprowadzona procedura oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę parku krajobrazowego.
W związku z powyższym konieczne jest przedłożenie raportu o oddziaływaniu na środowisko w celu ustalenia skali, zakresu i charakteru wpływu analizowanej inwestycji na środowisko przyrodnicze Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego.
Głównym profilem planowanej działalności będzie zbieranie i przetwarzanie (zagęszczanie-proces R12) odpadów. W związku z powyższym uznano, iż w raporcie należy szczegółowo przeanalizować gospodarkę odpadami. W celu dokonania prawidłowej oceny planowanego zadania raport wymaga przeanalizowania metod postępowania z odpadami, a zwłaszcza szczegółowego opisu prowadzonych procesów i omówienie gospodarki nimi, na etapie realizacji, eksploatacji oraz likwidacji inwestycji.
Ponadto, należy przedłożyć szczegółowe informacje na temat planowanego zagospodarowania terenu, wraz z planem sytuacyjnym i bilansem powierzchni oraz opis uwarunkowań środowiskowych w kontekście zamierzenia.
Eksploatacja instalacji będzie związana przede wszystkim z emisją hałasu. W związku z tym, przy sporządzaniu dokumentacji, należy uwzględnią najbliżej położone tereny chronione przed hałasem (tj. zabudowę mieszkalną) oraz przeprowadzić symulację akustyczną w porze dnia (analiza akustyczna), z uwzględnieniem wszystkich źródeł dźwięku funkcjonujących na terenie inwestycji, w tym pojazdów w porze dnia, w odniesieniu do ww. terenów. Ww. analiza akustyczna winna zawierać: dane wejściowe (ilość, moc, wysokość, lokalizację źródeł, obiekty ekranujące, wskaźnik gruntu itp.) i wyniki obliczeń w postaci tabelarycznej i graficznej (czytelna skala, odpowiednio dobrana siatka obliczeniowa) – wydruki z licencjonowanego programu komputerowego. Ponadto, należy przedstawić wnioski i zalecenia, które wynikają z przeprowadzonych obliczeń poziomu dźwięku.
Inwestor winien także załączyć dokumentację przedstawiającą identyfikację obszarów chronionych przed hałasem. Identyfikację ww. obszarów przeprowadza, na podstawie obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w przypadku ich braku na podstawie art. 115 cyt. Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.). Ponadto, należy odnieść się do planowanej zabudowy, tj. wydane warunki zabudowy pozwolenia na budowę itp.
W trakcie rozpatrywania ewentualnego wpływu zamierzenia na środowisko gruntowo-wodne, niezbędnym jest także przedstawienie podstawowych informacji na temat warunków gruntowo-wodnych omawianego terenu, w tym głębokość warstw wodonośnych i ich izolacji oraz rozwiązań w zakresie gospodarki wodno-ściekowej.
Ponadto, należy przedstawić usytuowanie inwestycji względem zlewni i jednolitych części wód oraz zidentyfikować cele środowiskowe dla wód, na które mogłoby ono oddziaływać, zgodnie z art. 38 d, 38 e i ew. 38 f cyt. Ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (t.j.: Dz. U. z 2012 r., poz. 145 ze zm.) , w kontekście art. 81 ust. 3 cyt. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (w tym wskazać, czy i w jaki sposób zadanie będzie oddziaływać na te cele).
Konieczne jest także przedstawienie informacji na temat oddziaływania skumulowanego, w tym przeanalizowanie powiązań między innymi inwestycjami, w szczególności możliwości kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na tym samym obszarze. W zależności od wniosków dokonanej analizy należy wziąć pod uwagę konieczność dokonania symulacji w zakresie oddziaływania skumulowanego.
Teren, na którym zlokalizowano przedmiotową inwestycje nie jest porośnięty drzewami i krzewami, w związku z tym nie istnieje konieczność ich usunięcia. W zasięgu oddziaływania prowadzonych prac związanych z realizacją przedsięwzięcia nie stwierdzono usytuowania drzew wymagających zabezpieczenia przed uszkodzeniami mechanicznymi.
Reasumując w związku z brakiem zadrzewień i zakrzewień na terenie objętym inwestycją – nie ma konieczności wyznaczenia terminu rozpoczęcia prac dla usunięcia drzew i krzewów.
Na etapie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko niezbędne jest także ustalenie, czy jej realizacja będzie przebiegała według wariantu najkorzystniejszego zarówno dla Inwestora, jak i dla wszystkich właścicieli sąsiednich nieruchomości. Należy przeprowadzić analizę możliwych konfliktów społecznych (analiza ta winna stanowić obligatoryjny element raportu), a także uwzględnić w jaki sposób Inwestor zamierza przeciwdziałać konfliktom społecznym.
Wnikliwa analiza przedłożonej karty informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, iż planowana inwestycja, na etapie eksploatacji, będzie źródłem emisji hałasu i zanieczyszczeń do powietrza oraz może oddziaływać na wody podziemne oraz glebę, co wiąże się z potencjalnym zagrożeniem dla środowiska.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono, jak w sentencji.
I. Stwierdzić, że dla ww. przedsięwzięcia istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
II. Określić następujący zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko:
1. Raport powinien zawierać treści, wynikające z art. 66 ust. 1 pkt 1 – 9, 11 -20, a także ust. 6 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem:
a) analizy wpływu planowanego przedsięwzięcia na ochronę przyrody Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego;
b) opisu elementów środowiska przyrodniczego terenu oddziaływania bezpośredniego i pośredniego inwestycji (wynikającego z prac budowlanych i funkcjonowania inwestycji);
c) charakterystyki i rozmieszczenia (wraz z załącznikiem graficznym) miejsc stwierdzonych siedlisk przyrodniczych, siedlisk bytowania ptaków, płazów (ze szczególnym uwzględnieniem cennych siedlisk przyrodniczych i gatunków chronionych), wykorzystujących badany teren jako miejsca żerowania, rozmnażania oraz okresowego przebywania (odpoczynku i przemieszczania);
d) opisu etapów poszczególnych prac, z uwzględnieniem rozłożenia ich w czasie (terminy ich wykonywania), przy zachowaniu wymogów przyrodniczych, takich jak okresy fenologiczne gatunków zwierząt stwierdzonych w zasięgu oddziaływania (np. okres lęgowy ptaków);
e) analizy oddziaływania przedmiotowej inwestycji względem stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego (siedlisk, gatunków roślin i zwierząt) na etapie realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia; wymagana analiza wpływu inwestycji winna w szczególności odnosić się do przedstawienia informacji dotyczących skali, bezpośredniego, pośredniego, skumulowanego, krótkotrwałego i długookresowego oddziaływania na elementy środowiska przyrodniczego;
f) działań minimalizujących oraz kompensacyjnych, których zastosowanie przyczyni się do ograniczenia lub wyeliminowania negatywnego wpływu na stwierdzone elementy środowiska przyrodniczego wraz z ich szczegółowym opisem, zawierającym informacje dotyczące sposobu, lokalizacji i terminu ich wykonania;
g) szczegółowego omówienia gospodarki odpadami na etapie eksploatacji inwestycji, w tym:
- podania źródła pochodzenia odpadów,
- wskazania szacowanych ilości oraz kodów odpadów zbieranych i przetwarzanych (tj. zagęszczanych),
- szczegółowego opisu sposobów magazynowania ww. odpadów, a także zabezpieczeń, jakie będą stosowane w celu wyeliminowania ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
- przedstawienie dalszego postępowania z tymi odpadami (wskazanie, gdzie zostaną przekazane);
h) opisu istniejącego i planowanego stanu zagospodarowania terenów pod inwestycję, wraz z planem orientacyjnym i bilansem powierzchni;
i) oddziaływania projektowanej inwestycji na klimat akustyczny z uwzględnieniem wszystkich źródeł dźwięku funkcjonujących na terenie inwestycji, w tym ruchu pojazdów (analiza akustyczna) w porze dnia, w odniesieniu do terenów chronionych akustycznie; ww. analiza akustyczna winna zawierać dane wyjściowe (ilość, moc, wysokość, lokalizację źródeł, obiekty ekranujące, wskaźnik gruntu itp.) i wyniki obliczeń w postaci tabelarycznej i graficznej (czytelna skala, odpowiednio dobrana siatka obliczeniowa) – wydruki z licencjonowanego programu komputerowego. Ponadto, należy przedstawić wnioski i zalecenia, które wynikają z przeprowadzonych obliczeń poziomu dźwięku;
j) przedłożenia identyfikacji obszarów chronionych akustycznie, o których mowa w art. 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.), którą właściwy organ przeprowadza na podstawie obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku ich baraku na podstawie rzeczywistego zagospodarowania terenu, w szczególności w odniesieniu do terenów zlokalizowanych w strefie ok. 150 m od projektowanej inwestycji;
k) podstawowych informacji na temat warunków gruntowo – wodnych omawianego terenu, w tym głębokość warstw wodonośnych i ich izolacji;
l) rozwiązań w zakresie gospodarki wodno – ściekowej;
m) przedstawienie usytuowania przedsięwzięcia względem zlewni i jednolitych części wód oraz zidentyfikowania celów środowiskowych dla wód, na które mogłoby ono oddziaływać, zgodnie z art. 38 d, 38 e i ew. 38 f ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (t.j.: Dz. U. z 2012 r., poz. 145 ze zm.), w kontekście art. 81 ust. 3 cyt. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (w tym wskazania, czy i w jaki sposób przedsięwzięcie będzie oddziaływać na te cele);
n) oceny skumulowanego oddziaływania planowanej działalności na poszczególne elementy środowiska, w tym przeanalizowanie powiązań miedzy innymi inwestycjami, w szczególności możliwości kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na tym samym obszarze;
o) analizy możliwych konfliktów społecznych, związanej przede wszystkim z zainteresowaną społecznością, która może być dotknięta skutkami realizacji zadania.
UZASADNIENIE
Dnia 2014-05-12 do Burmistrza Świecia wpłynął wniosek Pani Małgorzaty Karnowskiej reprezentującej „KAR – SUR”, z siedzibą przy ul. Sygietyńskiego 9, 86-100 Świecie, w związku z planowanym otworzeniem punktu zbierania odpadów, w tym również surowców wtórnych w miejscowości Dworzysko, gm. Świecie, powiat świecki. Teren objęty inwestycją stanowi działka o numerze ewidencyjnym 61/20 (obręb Dworzysko). Działka stanowi własność Inwestora. Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na uruchomieniu działalności (punktu) w zakresie zbierania złomu i surowców wtórnych. W skład projektowanego punktu wejdą:
- budynek produkcyjny;
- budynek usługowy z zapleczem socjalnym;
- waga najezdna;
- parking dla samochodów osobowych – 15 stanowisk (dla pracowników, właścicieli i klientów);
- parking dla samochodów ciężarowych – 6 stanowisk;
- pozostałe utwardzenie terenu (dojścia, dojazdy).
Teren przeznaczony pod planowanie przedsięwzięcie objęty jest obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 61/20 położonej we wsi Dworzysko, Gmina Świecie, przyjętym uchwałą Nr 383/06 Rady Miejskiej w Świeciu z dnia 28 września 2006 r. (Dz. Urz. Woj. Kuj. – Pom. Nr 150, poz. 2173). Zgodnie z treścią ww. planu, przedmiotowa nieruchomość znajduje się w terenie oznaczonymi symbolami:
- 1 U/P/S, o równorzędnych funkcjach: usługowej, produkcyjnej i składowej;
- 2 ITG – funkcja infrastrukturalna.
Do wniosku o wydanie decyzji załączona została karta informacyjna przedsięwzięcia, wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wypis z ewidencji gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej, obejmujący przewidywany teren, na którym nastąpi realizacja przedmiotowego zamierzenia wraz z terenem działek sąsiednich.
Niniejszy wniosek zamieszczony został w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonych na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.um-swiecie.pl pod Nr 292/2014.
Zgodnie z art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.), pismem znak: ROŚiGK 6220.8.1.2014 z dnia 2014-05-22 zawiadomiono wszystkie strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie. Niniejszą informację zamieszczono na stronach internetowych BIP UM Świecie (zakładka decyzje środowiskowe) oraz na tablicy ogłoszeń UM Świecie.
Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 ze zm.) przedmiotową inwestycje zakwalifikowano do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane (punkty do zbierania lub przeładunku złomu).
Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1) i 2) z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.), w dniu 2014-05-23 Burmistrz Świecia zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świeciu o wyrażenie opinii w sprawie koniczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określenia ewentualnego zakresu raportu OOŚ dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
W dniu 2014-06-05 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świeciu pismem znak: NNZ – 4200 – 39/90/14 wyraził opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Dokument ten zarejestrowany został w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonym na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.bip.um-swiecie.pl pod Nr 311/2014.
W dniu 2014-06-12 do Burmistrza Świecia wpłynęło pismo Regionalnego Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy znak: WOO.4240.331.2014.MW z dnia 2014-06-10, wzywające wnioskodawcę do przekazania wyjaśnień informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, w tym m.in.:
- zakwalifikowania inwestycji również do § 3 ust. 1 pkt 80 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 ze zm.), ze względu na planowane zagęszczenie odpadów (w instalacji jaką jest belownica), które zgodnie z załącznikiem nr 1do ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21, ze zm.), może stanowić proces odzysku R12;
- przedstawienia dróg transportowych zewnętrznych (w granicach Dworzyska), po których poruszać się będą pojazdy ciężarowe przywożące i wywożące odpady;
- weryfikacji odległości planowanego zakładu od najbliższych terenów chronionych akustycznie;
- przeanalizowania skumulowanych oddziaływań planowanej inwestycji na klimat akustyczny i powietrze z uwzględnieniem istniejących, projektowanych i planowanych przedsięwzięć w sąsiedztwie przedmiotowego obszaru;
- określenia, czy realizacja inwestycji wymaga usunięcia drzew i krzewów. W przypadku stwierdzenia potrzeby wycinki, z uwagi na usytuowanie przedsięwzięcia na terenie Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego, w granicach którego obowiązują zakazy określone Rozporządzeniem Nr 20/2005 Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 8 września 2005 r. w sprawie Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Kuj. – Pom. Nr 108, poz. 1874 ze zm.). Ponadto w przypadku stwierdzenia konieczności wycinki drzew i krzewów, należy przedstawić:
1. informacje dotyczące ilości, gatunków drzew i krzewów przewidzian6ych do usunięcia oraz ich wieku, a także stanu zdrowotnego, pierśnicy,
2. dane na temat obwodów pni na wysokości 1,3 m, istniejących dziupli i próchnowisk,
3. termin wykonania wycinki, uwzględniając uwarunkowania przyrodnicze, w tym okres lęgowy ptaków, przypadający od 15 marca do 15 sierpnia,
4. informacje dotyczące występowania siedlisk lęgowych ptaków w obrębie drzewostanu wskazanego do usunięcia oraz sąsiadującego z terenem planowanej inwestycji,
5. dane na temat występowania gatunków chronionych roślin i zwierząt w obrębie drzewostanu wskazanego do usunięcia, w tym owadów (pachnicy dębowej) oraz porostów,
6. działania minimalizujące skale zanieczyszczeń, kompensujące straty oraz alternatywny wariant inwestycji, eliminujący zagrożenie niszczenia stanowisk występowania chronionych gatunków, w przypadku potwierdzenia ich obecności w obrębie drzewostanu przeznaczonego do wycinki.
- wskazania czynności mających na celu zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi drzew nie przeznaczonych do usunięcia, a znajdujących się w zasięgu oddziaływania prowadzonych prac;
- zaproponowanie terminu rozpoczęcia prac na przedmiotowym terenie lub zdjęcia wierzchniej warstwy gruntu (usunięcia roślinności), uwzględniającego okres lęgowy ptaków; rozpoczęcie prac w okresie lęgowym wymagałoby uprzedniego stwierdzenia przez specjalistę ornitologa braku łęgów (gniazd ptasich).
Dokument ten został zarejestrowany w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonych na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.um-swiecie.pl pod Nr 312/2014.
Wobec uzupełnienia przez Wnioskodawcę wymaganych informacji, w tym również wprowadzeniu zmiany nazwy przedsięwzięcia z: „Punktu skupu złomu i surowców wtórnych w miejscowości Dworzysko na działce o nr ew. 61/20, gmina Świecie, powiat świecki na: „Punkt zbierania odpadów w miejscowości Dworzysko na działce o nr ew. 61/20, gmina Świecie, powiat świecki”- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał postanowienie znak: WOO.4240.331.2014.MW.2 z dnia 2014-09-26 (data wpł.: 2014-09-30), wyrażające opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia. W postanowieniu tym, zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 1-9 i 11-20, ust. 6 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) ww. organ określił zakres raportu o oddziaływaniu na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem:
a) analizy wpływu planowanego przedsięwzięcia na ochronę przyrody Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego;
b) opisu elementów środowiska przyrodniczego terenu oddziaływania bezpośredniego i pośredniego inwestycji (wynikającego z prac budowlanych i funkcjonowania inwestycji);
c) charakterystyki i rozmieszczenia (wraz z załącznikiem graficznym) miejsc stwierdzonych siedlisk przyrodniczych, siedlisk bytowania ptaków, płazów (ze szczególnym uwzględnieniem cennych siedlisk przyrodniczych i gatunków chronionych), wykorzystujących badany teren jako miejsca żerowania, rozmnażania oraz okresowego przebywania (odpoczynku i przemieszczania);
d) opisu etapów poszczególnych prac, z uwzględnieniem rozłożenia ich w czasie (terminy ich wykonywania), przy zachowaniu wymogów przyrodniczych, takich jak okresy fenologiczne gatunków zwierząt stwierdzonych w zasięgu oddziaływania (np. okres łęgowy ptaków);
e) analizy oddziaływania przedmiotowej inwestycji względem stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego (siedlisk, gatunków roślin i zwierząt) na etapie realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia. Wymagana analiza wpływu inwestycji winna w szczególności odnosić się do przedstawienia informacji dotyczących skali, bezpośredniego, pośredniego, skumulowanego, krótkotrwałego i długookresowego oddziaływania na elementy środowiska przyrodniczego;
f) działań minimalizujących oraz kompensacyjnych, których zastosowanie przyczyni się do ograniczenia lub wyeliminowania negatywnego wpływu na stwierdzone elementy środowiska przyrodniczego wraz z ich szczegółowym opisem, zawierającym informacje dotyczące sposobu, lokalizacji i terminu ich wykonania;
g) szczegółowego omówienia gospodarki odpadami na etapie eksploatacji inwestycji, w tym:
- podania źródła pochodzenia odpadów,
- wskazania szacowanych ilości oraz kodów odpadów zbieranych i przetwarzanych (tj. zagęszczanych),
- szczegółowego opisu sposobów magazynowania ww. odpadów, a także zabezpieczeń, jakie będą stosowane w celu wyeliminowania ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
- przedstawienie dlaczego postępowania z tymi odpadami (wskazanie, gdzie zostaną przekazane);
h) opisu istniejącego i planowanego stanu zagospodarowania terenów pod inwestycję, wraz z planem orientacyjnym i bilansem powierzchni;
i) oddziaływania projektowanej inwestycji na klimat akustyczny z uwzględnieniem wszystkich źródeł dźwięku funkcjonujących na terenie inwestycji, w tym ruchu pojazdów (analiza akustyczna) w porze dnia, w odniesieniu do terenów chronionych akustycznie. Ww. analiza akustyczna winna zawierać dane wyjściowe (ilość, moc, wysokość, lokalizację źródeł, obiekty ekranujące, wskaźnik gruntu itp.) i wyniki obliczeń w postaci tabelarycznej i graficznej (czytelna skala, odpowiednio dobrana siatka obliczeniowa) – wydruki z licencjonowanego programu komputerowego. Ponadto, należy przedstawić wnioski i zalecenia, które wynikają z przeprowadzonych obliczeń poziomu dźwięku;
j) przedłożenia identyfikacji obszarów chronionych akustycznie, o których mowa w art. 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.), którą właściwy organ przeprowadza na podstawie obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku ich baraku na podstawie rzeczywistego zagospodarowania terenu, w szczególności w odniesieniu do terenów zlokalizowanych w strefie ok. 150 m od projektowanej inwestycji;
k) podstawowych informacji na temat warunków gruntowo – wodnych omawianego terenu, w tym głębokość warstw wodonośnych i ich izolacji;
l) rozwiązań w zakresie gospodarki wodno – ściekowej;
m) przedstawienie usytuowania przedsięwzięcia względem zlewni i jednolitych części wód oraz zidentyfikowania celów środowiskowych dla wód, na które mogłoby ono oddziaływać, zgodnie z art. 38d, 38ei ew. 38f ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (t.j.: Dz. U. z 2012 r., poz. 145 ze zm.), w kontekście art. 81 ust. 3 cyt. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (w tym wskazania, czy i w jaki sposób przedsięwzięcie będzie oddziaływać na te cele);
n) oceny skumulowanego oddziaływania planowanej działalności na poszczególne elementy środowiska, w tym przeanalizowanie powiązań miedzy innymi inwestycjami, w szczególności możliwości kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na tym samym obszarze;
o) analizy możliwych konfliktów społecznych, związanej przede wszystkim z zainteresowaną społecznością, która może być dotknięta skutkami realizacji zadania.
Dokument ten został zarejestrowany w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie, prowadzonych na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Świeciu www.um-swiecie.pl pod Nr 381/2014.
Zgodnie z art. 9 i art.78 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.), pismem znak: ROŚiGK 6220.8.5.2014 z dnia 2014-10-07 zawiadomiono wszystkie strony postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie o zmianie nazwy przedsięwzięcia. Niniejszą informację zamieszczono na stronach internetowych BIP UM Świecie www.bip.um.-swiecie.pl (zakładka decyzje środowiskowe) oraz na tablicy ogłoszeń UM Świecie.
Burmistrz Świecia, po uwzględnieniu stanowisk organów opiniujących oraz dokładnej analizie przesłanek, wynikających z art. 63 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
Etap realizacji planowanego przedsięwzięcia polegać będzie na uruchomieniu punktu zbierania odpadów, a zatem wybudowaniu obiektów budowlanych i budowli towarzyszących, m.in.: budynku produkcyjnego, budynku usługowego z zapleczem socjalnym, wagi najezdnej, parkingów.
Planowane zamierzenie zlokalizowane zostanie na terenie Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego, w granicach którego obowiązują zakazy określone rozporządzeniem Nr 20/2005 Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 8 września 2005 r. w sprawie Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 108, poz. 1874 ze zm.).
Zgodnie z art. 17 ust. 3 z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 627 ze zm.), zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko nie dotyczy inwestycji, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest obowiązkowe i przeprowadzona procedura oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę parku krajobrazowego.
W związku z powyższym konieczne jest przedłożenie raportu o oddziaływaniu na środowisko w celu ustalenia skali, zakresu i charakteru wpływu analizowanej inwestycji na środowisko przyrodnicze Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego.
Głównym profilem planowanej działalności będzie zbieranie i przetwarzanie (zagęszczanie-proces R12) odpadów. W związku z powyższym uznano, iż w raporcie należy szczegółowo przeanalizować gospodarkę odpadami. W celu dokonania prawidłowej oceny planowanego zadania raport wymaga przeanalizowania metod postępowania z odpadami, a zwłaszcza szczegółowego opisu prowadzonych procesów i omówienie gospodarki nimi, na etapie realizacji, eksploatacji oraz likwidacji inwestycji.
Ponadto, należy przedłożyć szczegółowe informacje na temat planowanego zagospodarowania terenu, wraz z planem sytuacyjnym i bilansem powierzchni oraz opis uwarunkowań środowiskowych w kontekście zamierzenia.
Eksploatacja instalacji będzie związana przede wszystkim z emisją hałasu. W związku z tym, przy sporządzaniu dokumentacji, należy uwzględnią najbliżej położone tereny chronione przed hałasem (tj. zabudowę mieszkalną) oraz przeprowadzić symulację akustyczną w porze dnia (analiza akustyczna), z uwzględnieniem wszystkich źródeł dźwięku funkcjonujących na terenie inwestycji, w tym pojazdów w porze dnia, w odniesieniu do ww. terenów. Ww. analiza akustyczna winna zawierać: dane wejściowe (ilość, moc, wysokość, lokalizację źródeł, obiekty ekranujące, wskaźnik gruntu itp.) i wyniki obliczeń w postaci tabelarycznej i graficznej (czytelna skala, odpowiednio dobrana siatka obliczeniowa) – wydruki z licencjonowanego programu komputerowego. Ponadto, należy przedstawić wnioski i zalecenia, które wynikają z przeprowadzonych obliczeń poziomu dźwięku.
Inwestor winien także załączyć dokumentację przedstawiającą identyfikację obszarów chronionych przed hałasem. Identyfikację ww. obszarów przeprowadza, na podstawie obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w przypadku ich braku na podstawie art. 115 cyt. Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.). Ponadto, należy odnieść się do planowanej zabudowy, tj. wydane warunki zabudowy pozwolenia na budowę itp.
W trakcie rozpatrywania ewentualnego wpływu zamierzenia na środowisko gruntowo-wodne, niezbędnym jest także przedstawienie podstawowych informacji na temat warunków gruntowo-wodnych omawianego terenu, w tym głębokość warstw wodonośnych i ich izolacji oraz rozwiązań w zakresie gospodarki wodno-ściekowej.
Ponadto, należy przedstawić usytuowanie inwestycji względem zlewni i jednolitych części wód oraz zidentyfikować cele środowiskowe dla wód, na które mogłoby ono oddziaływać, zgodnie z art. 38 d, 38 e i ew. 38 f cyt. Ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (t.j.: Dz. U. z 2012 r., poz. 145 ze zm.) , w kontekście art. 81 ust. 3 cyt. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (w tym wskazać, czy i w jaki sposób zadanie będzie oddziaływać na te cele).
Konieczne jest także przedstawienie informacji na temat oddziaływania skumulowanego, w tym przeanalizowanie powiązań między innymi inwestycjami, w szczególności możliwości kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na tym samym obszarze. W zależności od wniosków dokonanej analizy należy wziąć pod uwagę konieczność dokonania symulacji w zakresie oddziaływania skumulowanego.
Teren, na którym zlokalizowano przedmiotową inwestycje nie jest porośnięty drzewami i krzewami, w związku z tym nie istnieje konieczność ich usunięcia. W zasięgu oddziaływania prowadzonych prac związanych z realizacją przedsięwzięcia nie stwierdzono usytuowania drzew wymagających zabezpieczenia przed uszkodzeniami mechanicznymi.
Reasumując w związku z brakiem zadrzewień i zakrzewień na terenie objętym inwestycją – nie ma konieczności wyznaczenia terminu rozpoczęcia prac dla usunięcia drzew i krzewów.
Na etapie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko niezbędne jest także ustalenie, czy jej realizacja będzie przebiegała według wariantu najkorzystniejszego zarówno dla Inwestora, jak i dla wszystkich właścicieli sąsiednich nieruchomości. Należy przeprowadzić analizę możliwych konfliktów społecznych (analiza ta winna stanowić obligatoryjny element raportu), a także uwzględnić w jaki sposób Inwestor zamierza przeciwdziałać konfliktom społecznym.
Wnikliwa analiza przedłożonej karty informacyjnej przedsięwzięcia wykazała, iż planowana inwestycja, na etapie eksploatacji, będzie źródłem emisji hałasu i zanieczyszczeń do powietrza oraz może oddziaływać na wody podziemne oraz glebę, co wiąże się z potencjalnym zagrożeniem dla środowiska.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono, jak w sentencji.
POUCZENIE
Zgodnie
z art. 65 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) na niniejsze
postanowienie służy stronom wniesienie zażalenia do Samorządowego Kolegium
Odwoławczego w Bydgoszczy, wniesione za moim pośrednictwem, w terminie 7 dni od
dnia doręczenia postanowienia.
Otrzymują:
1. Wnioskodawca
2. Strony wg wykazu
3. BIP Urzędu Miejskiego
4. Tablica ogłoszeń w budynku Urzędu miejskiego w Świeciu
5. Sołtys Pan Mieczysław Topoliński – z prośbą o niezwłoczne zawieszenie na sołeckiej tablicy ogłoszeń
6. a/a
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
ul. Dworcowa 81
85-950 Bydgoszcz
2. Powiatowy Państwowy Inspektor Sanitarny w Świeciu
ul. Sądowa 5
86-100 Świecie
Sporządziła: Sylwia Śliwińska, dnia 2014-10-10
metryczka
Wytworzył: Sylwia Śliwińska (10 października 2014)
Opublikował: Aleksandra Arczyńska - Lisek (10 października 2014, 14:08:03)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1184